UZPJ413 Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky se zaměřením na didaktiku polského jazyka

Filozofická fakulta
podzim 2012
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Doporučované ukončení: zk. Jiná možná ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Veronika Něničková (přednášející)
Mgr. Veronika Něničková (cvičící)
Vyučující z Ústavu pedagog. věd (cvičící)
Garance
Mgr. Roman Madecki, Ph.D.
Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Veronika Něničková
Dodavatelské pracoviště: Ústav slavistiky – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 12:30–14:05 N43
Předpoklady
UZB001 Psychologie pro učitele I && UZB004 Psychologie pro učitele II && UZB002 Základy pedagogiky && UZB003 Obecná didaktika
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je připravit budoucí učitele po stránce vědomostí a dovedností na zvládnutí přechodu do praxe a celého „kritického“ období začínajícího učitele. Předmět Vybrané problémy školní pedagogiky a didaktiky je zaměřen na propojení teoretické a praktické stránky vzdělávání a výchovy ve škole. Teorie vzdělávání a výchovy jsou spojeny s praktickými otázkami pedagogického procesu ve škole takovým způsobem, aby měl absolvent vytvořeny základní dovednosti pro řešení praktických otázek. Předmět věnuje zvláštní pozornost zvládání takových problémových okruhů, které pedagogika a didaktika považují za zásadní pro profesi učitele střední školy. Kurz posiluje spojení praxe a teorie tak, aby linie praktických kurzů (Pedagogická praxe, Didaktika předmětu) byly propojeny s linií teoretických kurzů (Pedagogika, Obecná didaktika, Psychologie). Předmět nejen poskytne důležitou poznatkovou a dovednostní základnu, ale umožní neustálý dialog učitele s jeho oborem a vytvoří základ pro celoživotní profesní rozvoj učitele. Tvořivá práce studenta v kurzu je při přípravě jeho výstupu považována za klíčovou. Součástí vystoupení na semináři je kritický rozbor dosaženého výsledku (vystoupení) vyučujícím i ostatními studenty skupiny.
Osnova
  • 1. Plánování, příprava a realizace výuky s ohledem na začínajícího učitele (porozumění, transformace učiva, vlastní vyučování, hodnocení, reflexe) 2. Problémy začínajícího učitele polského jazyka a literatury(kázeň, přijetí kolektivem školy, specifika školy) 3. Alternativní metody ve výuce polského jazyka a literatury 4. Práce učitele se speciálně pedagogickou dokumentací (kazuistika, diagnostika, příklady z praxe) 5. ICT ve výuce polského jazyka a literatury(konkrétní možnosti využití na současné střední škole: multimédia, internet) 6. Práce učitele polského jazyka a literatury s dokumentací a administrativou 7. Školy s polským vyučovacím jazykem v ČR (přehled, právní rámec, historie a výhledy národnostního školství) 8. Specifika práce učitele polského jazyka a literatury(práce v prostředí geneticky příbuzných jazyků, problematika bilingvismu) 9. Pedagogická práce v prostředí polské národnostní menšiny 10. Problematika tzv. certifikovaného systému výuky polského jazyka
Literatura
  • Miodunka, W. (red.): Język polski jako obcy. Programy nauczania na tle badań współczesnej polszczyzny. Kraków 1992.
  • Nowakowska-Kępna, I. (red.): Nauczanie języka polskiego jako ojczystego, etnicznego i obcego, Wrocław 1992.
  • Krakowiak, K., Mańdziuk, J.: Poradnik metodyczny dla nauczycieli polonijnych, Lublin 1980.
  • Lewandowski, J. (red.): Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Warszawa 1980.
  • Seretny, A., Lipińska, E.: ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
  • SKALKOVÁ, Jarmila. Obecná didaktika. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2007, 322 s. ISBN 9788024718217. URL info
  • GAVORA, Peter. Učitel a žáci v komunikaci. Translated by Veronika Lyková. Brno: Paido, 2005, 165 stran. ISBN 8073151049. info
  • PODLAHOVÁ, Libuše. První kroky učitele. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 223 s. ISBN 8072544748. info
  • ŠVEC, Vlastimil, Hana FILOVÁ a Oldřich ŠIMONÍK. Praktikum didaktických dovedností. 2. vyd. V Brně: Masarykova univerzita, 2002, 90 s. ISBN 8021026987. info
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 447 s. ISBN 807178253X. info
  • NOVOTNÝ, Petr a Milan POL. Vybrané kapitoly ze školní pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2002, 84 s. ISBN 80-210-3020-8. info
  • KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení a vyučování : teoretické a praktické problémy. 1. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2001, 179 stran. ISBN 8024601923. info
  • MAŇÁK, Josef. Alternativní metody a postupy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 89 s. ISBN 8021015497. info
  • Moderní pedagogika. Edited by Jan Průcha. 1. vyd. Praha: Portál, 1997, 495 s. ISBN 80-7178-170-3. info
  • Antistresový program pro učitele :projevy, příčiny a způsoby překonání stresu z povolání. Edited by Claudius Hennig - Gustav Keller, Translated by Jitka Vrátilová. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 99 s. ISBN 80-7178-093-6. info
  • Moderní vyučování. Edited by Geoffrey Petty, Translated by Štěpán Kovařík. 1. vyd. Praha: Portál, 1996, 380 s. ISBN 80-7178-070-7. info
  • MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Vydání první. Brno: Masarykova univerzita, 1995, 210 stran. ISBN 8021010703. info
  • SCHIMUNEK, Franz-Peter. Slovní hodnocení žáků. Vyd. 2. Praha: Portál, 1995, 54 s. ISBN 80-85282-91-7. info
  • HOUŠKA, Tomáš. Škola je hra. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: Tomáš Houška, 1993, 259 s. ISBN 80-900704-9-3. info
Další komentáře
Vypisují pouze zájemci o získání učitelské způsobilosti.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015.