VIKBA15 Referenční služby 2

Filozofická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/20. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Bc. Alena Kmochová (přednášející)
Mgr. Pavla Martinková (přednášející)
Mgr. Zuzana Matulíková (přednášející)
PhDr. Alexandra Škyříková (přednášející)
Mgr. Eva Jandová (cvičící)
Mgr. Tereza Schwarzová Matýsová (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Alice Lukavská
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VIKBA15/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/03: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/04: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/05: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/06: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/07: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/08: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/09: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/10: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/11: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/12: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/13: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/14: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/15: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/16: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/17: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/18: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/19: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
VIKBA15/20: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
Absolvování předmětu Referenční služby 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je umožnit studujícím prohloubit kompetence referenčního knihovníka.
V době výuky má studující zodpovědnost za fungování přiděleného pultu, včetně péče o knihovní fond. Dostane se do přímého kontaktu s uživateli a seznámí se s jejich informačními potřebami.
Studující kombinované formy, kteří se nemohou podílet na poskytování služeb, mají možnost připravit a zpracovat výukový materiál podle zadání.
Všem studujícím je k dispozici odborný pracovník, se kterým mohou konzultovat.
Výstupy z učení
Studující bude po absolvování předmětu schopen:
– zhodnotit služby Ústřední knihovny a navrhovat jejich zlepšení;
– poskytnout konzultaci k vyhledávání zdrojů / připravit výukový materiál k vybranému oboru.
Studující se též zapojí do praktického provádění projektů, které v době jejich praxe v knihovně probíhají.
Osnova
  • Osnova se (krom bodu 1) týká studujících, kteří nastoupí řízenou praxi v knihovně. Studující kombinované formy, kteří se nemohou podílet na poskytování služeb, vypracují výukový materiál k vybranému oboru podle zadání a budou jej v průběhu semestru alespoň dvakrát konzultovat.
  • 1) Úvodní společná přednáška
  • 2) Otestování znalostí provozu knihovny formou online testu (probíhá v knihovně první den praxe, opravný termín poslední den praxe)
  • 3) Individuální doškolení v případě potřeby
  • 4) Řízená praxe v rozsahu 25 hodin, řešení uživatelských dotazů, péče o fond
  • 5) Seznámení s věcnou katalogizací (1 hodina v době praxe)
  • 6) Simulovaná konzultace ve dvojici, za přítomnosti knihovnice, která poskytne zpětnou vazbu (1 hodina v době praxe)
  • 7) Zpracování praktických úkolů (v době praxe)
  • 8) Závěrečná evaluace praxe a zhodnocení úkolů (1 hodina poslední den praxe)
Literatura
    doporučená literatura
  • Reference and information services : an introduction. Edited by Richard E. Bopp - Linda C. Smith. 4th ed. Santa Barbara, Calif.: Libraries Unlimited, 2011, xxiii, 743. ISBN 9781598848175. info
Výukové metody
– úvodní společná přednáška
– samostudium
– praktické ukázky činností
– odborný dohled, průběžné konzultace
– závěrečná evaluace
Metody hodnocení
V případě řízené praxe v knihovně:
– splnění online testu (řádný termín první den praxe, opravní termín poslední den praxe)
– absolvování školení věcné katalogizace
– absolvování simulované konzultace
– řádné splnění dvou úkolů v době praxe
– plnění povinností v době praxe
V případě nesplnění některé z podmínek dostane studující po skončení praxe náhradní úkol.
Bez řízené praxe:
– příprava a zpracovnání výukového materiálu k vybranému oboru
– alespoň dvě osobní konzultace, na kterých studující představí postup práce a získá zpětnou vazbu; po předchozí domluvě
– řádné splnění úkolu
Informace učitele
Doba praxe: PO–PÁ 15–20 hod; v pondělí se hlaste u Informačního pultu v přízemí knihovny
Studijní materiály: Jako komunikační platforma a uložiště studijních materiálů bude sloužit aplikace MS Teams (po přihlášení s univerzitním účtem). Pozvánka bude všem studujícím zaslána po úvodní hodině, která proběhne 20. září od 10.00 v učebně J31.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, jaro 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021.