FF:UZHIA03s Seminar for Pedagog. Practice - Course Information
UZHIA03s Seminar for Pedagogical Practice
Faculty of ArtsAutumn 2021
- Extent and Intensity
- 0/2/7. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Taught in person. - Teacher(s)
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (lecturer)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Dorota Egerlová (assistant)
Mgr. Jana Fantová (assistant) - Guaranteed by
- prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Department of History – Faculty of Arts
Supplier department: Department of History – Faculty of Arts - Timetable
- Wed 18:00–19:40 B1.41
- Prerequisites
- Studenti si zapisují souběžně s předmětem Pedagogická praxe II.
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Upper Secondary School Teacher Training in History (programme FF, N-HIU_)
- Course objectives
- Autoevaluace pedagogického procesu na základě zpracovaných dokumentů a pohovoru s pedagogem.
- Learning outcomes
- After completing the instructional attempts (pedagogical practice), he/she is able to analyse his/her didactic activity and find the causes of success/failure in the work in class. A written report on the given didactic phenomenon, monitored during the pedagogical practice.
- Syllabus
- Didactic knowledge in practice.
- The obligations of the pedagogue and the operation of the school.
- The specific approach to students with learning disorders.
- Literature
- required literature
- STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
- Rámcové vzdělávací programy MŠMT
- LABISCHOVÁ, Denisa and Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. 276 s. ISBN 9788073685843. 2008. info
- JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-3495-2. 2008. info
- recommended literature
- Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
- STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
- ČINÁTL, Kamil and Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů. 248 s. ISBN 9788087912119. 2014. info
- PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál. 481 stran. ISBN 9788073675035. 2009. info
- MAŇÁK, Josef and Vlastimil ŠVEC. Výukové metody (Teaching methods). Brno: Paido. 219 pp. 148. ISBN 80-7315-039-5. 2003. info
- Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR. 156 s. 1998. info
- PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. 148 s. ISBN 8085931494. 1998. info
- BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum. 224 s. ISBN 8071841269. 1995. info
- Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 155 s. ISBN 8021012250. 1995. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 111 s. ISBN 80-210-0210-731. 1993. info
- ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství. 271 s. 1985. URL info
- Teaching methods
- Discussion with the teacher on the monitoring of a certain instructional phenomenon.
- Assessment methods
- Course credit based on an analysis of the written report on the certain instructional phenomenon at secondary school.
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
Information on the extent and intensity of the course: Přímá výuka; domácí příprava.
- Enrolment Statistics (Autumn 2021, recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2021/UZHIA03s