UZHIA03sm Seminář k pedagogické praxi

Filozofická fakulta
podzim 2021
Rozsah
0/2/3. Přímá výuka; domácí příprava. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Václav Kaška, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dorota Egerlová (pomocník)
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Garance
prof. Mgr. Lukáš Fasora, Ph.D.
Historický ústav – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Historický ústav – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 18:00–19:40 B1.41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Autoevaluace pedagogického procesu. Studenti si zapisují souběžně s předmětem Pedagogická praxe II.
Výstupy z učení
Po absolvování vyučovacích pokusů (pedagogické praxe) je schopen analyzovat svoje didaktické působení a nacházet příčiny úspěchu/neúspěchu při práci ve třídě. Písemná zpráva o zadaném didaktickém jevu, sledovaném během pedagogické praxe.
Osnova
  • Didaktické dovednosti v praxi.
  • Povinnosti pedagoga a chod školy.
  • Specifický přístup ke studentům s poruchami učení.
Literatura
    povinná literatura
  • STRADLING, Robert. Jak učit evropské dějiny 20. století. Praha, MŠMT 2014.
  • Rámcové vzdělávací programy MŠMT
  • LABISCHOVÁ, Denisa a Blažena GRACOVÁ. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Filozofická fakulta. 276 s. ISBN 9788073685843. 2008. info
  • JULÍNEK, Stanislav. Základy oborové didaktiky dějepisu. 1. dotisk 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-3495-2. 2008. info
    doporučená literatura
  • STRADLING, Robert. Multiperspektivita ve vyučování dějepisu: příručka pro učitele. Praha, MŠMT 2004.
  • Dejepis21.cz Dějepis v 21. století (vzdělávací portál; online). Dostupné z: http://www.dejepis21.cz/.
  • ČINÁTL, Kamil a Jaroslav PINKAS. Dějiny ve filmu : film ve výuce dějepisu. Vyd. 1. Praha: Ústav pro studium totalitních režimů. 248 s. ISBN 9788087912119. 2014. info
  • PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. 4., aktualizované a doplně. Praha: Portál. 481 stran. ISBN 9788073675035. 2009. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido. 219 s. 148. ISBN 80-7315-039-5. 2003. info
  • Metodické inspirace : dějepis ve škole : ze zkušeností učitelů základních a středních škol. Praha: Asociace učitelů dějepisu ČR. 156 s. 1998. info
  • PRŮCHA, Jan. Učebnice: teorie a analýzy edukačního média : příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido. 148 s. ISBN 8085931494. 1998. info
  • BENEŠ, Zdeněk. Historický text a historická kultura. 1. vyd. Praha: Karolinum. 224 s. ISBN 8071841269. 1995. info
  • Úvod do teorie a praxe výuky dějepisu. Edited by Stanislav Julínek. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně. 155 s. ISBN 8021012250. 1995. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky [Maňák, 1993]. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 111 s. ISBN 80-210-0210-731. 1993. info
  • ČAPEK, Vratislav. Didaktika dějepisu. 1. vyd. V Praze: Státní pedagogické nakladatelství. 271 s. 1985. URL info
Výukové metody
Diskuse s vyučujícím o sledování určeného výukového jevu.
Metody hodnocení
Zápočet na základě rozboru písemné zprávy o určeném výukovém jevu na SŠ.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.