UZPG41A85 Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství pedagogiky na středních školách

Filozofická fakulta
podzim 2013
Rozsah
0/2. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Aleš Pavelka (cvičící)
Mgr. Michal Šimáně, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Jiří Zounek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Milan Pol, CSc.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 17:30–18:15 L31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit budoucí učitele po stránce vědomostí a dovedností na zvládnutí přechodu do praxe a celého „kritického“ období začínajícího učitele. Předmět Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky je zaměřen na propojení teoretické a praktické stránky vzdělávání a výchovy ve škole. Teorie vzdělávání a výchovy jsou spojeny s praktickými otázkami pedagogického procesu ve škole takovým způsobem, aby měl absolvent vytvořeny základní dovednosti pro řešení praktických otázek. Předmět věnuje zvláštní pozornost zvládání takových problémových okruhů, které pedagogika a didaktika považují za zásadní pro profesi učitele střední školy. Kurz posiluje spojení praxe a teorie tak, aby linie praktických kurzů (Pedagogická praxe, Didaktika předmětu) byly propojeny s linií teoretických kurzů (Pedagogika, Obecná didaktika, Psychologie). Předmět nejen poskytne důležitou poznatkovou a dovednostní základnu, ale umožní neustálý dialog učitele s jeho oborem a připraví jej na celoživotní profesní rozvoj učitele. Tvořivá práce studenta v kurzu je při přípravě jeho výstupu považována za klíčovou. Součástí vystoupení na semináři je kritický rozbor dosaženého výsledku (vystoupení) vyučujícím i ostatními studenty skupiny. Na konci tohoto kurzu bude student schopen předkládat odůvodněná (argumentačně promyšlená, racionální) rozhodnutí týkající se teorie i praxe výuky pedagogiky na středních školách.
Osnova
  • Řízení třídy a školy (praktické otázky školského managementu a legislativní otázky v práci učitele)
  • Plánování, příprava a realizace výuky s ohledem na začínajícího učitele (porozumění, transformace učiva, vlastní vyučování, hodnocení, reflexe)
  • Problémy začínajícího učitele (kázeň, přijetí kolektivem školy, specifika školy)
  • Alternativní metody ve výuce (způsoby využití metod alternativních směrů v současné škole)
  • Práce učitele se speciálně pedagogickou dokumentací (kazuistika, diagnostika, příklady z praxe)
  • Pedagogicko-psychologické poradenství v současné škole (spolupráce učitele s poradcem, s rodinou, se specializovanými poradenskými institucemi)
  • ICT ve škole: konkrétní možnosti využití na současné střední škole (multimédia, internet)
  • Práce s dokumentací a administrativou
  • Bezpečnost a ochrana zdraví při práci ve škole (v práci učitele, při organizaci výukových i mimovýukových aktivit, v chodu školy jako instituce) Duševní hygiena učitele
Literatura
  • ŠTURMA, Jaroslav. Didaktika pedagogiky. Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 1993, 97 s. ISBN 80-7041-228-3. info
  • ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • PRŮCHA, Jan. Učitel :současné poznatky o profesi. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 154 s. ISBN 80-7178-621-7. info
  • Didaktika distančního vzdělávání v prostředí vysoké školy. Edited by Jaroslava Podškubková - Jiří Pospíšil. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 151 s. ISBN 8024415410. info
  • MUŽÍK, Vladislav. Didaktika - základ učitelství? In JANÍK, Tomáš, Vladislav MUŽÍK a Oldřich ŠIMONÍK. Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004, s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. info
  • ŘEZNÍČEK, Jan. Didaktika a učitelská etika v praxi. Praha: Univerzita Karlova, 2004, 26 s. ISBN 80-7290-149-4. info
  • ŠŤÁVA, Jan. Pedagogická praxe budoucích učitelů na PdF MU v Brně. Pedagogické spektrum. Bratislava, 2004, roč. 2004, 3/4, s. 58-62. ISSN 1335-5589. info
  • ČAPEK, Robert. Pedagogická praxe pro studenty :(alternativní vyučovací hodiny teoreticky i prakticky). 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002, 107 s. ISBN 80-7041-808-7. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 139 s. ISBN 80-7178-584-9. info
  • PRŮCHA, Jan. Vzdělávání a školství ve světě :základní mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Vyd. 1. Praha: Portál, 1999, 319 s. ISBN 80-7178-290-4. info
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Vyd. 1. Praha: CODEX Bohemia, 1998, 271 s. ISBN 80-85963-52-3. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. Pedagogická praxe : průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998, 66 s. ISBN 8070677937. info
  • PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 1998, 328 s. ISBN 80-7178-252-1. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • PRŮCHA, Jan. Pedagogická evaluace : hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Vyd. 1. V Brně: Masarykova univerzita, 1996, 166 s. ISBN 8021013338. info
  • PRŮCHA, Jan. Alternativní školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994, 109 s. ISBN 80-7041-972-5. info
  • PRŮCHA, Jan. Učení z textu a didaktická informace. Praha: Academia, 1987, 91 s. info
Výukové metody
přednáška s podporou zpětného projektoru; studenti řeší úkoly individuálně nebo ve skupinách; diskuze se studenty;
Metody hodnocení
Seminární projekt v písemné podobě; Prezentace v hodině; Písemná zpráva;
Informace učitele
Studenti kombinovaného mají předepsáno celkově 8 hod. individuálního studia/konzultací, jehož součástí je jak studium učebních materiálů/opor v elektronické podobě (včetně elektronických zdrojů dostupných v knihovně FF MU), tak také tištěných zdrojů (knih, časopisů). Studenti musejí průběžně plnit v zásadě dva druhy úkolů, které se váží k určitému tématu. Jednak jde o úkoly směřující k zapamatování či upevnění znalostí (součástí je i praktické seznámení se s dokumentací učitele), jednak jde o úkoly aplikační (studenti musejí aplikovat nabyté znalosti a dovednosti k vyřešení dílčích úkolů). V tomto případě jde o vytvoření příprav na výuku a mikrovýstup na dané téma přímo ve výuce. Přípravy se pak odevzdávají vyučujícímu prostřednictvím elektronické pošty, nebo přímo v online výukovém prostředí Moodle, případně v e-learningových aplikacích Informačního systému MU. Vyučující poskytují zpětnou vazbu v průběhu konzultací (diskuze o kvalitě přípravy i mikrovýstupu), případně poskytují zpětnou vazbu online. Úspěšné splnění úkolů je povinnou součástí studia a je zahrnováno do závěrečného hodnocení předmětu. Výuka v denním studiu probíhá každý týden/2hod.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.