VH_740 B Martinů - life and work

Faculty of Arts
Spring 2008
Extent and Intensity
2/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Aleš Březina, Ph.D. (lecturer), PhDr. Petr Macek, Ph.D. (deputy)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (assistant)
Guaranteed by
prof. PhDr. Jana Perutková, Ph.D.
Department of Musicology – Faculty of Arts
Contact Person: Vlasta Taranzová
Timetable
each odd Monday 15:00–18:15 zruseno D22
Course Enrolment Limitations
The course is offered to students of any study field.
Course objectives (in Czech)
B. Martinů - život a tvorba
Syllabus (in Czech)
  • 25.2. 2008 Stav bádání o B. Martinů - přehled základní literatury - katalogy děl B. Martinů a jejich vývoj - komparativní posouzení základních monografií na základě vybraných úseků skladatelova života - Cenzura a autocenzura v odborné literatuře o B. Martinů - vznik a historie Nadace a Institut B. Martinů - Souborné kritické vydání děl B. Martinů - digitalizace pramenů - historické nahrávky děl B. Martinů - Oral history – současný stav a výhled - dokumentární filmy o Martinů - zpracování korespondence - projekt Martinů Revisited (50. výročí úmrtí v roce 2009, 120. výročí narození v roce 2010) 10.3. 2008 Skladatelovo dětství v Poličce, příchod do Prahy – počátky hudebního vzdělání - studium na Konzervatoři v Praze - angažmá v České filharmonii - první zahraniční cesta s orchestrem Národního divadla - vývoj od prvních kompozičních pokusů až po systematické komponování - rané skladby Bohuslava Martinů, jejich zdroje a estetika, vyrovnávání se se skladatelskými vzory - provedení České rapsodie H.118 (1918) a etablování B. Martinů jako hudebního skladatele - studium kompozice u Josefa Suka - první objednávky, první úspěchy u nakladatelů 24.3. 2008 Odchod do Paříže a nalézání vlastní poetiky – historie a důvody odchodu B. Martinů do Paříže (říjen 1923) - studium kompozice u Alberta Roussela – Martinů jako pozorovatel hudebního života v Paříži 20. a 30. let - období skladatelských experimentů, skladatelovo pojetí moderní hudby – Smyčcové trio č.1 H.136 (listopad 1923) – kontinuita a zlom. Pramenná situace. – Halftime H.142 (1924) – rozvíjení lineárních postupů – Smyčcový kvartet H.150 (1925) jako průlomové dílo – první mezinárodní úspěchy, smlouva s UE – jednání B. Martinů s nakladateli – exkluzivní smlouvy s Universal Edition Wien a později s Schotts Söhne Mainz - opera Voják a tanečnice – okolnosti vzniku, stylu a premiéry - Ecole de Paris – důvody a okolnosti vzniku této „školy“ - seznámení s Dr. Milošem Šafránkem, kulturním radou československé ambasády v Paříži 7.4. 2008 Období přechodu od „experimentu“ k „syntéze“ – dosažení kompoziční zralost – proměny hudebního života v době světové hospodářské krize 30. let - mecenáši Bohuslava Martinů - trilogie jevištních děl 30. let – Špalíček H.214 (1931-2), Divadlo za bránou H.251 (1935-6), Kytice H.260 (1937) – otázka národní hudby a jejího posuzování - Špalíček H.214 jako modelové dílo – kořeny a estetika - Julietta H.253 (1936-7) – okolnosti vzniku díla, příprava provedení. Jazykové verze díla, nová urtextová edice - trilogie koncertantních skladeb pro komorní orchestr - Concerto grosso H.263 (listopad 1937), Tre ricercari H.267 (únor 1938), Koncert pro dva smyčcové orchestry, klavír a tympány H.271 (září 1938) – Société Triton – okolnosti jejího vzniku (P.-O. Ferroud), její členové, dramaturgie koncertů - první žáci B. Martinů – společná práce na vzniku Partity V. Kaprálové - podíl B. Martinů na československém odboji v Paříži – texty pro časopis Československý boj, kantáta Polní mše H.279 (1939) - útěk do USA přes jižní Francii, Španělsko a Portugalsko - usídlení v New Yorku, obnovení kontaktu se Sergejem Kusevickým, premiéra Concerta grossa H.263 - Symfonie č.1 H.289 (1942) jako začátek nové životní etapy B. Martinů - skladatelský a společenský úspěch v USA, objednávky děl, vyučování kompozice na vysokých hudebních školách a na Princeton University, spolupráce s Československou exilovou vládou - konec 2. světové války, komunistický převrat v Československu, exil 21.4. 2008 Pozdní tvorba. Řecké pašije jako završení plánu na obnovení opery a současně jako vrchol pozdní estetiky BM - estetiky fragmentu - studená válka a její dopad na životní osudy B. Martinů a na recepci jeho děl - 3. koncert pro klavír a orchestr, Pátý den páté luny - Martinů mezi Darmstadtem, USA doby McCarthysmu a socialistickým realismem v Československu - poslední léta života v Itálii, Francii a Švýcarsku - vývoj estetiky fragmentu v kantátách Hora tří světel H.349 (1954) a Otvírání studánek H.354 (1955) - Ariadna H.370 (1958) a její pozice mezi estetikou fragmentu a neomadrigalismem - Řecké pašije H.378 (1954-9) jako završení jevištní tvorby B. Martinů – důvody a okolnosti vzniku dvou samostatných verzí - rekonstrukce 1. verze Řeckých pašijí a jejich recepce od světové premiéry v Bregenzi 1999
Assessment methods (in Czech)
K závěrečnému hodnocení je vyžadována seminární práce.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught only once.
The course is also listed under the following terms Spring 2010, Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/spring2008/VH_740