VH_303 Úvod do nové muzikologie

Filozofická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alena Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:10–15:45 N43
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz seminárního charakteru poskytuje uvedení do tzv. nové muzikologie (new musicology) a přehledové seznámení s jejími hlavními problematikami. Tento pojem souhrnně označuje různé proudy angloamerické muzikologie po roce 1980, jejichž společným jmenovatelem je kritické vymezování se vůči „pozitivismu“ tradiční hudební historiografie a „formalismu“ tradiční hudební analýzy, implementace metodologických přístupů post-strukturalismu, kulturních, genderových a post-koloniálních studií, a obecně tíhnutí k interdisciplinárnímu nahlížení muzikologické problematiky. Po zjitřených diskuzích 90. let směřuje v posledních zhruba patnácti letech angloamerická muzikologie k syntézám starších a novějších přístupů: právě nyní je tedy možné začít zvažovat (pro české muzikology z dvojího, časového a geografického, odstupu) možnosti dalšího rozvíjení nové muzikologie a zhodnocovat metodologickou přínosnost této tendence pro českou muzikologii.
Osnova
  • (1) podmínky a kontexty vzniku nové muzikologie (2) hudební kriticismus versus hudební analýza (3) impulzy kulturních studií (4) genderová muzikologie (5) antropologické přístupy k hudební historiografii (6) teorie a dějiny hudební recepce, hudebních kánonů a kultů (7) hudební sémiotika (8) narativita hudby (9) topic analysis (10) postkoloniální muzikologie (11) možnosti syntéz: tzv. relational musicology (12) kritika nové muzikologie
Literatura
    povinná literatura
  • EVERIST, Mark – COOK, Nicholas (edd.): Rethinking Music. Oxford: Oxford University Press, 2001.
  • KERMAN, Joseph: Musicology. London: Fontana Press, 1985.
  • FULCHER, Jane F. (ed.): The Oxford Handbook of New Cultural History of Music. Oxford: Oxford University Press, 2011.
    neurčeno
  • AGAWU, Kofi: Music as Discourse. Semiotic Adventures in Romantic Music. New York: Oxford University Press, 2009.
  • SUBOTNIK, Rose Rosengard: Developing Variations: Style and Ideology in Western Music. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991.
  • McCLARY, Susan: Feminine Endings: Music, Gender, and Sexuality. Minnesota: University of Minnesota Press, 1991.
  • KERMAN, Joseph: How We Got into Analysis, and How to Get Out. Critical Inquiry 1980, roč. 7, č. 2, s. 311–331.
  • AGAWU, Kofi: How We Got Out of Analysis, and How to Get Back in Again. Music Analysis 2004, roč. 23, č. 2–3, s. 267–286.
  • FULCHER, Jane: The Composer as Intellectual: Music and Ideology in France 1914–1940. New York: Oxford University Press, 2005.
  • KRAMER, Lawrence: Music as Cultural Practice, 1800–1900. Berkeley: University of California Press, 1990.
  • BURNHAM, Scott: Beethoven Hero. Princeton: Princeton University Press, 1995.
  • MONELLE, Raymond: The Musical Topic: Hunt, Military, and Pastoral. Bloomington: Indiana University Press, 2006.
  • De NORA, Tia: Beethoven and the Construction of Genius: Musical Politics in Vienna, 1792– 1803. Berkeley: University of California Press, 1997.
  • COOK, Nicholas: Beyond the Score: Music as Performance. Oxford: Oxford University Press, 2013.
Výukové metody
Výklad, společné čtení textů, diskuse.
Metody hodnocení
Povinná 80% docházka, aktivní účast v diskusích.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/podzim2015/VH_303