VIKBB32 Rozvoj kreativity

Filozofická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karla Brücknerová, Ph.D. (přednášející), Mgr. Kateřina Hošková (zástupce)
Mgr. Libor Graclík (přednášející), Mgr. Kateřina Hošková (zástupce)
Mgr. Pavla Kopečná, Ph.D. (přednášející), Mgr. Kateřina Hošková (zástupce)
Bc. BcA. Zdeňka Kučerová (přednášející), Mgr. Kateřina Hošková (zástupce)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Rozvrh
St 2. 3. 15:00–18:15 L35, St 16. 3. 15:00–18:15 L35, St 30. 3. 15:00–18:15 L35, St 13. 4. 15:00–18:15 L35, St 27. 4. 15:00–18:15 L35, St 11. 5. 15:00–18:15 L35, Pá 20. 5. 12:00–15:15 L35, St 1. 6. 15:00–18:15 L35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student je po skončení kurzu schopen:
• popsat jednotlivé fáze kreativního procesu a jejich specifika
• reflektovat a vyjádřit své potřeby pro kreativní práci
• zapojit se do kreativního procesu ve všech jeho fázích
• používat adekvátní pomocné techniky ve všech fázích kreativního procesu
• reflektovat a konstruktivně korigovat tvůrčí práci sebe i druhých
• přistupovat ke psaní, výtvarnému projevu i divadelní práci jako ke tvůrčímu procesu se všemi jeho specifiky
Osnova
  • Hledání kreativity (kreativita jako proces, kreativita jako součást mojí osobnosti...)
  • Osobní prostor pro kreativitu (co mi brání, co potřebuji, iniciační techniky...)
  • Kreativita bolí (techniky třídění a rozvíjení nápadů; řemeslné, vědomostní a dovednostní zázemí; překonávání krizí a dotahování projektů)
  • Sdílená kreativita (tvůrčí práce v týmu, kdy mi skupina pomáhá a kdy mě naopak brzdí...).
  • Výtvarný projev a kreativita
  • Divadlo a kreativita
  • Psaní a kreativita
  • Prezentace výstupů ze semináře
Literatura
  • BEAN, Reynold. How to develop your children's creativity (Orig.). info
  • THORNE, Kaye. Essential creativity in the classroom : inspiring kids. 1st pub. London: Routledge, 2007, x, 174. ISBN 9780415368810. info
  • Creativity : from potential to realization. Edited by Robert J. Sternberg - Elena L. Grigorenko - Jerome L. Singer. 1st ed. Washington, DC: American Psychological Association, 2004, x, 226. ISBN 1591471206. URL info
  • Creativity and collaborative learning : the practical guide to empowering students, teachers, and families. Edited by Jacqueline S. Thousand - Richard A. Villa - Ann Nevin. 2nd ed. Baltimore: Paul. H. Brookes, 2002, xxii, 479. ISBN 1557665788. info
  • Handbook of creativity. Edited by John A. Glover - Royce R. Ronning - Cecil R. Reynolds. New York: Plenum Press, 1989, xxi, 447. ISBN 0306431602. info
  • Creativity and its cultivation : addresses presented at the interdisciplinary symposia on creativity Michigan State University, East Lansins, Michigan. Edited by Harold H. Anderson. New York: Harper & Row, 1959. info
Výukové metody
individuální a skupinová tvůrčí práce a její reflexe
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou pravidelných skupinových setkání. Pro úspěšné absolvování je nutná aktivní účast, odevzdání všech zadaných úkolů a spolupráce na výsledné prezentaci.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012.