VIKMB27 Online vzdělávání: MOOC

Filozofická fakulta
podzim 2014
Rozsah
1/1/0. konzultace, MOOC kurz. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. František Dalecký (přednášející)
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je: 1) využít otevřených vzdělávacích zdrojů ve formátu MOOC (massive open online courses) k prohloubení oborových znalostí a posílení kompetence sebeřízeného vzdělávání jeho studentů. 2) studenty seznámit se základními koncepty v v online vzdělávání a MOOC tak, aby získali všeobecný přehled o dané problematice. 3) prohloubit schopnosti analýzy a evaluace vzdělávacích produktů a procesů. Studenti by měli být schopni po úspěšném absolvování předmětu: 1) identifikovat vhodné online vzdělávací zdroje, 2) realizovat své vzdělávání v internetovém prostředí, 3) výstupy svého online vzdělávání umět prezentovat a dále předávat, 4) analyzovat a evaluovat MOOC z hlediska designu vzdělávacího procesu
Osnova
  • Předmět umožňuje výběr MOOC především z platforem Coursera, EdX a Udacity. Student si vybere z doporučené nabídky předmětů, která je dostupná v rámci studijních materiálů předmětu, nebo učiní výběr sám a ten nahlásí vyučujícímu ke schválení. Nad rámec doporučených kurzů budou schvalovány ty, které mají vztah k oboru nebo jsou jinak důležité pro individuální rozvoj studenta. Předmět má následující strukturu: 1) Výběr kurzu, schválení a zahájení studia, 2) Probíhající semináře v průběhu semestru (5 setkání na bázi dobrovolnosti), 3) Vypracování analýzy, 4) Vypracování, publikace a představení prezentace jako výstupů z kurzu v jeho závěru.
Literatura
  • YUAN, Li, Stephen POWELL a Bill OLIVIER. : Beyond MOOCs: Sustainable Online Learning in Institutions. 21/01/2014. Dostupné z: http://publications.cetis.ac.uk/wp-content/uploads/2014/01/Beyond-MOOCs-Sustainable-Online-Learning-in-Institutions.pdf.
Výukové metody
Online vzdělávání, analýza a evaluace, samostatné vzdělávání, prezentace, přednášky na bázi dobrovolnosti. Kurz je vhodný i pro kombinované studenty (stejné podmínky absolvování), osobní účast je nutná pouze na závěrečné prezentaci.
Metody hodnocení
Student obdrží kolokvium na základě: 1) předložení certifikátu o absolvování kurzu, 2) zpracování analytické a evaluační zprávy o MOOC, 3) zpracování a publikace závěrečné prezentace, která bude shrnovat výsledky práce v rámci předmětu (vlastní vzdělávání + analýzu).
Informace učitele
V průběhu předmětu dochází ke konzultacím ohledně průběhu a výsledků studijního procesu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2013, jaro 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018.