VH_321 Seminář Metodologie zkoumání populární hudby

Filozofická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Jiří Bernkopf (přednášející), doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (zástupce)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 15:50–17:25 N41
Předpoklady
Ochota číst texty v angličtině. Znalost němčiny vítána.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V průběhu semináře se student seznámí s důležitými publikacemi, které se věnují zkoumání konkrétních aspektů populární hudby, bude schopen kriticky analyzovat jejich metodologii.
Osnova
  • 1. Populární kultura a populární hudba (S. Hall, R. Middleton) 2. T. W. Adorno - Adornovo pojetí populární kultury a jeho kritika (R. Middleton) 3. Populární hudba a muzikologie (R. Middleton) 4. Black Music (K. Veselý, B. Longhurst) 5. Cultural studies (S. Hall, R. Williams) 6. Subkultury, kmeny a postsubkultury (D. Hebdige, R. Muggleton) 7. Hudba a sociální utopie (Jacques Attali) 8. Historie hudby jako historie avantgardy (Paul Hegarty) 9. Konotativní poslech I: metal (R. Walser) 10. Konotativní poslech II: punk, hardcore (R. Haenfler) 11. Rock a politika (P. Wicke) 12. Hudební zbraně (S. Goodmann)
Literatura
    povinná literatura
  • LONGHURST, Brian. Popular music and society. 2nd ed. Cambridge: Polity, 2007, xv, 304. ISBN 9780745631639. info
  • MIDDLETON, Richard. Studying popular music. 1. pub. Philadelphia: Open University Press, 1990, vii, 328. ISBN 0335152759. info
    doporučená literatura
  • GOODMAN, Steve: Sonic Warfare. Massachusetts:MIT Press, 2009, 270 s. ISBN 0262013479.
  • HEBDIGE, Dick. Subkultura a styl. Translated by Miroslav Kotásek. Praha: Volvox Globator, 2012, 239 stran. ISBN 9788072721979. info
  • WICKE, Peter. Rock und Pop : von Elvis Presley bis Lady Gaga. Originalausg. München: C.H. Beck, 2011, 128 s. ISBN 9783406621314. info
  • VESELÝ, Karel. Hudba ohně : radikální černá hudba od jazzu po hip hop a dále. 1. vyd. V Praze: BiggBoss, 2010, 431 s. ISBN 9788090397316. info
  • HEGARTY, Paul. Noise/music : a history. 1st pub. New York: Continuum, 2007, x, 221. ISBN 9780826417268. info
  • HAENFLER, Ross. Straight edge : clean-living youth, hardcore punk, and social change. New Brunswick, N.J.: Rutgers University Press, 2006, x, 248. ISBN 9780813538525. info
  • The post-subcultures reader. Edited by David Muggleton - Rupert Weinzierl. 1st ed. New York: Berg, 2003, xii, 324. ISBN 1859736688. URL info
  • The subcultures reader. Edited by Ken Gelder - Sarah Thornton. 1st pub. London: Routledge, 1997, xvi, 599. ISBN 0415127289. info
  • WICKE, Peter. Rock music : culture, aesthetics and sociology. Translated by Rachel Fogg. 1st pub. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, xii, 228. ISBN 0521365554. info
  • ATTALI, Jacques. Noise : the political economy of music. Edited by Fredric Jameson - Susan McClary, Translated by Brian Massumi. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1985, xiv, 179. ISBN 9780816612864. info
Metody hodnocení
Na každou hodinu bude zadán krátký text k přečtení, většinou v angličtině, o kterém se bude vést diskuze. Pro získání zápočtu je vyžadována aktivní účast v semináři a je třeba přednést referát o délce 10-15 minut podle zadané cizojazyčné literatury.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednorázově.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2017/VH_321