UZFJB617 Přehled francouzské poezie od konce 2. světové války do současnosti.

Filozofická fakulta
jaro 2006
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Univ.-Prof. Dr. Anna Pospěch Durnová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Ladislava Miličková, CSc.
Ústav románských jazyků a literatur – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Dagmar Holoubková
Předpoklady
FJIA022 Francouzská literatura III
studenti francouzštiny od 6. semestru studia
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Jazyk poezie mi vždy připadal být tím, který nejlépe vystihuje náš život ve všech jeho úrovních () Jako konstelace dlící blízko nás, v otevřených rukou, v otevřené knize. Jak naznačuje citát současného francouzského básníka Philippa Jaccotteta, zaměří se seminář Přehled francouzské poezie od konce 2. světové války do současnosti na specifické rysy básnického jazyka. Co tedy po té, co doslova odzvonilo rýmu či pevným útvarům poezie, můžeme za poezii vůbec považovat? Co utváří tuto konstelaci? Předmět si rozhodně neklade nároky na zodpovězení této složité otázky. Pomocí analýz básnických textů autorů jakými jsou např. Herni Michaux, Raymond Queneau, Francis Ponge, André du Bouchet, Yves Bonnefoy, Réné Char, Eugène Guillévic a v neposlední řade již zmíněný Philippe Jaccottet budeme společně hledat odpovědi nejen na otázku specifik francouzské poezie druhé poloviny dvacátého století, nýbrž i na další, básníky formulované problémy, představy a obrazy. Poezie je sice doménou, která má svá pravidla, nicméně metafory, příměry a obrazy, jež se v básních objevují, lze často vysvětlit různými způsoby. Seminář by tedy měl jednak přispět ke schopnosti rozebrat báseň z hlediska požadavků literární teorie, stejně tak by měl studentům umožnit osvojit si prezentaci a argumentaci vlastních interpretací textů.
Osnova
  • 1. La nouvelle poésie française, pokus ovymezení. (Combe, Meschonnic) 2. Langage: entrée le jeu et lidentité: Michaux, Queneau, Char, Guillévic. 3. "A lencontre du silence": Ponge, du Bouchet, Bonnefoy, Jaccottet. 4. "poete perplexe": význam a užití současných analytických a interpretačních metod. Vybrané texty budou k dispozici v elektronické formě popř. jako předlohy k okopírování.
Metody hodnocení
požadavky ke kolokviu: 1. aktivní účast na semináři 2. Analýza zvoleného textu ústní /písemná forma
Vyučovací jazyk
Francouzština
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2007.