UZPJ410 Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na učitelství polského jazyka a literatury

Filozofická fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Roman Madecki, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Ludvík Štěpán, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Roman Madecki, Ph.D. (cvičící)
prof. PhDr. Ludvík Štěpán, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Ludvík Štěpán, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Ludvík Štěpán, Ph.D.
Předpoklady
UZB001 Psychologie pro učitele I && UZB004 Psychologie pro učitele II && UZB002 Základy pedagogiky && UZB003 Obecná a alt. didaktika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs seznamuje posluchače s konkrétními metodami a postupy při přípravě výuky polštiny pro Čechy na různých stupních pokročilosti. Vzhledem ke specifice výuky na základních a středních školách s polským vyučovacím jazykem v ČR je předmětem zájmu také problematika bilingvismu. Cílem kurzu je získání praktických zkušeností při výuce v modelových situacích. Osnova
Osnova
  • Základní body programu: - definování cílů výuky - určení specifik vyučovaných a volba vhodného metodického postupu - plánování výuky na dané časové období - příprava učitele na hodiny - nácvik produktivních i reproduktivních činností ve výuce - praktické výstupy - zpětná vazba a diskuse ve skupině
Literatura
  • Nowakowska-Kępna, I. (red.): Nauczanie języka polskiego jako ojczystego, etnicznego i obcego, Wrocław 1992.
  • Lewandowski, J. (red.): Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 1980.
  • Bartmiński, J. (red.): Programy dydaktyczne. Bibliografia. Etykieta językowa, Lublin 2004.
  • Komorowska, H.: Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.
  • Miodunka, W. (red.): Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Kraków 1992.
  • Seretny, A., Lipińska, E.: ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
  • Krakowiak, K., Mańdziuk, J.: Poradnik metodyczny dla nauczycieli polonijnych, Lublin 1980.
Metody hodnocení
Interaktivní výuka propojující teoretické poznatky s přípravou na praxi. Každý ze studentů si připraví svůj "projekt", který předvede, a tak získá zpětnou vazbu ke svému výkonu.
Vyučovací jazyk
Polština
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Vypisují pouze zájemci o získání učitelské způsobilosti.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.