VIKMB33 Laboratory of Educational Technology

Filozofická fakulta
jaro 2018
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hana Tulinská (přednášející)
Mgr. Josef Kocurek (pomocník)
Mgr. Erika Mirová (pomocník)
Mgr. Ondřej Myšák (pomocník)
Mgr. et Mgr. Hana Všetečková (pomocník)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 9:10–10:45 212
Předpoklady
Digital competence, interest in online education.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course consists of six selected topics of online learning design process. The goal of the course is to gain necessarily competencies for (re)design of online course. We are using materials from online course Kurz práce s informacemi to gain real experience. Moreover, the course is in English to develop languages skills needed for participation in world edtech community.
Výstupy z učení
Student will be able to:
  • make interviews with target group
  • set learning goals and objectives
  • curate collection of learning resources
  • create educational video / tutorial
  • recognize different types of writing for education
  • write educational text
  • set up evaluation process
  • use evaluation tools
  • understand online learning environments
  • make simple user testing.
  • Osnova
    • Analysis – Topic, target group, learning goals and objecitves
    • Content – Curation in education
    • Content – Video and tutorials
    • Content – Writing and different kinds of text
    • Evaluation – Assignments and tests
    • Evaluation – Virtual learning environment and user testing
    Literatura
    • IDEO. HCD: Design zaměřený na člověka. 2. vydání. Brno: Flow, 2013. ISBN 978-80-905480-1-5. Dostupné z: http://eknihy.knihovna.cz/static/files/hcd-design-zamereny-na-cloveka.pdf
    • Fournier, H. & Kop, R. 2015. MOOC Learning Experience Design: Issues and Challenges. International Journal on E-Learning, 14(3), 289-304. Waynesville, NC USA: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved January 24, 2018
    • Sergis S., Sampson D.G., Pelliccione L., 2017. Educational Design for MOOCs: Design Considerations for Technology-Supported Learning at Large Scale. In: Jemni M., Kinshuk, Khribi M. (eds) Open Education: from OERs to MOOCs. Lecture Notes in Educational T
    • VAN MERRIËNBOER, Jeroen JG; KIRSCHNER, Paul A. Ten steps to complex learning: A systematic approach to four-component instructional design. Routledge, 2017.
    • MEEK, Sarah EM; BLAKEMORE, Louise; MARKS, Leah. Is peer review an appropriate form of assessment in a MOOC? Student participation and performance in formative peer review. Assessment & Evaluation in Higher Education, 2017, 42.6: 1000-1013.
    • VAI, Marjorie a Kristen SOSULSKI, 2015. Essentials of Online Course Design: A Standards-Based Guide. 2. přepracované vydání. Routledge. ISBN 1317673794.
    • MARGARYAN, Anoush; BIANCO, Manuela; LITTLEJOHN, Allison. Instructional quality of massive open online courses (MOOCs). Computers & Education, 2015, 80: 77-83.
    Výukové metody
  • blended learning – one topic is for two weeks – one week face to face, the second week online
  • portfolio-based learning – each student has his own development portfolio on wordpress blog
  • peer assessment – each assignment is discussed with mates in blog environment
  • participatory curriculum planning – at the beginning, everybody can comment draft of course content, also during the semester is possible to make additional small personal goals or personalise assignments
  • guests – at least two experts on particular topics will join a present lecture
  • Metody hodnocení
  • every second Monday is necessary to publish homework on blog post
  • every second Monday is necessary to comment mate's work
  • portfolio is a base for the final colloquium = present a reflect own work
  • Vyučovací jazyk
    Angličtina
    Informace učitele
    https://vikmb33js18.wordpress.com
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, podzim 2018.