VH_805b Dějiny hudby: 19. století - seminární práce

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
0/2/0. 0 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D. (cvičící)
doc. PhDr. Jiří Zahrádka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Vladimír Maňas, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Taranzová
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Předpoklady
VH_01a Úvod do hudební vědy && VH_02a Proseminář hudební vědy I. && VH_02b Proseminář II. && VH_04 Hudební nauka && VH_05a Harmonie I. && VH_06 Kontrapunkt && VH_07 Hudební akustika && VH_08 Intonace && VH_09 Sluchová analýza
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kurzu je seznámit studenty praktickou formou spojenou s teoretickým výkladem se základními formami a specifiky hudby období 19. století, které se do značné míry překrývá s termínem romantismus. Frekventanti kurzu budou seznámeni jednak s klíčovými útvary jako je symfonie, píseň, smyčcový kvartet atd., jednak s charakteristickými rysy hudební produkce tohoto období (instrumentace, programní vs. absolutní hudba apod.).
Osnova
  • 1. Symfonie vrcholného klasicismu a raného romantismu. L. van Beethoven: „učitel“ symfoniků 19. století, F. Schubert: příklad raně romantického symfonie. 2. Virtuozita jako fenomén 19. století (H. Ernst, N. Paganini, F. Liszt ad.). Fenomén génia. Proměna vazeb autor – interpret. 3. Program v symfonii a programní symfonie 19. století. Proměny programní symfonie od vrcholného klasicismu k hudební moderně. (F. Mendelssohn-Bartholdy, H. Berlioz, A. Bruckner, L. Janáček). 4. Píseň jako reprezentativní forma romantismu. Píseň sólová, sborová tvorba, píseň beze slov (F. Schubert, L. Janáček, V. Novák). 5. Vývoj orchestrální instrumentace v hudbě 19. století. Instrumentář romantického orchestru (Beethoven), Berliozova reforma a charakteristika instrumentace. Novost moderny. Partitury R. Strausse a G. Mahlera, wagnerovská melodika. Specifika Janáčkovy instrumentace. 6. Základní díla české kvartetní literatury období romantismu (smyčcové kvartety B. Smetany a L. Janáčka). Otázky programu, autobiografické reflexe. 7. Paralely k Janáčkovu opernímu dílu. M. P. Musorgskij (Boris Godunov) a R. Strauss (Salome). Literární opera (C. Dahlhaus) a exteritoriální hudba (T. Adorno). 8. Proměny dekadence – mezi literaturou (T. Mann), hudbou (G. Mahler) a filmem (L. Visconti). Smrt v Benátkách – metamorfózy námětu, citace (B. Britten). 9. Profesní a osobní život G. Mahlera. Instituce spravující jeho odkaz.
Literatura
  • Die Musik des 19. Jahrhunderts [Dahlhaus] (Podřaz.) : Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Bd. 6, Die Musik des 19. Jahrhunderts [1997, Wiss. Buchgesellschaft]. info
  • HONS, Miloš. Hudba zvaná symfonie. Vyd. 1. Praha: Togga, 2005, 388 s. ISBN 8090291260. info
  • HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu : příspěvek k revizi hudební estetiky. Translated by Jaroslav Střítecký. 1. vyd. Praha: Editio Supraphon, 1973, 137 s. info
Výukové metody
Listening seminars on 19th century music followed by an introduction and a short commentary on the key music works.
Metody hodnocení
Zápočet bude studentům udělen na základě poslechového testu. Studenti určí vybrané hudební ukázky - autora a název skladby a obodbí jejího vzniku (např. novoromantismus, grand opera apod.).
Informace učitele
Doporučená literatura: Dahlhaus, Carl: Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Band 6, Die Musik des 19. Jahrhunderts. Darmstadt 1997/Dahlhaus, Carl: Nineteeth-century Music. Berleley 1989. Einstein, Alfred: Hudba období romantizmu. Bratislava 1989. Hanslick, Eduard: O hudebním krásnu. Příspěvek k revizi hudební estetiky. Praha 1973. Hons, Miloš: Hudba zvaná symfonie. Praha 2005. Rosen, Charles: The Classical Style: Haydn, Mozart, Beethoven. London 1971. /Rosen, Charles: Klasicizmus: Haydn, Mozart, Beethoven. Bratislava 2005. Bonds, Mark Evan: Symphony, 19th century. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians online. Wilson, Charles: Symphony, 20th century. In: The New Grove Dictionary of Music and Musicians online. Berlioz, Hector: Große strmentation: mit Anhang: Der Dirigent. Zur Theorie seiner Kunst. Leipzig 1921. Zahrádka, Jiří: Několik poznámek k instrumentačním zvláštnostem Janáčkovy opery Výlety páně Broučkovy. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno : Masarykova univerzita, 2007, s. 242-248. heslo Instrumentation v The Grove Dictionary of Music and Musicians online heslo Orchestration v Die Musik in Geschichte und Gegenwart: allgemeine Enzyklopädie der Musik (ed. F. Blume) Adorno, Theodor W.: Philosophie der neuen Musik. Frankfurt am Main 1991. Dahlhaus, Carl: Vom Musikdrama zur Literaturoper. München 1983. Dahlhaus, Carl: Neues Handbuch der Musikwissenschaft. Band 6, Die Musik des 19. Jahrhunderts. Darmstadt 1997/Dahlhaus, Carl: Nineteeth-century Music. Berleley 1989. Gozenpud, Abram: Janáček a Musorgskij. In: Opus Musicum XII/1980, s. 101 – 109; I – IV; VII – VIII. Chew, Geoffrey: “Literaturoper”: A Term Still in Search of a Definition. V tisku. Blaukopf, Kurt: Gustav Mahler. Současník budoucnosti. Jinočany 1998. Jaroš, Zdeněk: Mladý Gustav Mahler a Jihlava. Jihlava 1994. Kuna, Milan – Hubala, Alfons: Gustav Mahler a Praha. Praha 1996. Mahlerová, Alma: Gustav Mahler: Vzpomínky. Praha 2001. Mahler, Alma: Můj život. Praha 1993. Mahler, Alma (ed.): Gustav Mahler Briefe 1879-1911. Berlin 1924.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, podzim 2020.