UZPG51B77 Filozofie výchovy a vzdělání

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Lenka Hloušková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Švaříček, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Petr Novotný, Ph.D.
Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Ivana Klusáková
Dodavatelské pracoviště: Ústav pedagogických věd – Filozofická fakulta
Rozvrh
Čt 8:00–9:40 C43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Jiné omezení: typ_studia(MN)
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je přivést studenty skrze filozofickou reflexi výchovy a vzdělávání k vlastnímu filozofickému uvažování. Pozornost je věnována tématům, která zdůrazňují náhled na výchovu a vzdělávání jako nástroje pomoci a podpory jedince. U každého tématu se ve výuce postupuje stejně a to od interpretace vybraných děl přes skupinovou diskusi a reflexi vybraných otázek (např. spravedlnost, vztahy mezi vychovávanými a vychovávajícími), které reprezentují vybrané dílo až k vytvoření či přehodnocení vlastního úhlu pohledu. Na konci kurzu mají studenti základní přehled o dílech vybraných představitelů filozofie výchovy a vzdělávání, umí rozlišit jednotlivé úrovně pedagogických diskurzů a jsou schopni rozpoznat filozofické otázky.
Osnova
  • (1) Ideální škola
  • (2) Ideální výchova
  • (3) Cíle ideální školy
  • (4) Moc školy a význam socializace
  • (5) Spravedlnost školského systému
  • (6) Složky výchovy: branná výchova
  • (7) Platónovo podobenství o jeskyni
  • (8) Pracovní definice ideální školy
  • (9) Výchova a smysl života
  • (10) Vztah učitele a žáka
Literatura
    povinná literatura
  • STROUHAL, Martin. Teorie výchovy : k vybraným problémům a perspektivám jedné pedagogické disciplíny. Vydání 1. Praha: Grada. 192 stran. ISBN 9788024742120. 2013. URL info
    doporučená literatura
  • PALOUŠ, Radim a Zuzana SVOBODOVÁ. Homo educandus : filosofické základy teorie výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum. 166 s. ISBN 9788024619019. 2011. URL info
  • STARK, Stanislav. Filozofie člověka v historickém kontextu. 1. vyd. Plzeň: Katedra filozofie Filozofické fakulty Západočeské univerzity. 142 s. ISBN 9788070437117. 2008. info
  • STARK, Stanislav. Filozofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk. 183 s. ISBN 8073800128. 2006. info
  • Současná filosofie sociálních věd :multikulturní přístup. Edited by Brian Fay - Jana Ogrocká. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. 324 s. ISBN 80-86429-10-5. 2002. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Východiska k poznání výchovy :úvod k základům vědy o výchově, k filozofii výchovy a k praktické pedagogice. 1. vyd. Brno: L. Marek. 310 s. ISBN 80-86263-23-1. 2001. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství :filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha: ISV. 163 s. ISBN 80-85866-64-1. 2001. info
  • PELCOVÁ, Naděžda. Filozofická a pedagogická antropologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 201 s. ISBN 8024600765. 2000. info
  • CORETH, Emerich. Co je člověk ? :základy filozofické antropologie. 2. vyd. Praha: ZVON, české katolické nakladatelství. 211 s. ISBN 80-7113-170-9. 1996. info
  • BREZINKA, Wolfgang. Filozofické základy výchovy. Translated by Ivan Ozarčuk. 1. vyd. Praha: Zvon. 213 s. ISBN 80-7113-169-5. 1996. info
  • KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové. 199 s. 1995. info
  • PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 237 s. ISBN 8004254152. 1991. info
  • PALOUŠ, Radim. K filosofii výchovy : (východiska fundamentální agogiky). 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. 119 s. ISBN 8004253903. 1991. info
    neurčeno
  • PALOUŠ, Radim. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum. 111 s. ISBN 9788024616506. 2009. info
Výukové metody
Seminář, skupinová diskuse, dialog, samostudium, esej, práce s filmovými ukázkami
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou seminářů, ve kterých se vyžaduje aktivní participace každého studenta ve společných diskusích. Oporou pro diskusi jsou zdroje z povinné literatury, krátké ukázka děl čtených na seminářích, filmové ukázky a v neposlední řadě vlastní tvořivé příspěvky studentů v debatě ve dvojicích či skupině.
Požadavky:
1. Povinná docházka
2. Aktivní účast v diskusích
3. Povinná četba k ústní zkoušce
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020.