VH_15a Collegium musicum I.

Filozofická fakulta
podzim 2009
Rozsah
0/2/0. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Martin Mazánek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jan Špaček (cvičící)
Mgr. Jan Žemla (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Mikuláš Bek, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VH_15a/A: Út 16:40–20:45 N21, J. Špaček
VH_15a/B: Út 18:20–20:45 C32, Út 18:20–20:45 C33, M. Mazánek
VH_15a/C: Út 18:20–20:45 J21, J. Žemla
VH_15a/D: Po 8:20–11:35 J21, Po 16:40–20:45 J21, Út 8:20–9:05 J21, St 8:20–9:55 J21, St 12:30–13:15 J21, Čt 18:20–20:45 J22, J. Žemla
VH_15a/E: Po 18:20–20:45 J22, Út 18:20–20:45 J22, St 16:40–20:45 J22, V. Maňas
Předpoklady
Předmět Collegium musicum se člení na pět seminárních skupin.
A) sbor - vede Mgr. Jan Špaček
ženský a smíšený sbor: úterý 16:40 - 18:15, učebna N21
mužský sbor: úterý 18:30 - 20:45, učebna J22
B) orchestr - vede Mgr. Martin Mazánek
C) hra na klavír pro pokročilé - Bc. Jan Žemla
D) hra na klavír pro začátečníky - Bc. Jan Žemla
E) komorní sbor - Vladimír Maňas.
K podmínkám přihlášení do jednotlivých skupin viz informace učitele. Obvykle není požadována žádná zvláštní hráčská a pěvecká zručnost. Také skladatelé najdou v collegiu svoje místo.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Tento kurs je zaměřen na rozvíjení praktických hudebních aktivit studentů. Soustředí se na nácvik hudebních skladeb dle momentálních nástrojových a hlasových možností a jejich interpretační analýzu. Kurs je doplněn společnými návštěvami významných hudebních a hudebně dramatických představení mimo Brno, především v Praze, Bratislavě a ve Vídni. Součástí kursu je i závěrečný koncert.
Osnova
  • Během semestru probíhají zkoušky případně seminární schůzky s učitelem. Více viz "Informace učitele".
Literatura
  • ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 7. rev. a dopl. vyd., v Edit. Praha: Editio Bärenreiter Praha, 2000, 202 s. ISBN 8086385019. info
  • FUKAČ, Jiří a Ivan POLEDŇÁK. Úvod do studia hudební vědy. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995, 146 s. ISBN 80-706-7496-2. info
Výukové metody
skupinové projekty
domácí úkoly
procvičování
exkurze
zkoušky
Metody hodnocení
Podmínky závěrečného hodnocení stanoví jednotlivý vedoucí/vyučující seminárních skupin. Častou podmínkou je pravidelná či povinná účast na zkouškách.
Informace učitele
Collegium musicum VH_15a + VH_15b
A) Seminární skupina "Sborový zpěv" (Mgr. Jan Špaček)
(aktualizace 21. září 2009)
Sborový zpěv v Collegiu musicum zdaleka není určen pouze posluchačům hudební vědy, nýbrž všem těm, kteří o něj mají zájem. Máme velký smíšený sbor s různorodým repertoárem a od podzimu 2008 začal pravidelně fungovat také samostatný mužský sbor orientovaný na skladby Leoše Janáčka a skladby ruské provenience. I proto velmi prosíme potenciální mužské zájemce ze všech oborů i fakult, aby se k tomuto projektu připojili v co největším počtu (přičemž náš zájem o dívčí hlasy tím není nikterak umenšen a považujeme jej za samozřejmý).
Bývá zvykem, že skladatelé – členové collegia (nebo i mimo něj) vytvoří speciálně pro ten který ročník skladbu. Je tu tedy prostor i pro nové, mladé, začínající či stydlivé skladatele. Většinu zpívaných či hraných skladeb diriguji sám. Byl bych rád, kdyby se tento stav změnil a taktovky se alespoň na některé skladby ujal někdo jiný. Kdokoliv se na to cítí, může přijít se skladbou, která jej těší, a může ji řídit, budu mu nápomocen radou.
Doporučuji všem prostudovat si v relevantních slovnících a historických příručkách historii fenoménu "collegium musicum" (např. http://en.wikipedia.org/wiki/Collegium_musicum nebo www.grovemusic.com – tento je přistupný pouze ze sítě MU). V našem případě půjde o nadšenecké amatérské muzicírování a zároveň jakýsi zájmový hudebně – kulturní klub. Na jeho půdě vzniklo i několik vesměs dosud fungujících komorních ansámblů. Tradici mají také společné výlety na vybraná operní představení a koncerty do Prahy, Vídně, Bratislavy, Budapešti i jinam. Pozvánky na tyto spanilé jízdy budu v patřičném předstihu rozesílat e-mailem, samozřejmě nejsou povinné.
Výstupem ze „sborového collegia“ je hlavní koncert (v aule fakulty či jinde), popřípadě různá jiná drobnější vystoupení (sami můžete přijít s nápadem, kde zazpívat). Dále je podmínkou celoroční soustavná práce na provozovaných skladbách ve formě účasti na zkouškách. Jednou dokonce z koncertu sešlo, protože se nás na zkouškách často sešlo příliš poskrovnu. Zklamaní byli především ti, kteří vynaložili velké úsilí a vytvořili či nacvičili i dosti náročné skladby. V zájmu vyvarování se takových situací a vůbec ku zdaru celého podniku je nezbytné udělat následující opatření: Collegium musicum má statut semináře a docházka je do něj povinná. Budu trvat na 100% účasti na seminářích. V mimořádých odůvodněných případech (nemoc, cestování atd.) bude samozřejmě absence omluvena, žádám však omluvu alespoň 24 hodin předem prostřednictvím emailu (týká se i dřívějších odchodů). U nekmenových studentů (mimo prezenční hudební vědu) lze předem domluvit alternativní docházku z důvodu paralelní výuky, práce apod.
Jen když je sbor pokaždé kompletní a v menšině není žádný hlas, mohou společné zkoušky přinést požadovaný efekt. V minulých letech se toho během roku udělalo pramálo a největší přínos měly až zkoušky měsíc před vystoupením. Abych Vám mohl přislíbit zlepšení tohoto stavu a plné umělecké vyžití po celý rok, musím na účasti na zkouškách trvat. Proto doufám pochopíte, když budeme dělat prezenci a chybějícím členům sboru, kteří se e-mailem předem řádně neomluví, udělíme hned neúspěšné hodnocení. Je to vskutku pouze a výhradně ku zdaru celé věci.
Ze stejného důvodu (zdar celého podniku) je náramně žádoucí, aby mělo collegium svoje ročníky, tedy aby jeho členové neodcházeli po jednom semestru, ideálně by mohli zůstávat několik let. Collegium lze totiž za stejný počet kreditů, tedy čtyři za semestr, absolvovat opakovaně (každý rok) bez omezení. Informační server eviduje Collegium na podzim a na jaře jako dva různé předměty, takže to nemohu uložit jako povinnost, nicméně bych tomu byl rád.
Vzhledem k amatérské povaze tělesa neděláme žádné přijímací konkursy ani pohovory, budu Vám ale rád (v konzultačních hodinách či jindy podle domluvy) k dispozici radou či zpěvním cvičením, a to i individuálně. Důležité je, abyste se naučili zpívat ve sboru a abyste z toho něco (pěkného) měli. Pokud by někdo svým falešným zpěvem opravdu výrazně kazil umělecký výsledek, poprosím jej raději o plnění nějakého alternativního úkolu. Děkuji za pochopení. Na druhou stranu je žádoucí, abyste do sboru přivedli i své blízké, přátele či rodinné příslušníky včetně rodičů, prarodičů apod., se zájmem o sborový zpěv. Těch se samozřejmě studijní agenda (prezence a další formality) týkat nemusí.
Sborové zkoušky se konají v místnosti N21, tedy v budově na Janáčkově náměstí 2a naproti Skleněné louce (Kounicova ulice). Vstup do budovy je pro všechny zapsané studenty na odpípnutí ISIC karty. Zkoušky se konají během semestru každé úterý podle následujícího plánu:
16:35 – 18:15 ŽENSKÝ, příp. SMÍŠENÝ sbor: rozezpívání, prezence, zkouška
18:30 - 20:45 MUŽSKÝ SBOR
Po domluvě můžeme zkoušet i jinak či jindy.
Informace k mužskému sboru
Počínaje podzimem 2009 jsem domluvil spolupráci s dalšími amatérskými stálými mužskými sbory mimo MU, abychom zvýšili počet a kvalitu zpěváků a mohli aspirovat na vyšší umělecké cíle. Důležitým zlepšením bude také angažmá Mgr. Jaroslava Černockého jako dalšího sbormistra. Tento umělec má v oboru vedení sboru profesionální vzdělání i zkušenosti, což našemu tělesu bezesporu velmi prospěje.
Reperoár bude sestávat, podobně jako dosud, ze sborových děl Leoše Janáčka, nově také Pavla Křížkovského, a především z ruského sborového repertoáru (duchovního i světského), který je pro mužský sbor nejvhodnější. Noty si prosím stáhněte a vytiskněte ze Studijních materiálů předmětu v ISu (zde: http://is.muni.cz/el/1421/podzim2009/VH_15a/um/9003138/ ).
Na začátku semestru budou všichni mužští členové collegia přezkoušeni z hlasových předpokladů, abychom je mohli zařadit do správné hlasové skupiny. První zkouška proběhne již v orientačním týdnu 22. září 2009. Stejně tak 29. září zkouška proběhne. Snad se většině mužů podaří přijít. Někdy během listopadu bych rád domluvil malé soustředění (o víkendu?) a v lednu bychom měli první větší koncert tělesa.
Jak již patrno z výše uvedeného, mužský sbor bude zkoušet každý týden v úterý od 18:30 do 20:45 v místnosti N21. Většinou tedy muži nebudou muset chodit na smíšený sbor v 16:40, ve výjimečných případech o to však mohou být požádáni.
Na společné umělecké zážitky se těší Jan Špaček.

B) Seminární skupina "Komorní orchestr FF MU" (Mgr. Martin Mazánek)
Tento kurs je zaměřen na rozvíjení praktických hudebních aktivit studentů. Studenti si mají možnost kromě interpretace klasických děl formou koncertů, také vyzkoušet interpretaci scénické hudby v divadle, v nahrávacím studiu atp. Součástí kurzu jsou koncerty, minimálně jeden každý semestr.
Seminární skupina Komorní orchestr FF MU je určena všem studentům Masarykovy univerzity nebo JAMU. Členem orchestru se může stát každý, kdo má za sebou alespoň základy hry na nástroj v ZUŠ nebo u soukromého učitele. Podmínkou pro přijetí do orchestru je aktuální volné místo pro daný hudební nástroj. Konkurz probíhá pouze formou rozhovoru s vedoucím orchestru. Repertoár je pečlivě vybírán tak, aby byl všem hráčům přístupný, zahrnuje díla od období baroka po současnost. Filozofií a cílem orchestru je provádět méně populární díla a takové skladby, které se buď vůbec nehrají, nebo jen ojediněle.
Zkoušky orchestru bývají KAŽDÉ ÚTERÝ OD 18:20 – 20:30 V AULE FF (učebna C33). Podmínkou pro získání kreditů a udržení se v členství orchestru je 100% docházka – Collegium musicum má statut semináře! Omluveny jsou jen zdravotní důvody nebo důvody spojené se studiem na MU. Omluvenka musí být poslána nejméně 24 hodin před zkouškou, jinak nebude uznána.
Komorní orchestr má v průběhu akademického roku až čtyři veřejné koncerty. Zakončení semestru je vždy doprovázeno besídkou, kde vystupují všechny seminární skupiny předmětu Collegium Musicum.
Do Komorního orchestru se mohou přihlásit hráči na hudební nástroje, pro které jsou vypsány volná místa (viz www.mazanek.org/volnamista.html). Hráč by měl mít základy hry na nástroj v ZUŠ nebo u soukromého učitele. Přijímáni jsou všichni bez konkurzu.

C) Hra na klavír pro pokročilé (Bc. Jan Žemla)

Předmět je zaměřen na praktickou hru na klavír. Výuka bude probíhat formou individuálních i hromadných konzultací. Skupina pokročilých je určena pro absolventy I. a II. stupně ZUŠ a konzervatoří. Nepovinnou součástí předmětu bude i návštěva koncertů ve Vídni, Praze a Brně.
Výstupem předmětu bude přehrávka dle individuálních možností studenta s jednou rozsáhlejší skladbou či cyklem menších skladeb v minimální délce 10 minut (viz Seznam skladeb). Tento výstup je ve skupině pokročilých možný kdykoli během semestru.
Seznam skladeb
(Seznam má být pouze inspirací a příkladem úrovně skladeb a nečiní si nárok na to být kompletní a zvláště zavazující)
L. Couperin – Pieces de Clavecin
J. S. Bach – Temperovaný klavír I, II, Francouzské suity, Anglické suity, Partity atd.
D. Scarlatti – Sonáty
J. Haydn – Sonáty
W.A.Mozart – Sonáty, Fantazie c moll atd.
L. van Beethoven – Sonáty, Bagatelly, Ronda atd.
J. L. Dusík – Sonáty
F. Schubert – Sonáty, Moment musicaux atd.
F. Mendelssohn – Variace, Preludia a fugy, Etudy atd.
F. Chopin – Preludia, Nocturna, Polonézy, Balady atd.
F. Liszt – Etudy, Uherské rapsodie, Útěchy, Sonáta atd.
J. Brahms – Valčíky, Uherské tance, Rapsodie atd.
A. Dvořák – Siluety atd.
J. Suk – Píseň lásky, O matince atd.
B. Smetana – Koncertní etudy, Sny atd.
R. Schumann – Fantastické kusy, Lesní scény, Karneval atd.
S. Rachmaninov – Etudy, Preludia, Humoreska, Elegie atd.
M. Ravel – Valčíky vznešené a tesklivé, Zrcadla atd.
V. Novák – Písně zimních nocí atd.
D. Šostakovič – Preludia (op. 34), Preludia a fugy (op. 87)
S. Prokofjev – Sonáty, Etudy, Toccata, Kusy pro klavír atd.
K. Slavický – Tři kusy pro klavír atd.
J. Novák – Toccata, Kusy pro klavír atd.
G. Ligeti – Musica ricercata, Etudy atd.


D) Hra na klavír pro začátečníky (Bc. Jan Žemla)

Předmět je zaměřen na praktickou hru na klavír. Začátečníci si osvojí základní technické a interpretační návyky, různé přístupy ke studiu skladeb.Výuka bude probíhat formou individuálních i hromadných konzultací. Výstupem předmětu bude přehrávka dle individuálních možností studenta o minimální celkové délce 5 minut. Nepovinnou součástí předmětu bude i návštěva koncertů ve Vídni, Praze a Brně.

E) Komorní sbor (Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.)
Studentský komorní sbor při Ústavu hudební vědy je zaměřen na duchovní hudbu převážně 16. a 20. století. Vzhledem k počtu zpěváků (12) nabírá nové členy spíše příležitostně a od uchazečů se očekává zdravý hlas a pěvecké zkušenosti. V případě zájmu se prosím obracejte na sbormistra.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 1999, podzim 2000, podzim 2001, podzim 2002, podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021.