VIKMB36 Výzkumy pro inovace a participativní design

Filozofická fakulta
jaro 2014
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Ladislava Zbiejczuk Suchá, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Marie Hradilová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 14:10–15:45 C128
Předpoklady
Schopnost práce v týmu a znalost metodologie sociálních věd. U studentů, kteří neabsolvovali během bakalářského studia žádný metodologický předmět, se předpokládá, že si znalosti doplní na začátku semestru na základě doporučené literatury.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
„In the name of doing things for people, traditional and hierarchical organisations end up doing things to people“ Charles Leadbeater, 2009

Designové myšlení začíná u lidí. Ať už mluvíme o fázi naslouchání (IDEO), pozorování (LUMA Institut), fázi objevování (UK’s Innovation Agency), vždy jsou v centru našeho zájmu konkrétní lidé.
Rámcem pro naši práci v kurzu bude koncept tzv. participativního designu (participatory design). Ten se soustředí na zapojování uživatelů (společně s výzkumníky, designéry, vývojáři atd.) do inovačního procesu. Nepůjde nám tedy jen o výzkum uživatelů, ale i o způsob, jakým můžeme zapojit lidi (zákazníky, uživatele, čtenáře, občany) do procesu návrhu služby či produktu.
Participativní design ve veřejných službách má ale také politickou a demokratizační dimenzi – Christian Bason z dánského MindLabu to trefně pojmenovává, když říká, že jde o přístup, jak (spolu)vytvářet služby s lidmi, ne „jen“ pro lidi.
Po absolvování předmětu budou studenti schopni:
- na základě požadavků organizace navrhnout plán výzkumu,
- orientovat se v zásadách kvalitativního a kvantitativního výzkumu a kombinovat přednosti obou,
- využít množství technik pro zjišťování potřeb uživatelů,
- vyhodnocovat závěry výzkumů a využít je pro návrh inovace služby.
Osnova
  • 1 Úvod do tématu. Výzkumy pro inovace. Inovační ekosystém. Výzkumy uživatelů.
  • V první polovině prvního setkání se dotkneme tématu výzkumů pro inovace. Budeme se bavit o tom, co znamená participativní design. Kdo je uživatel služby? Kdo by měl mluvit do jejího návrhu? Jak zkoumat uživatele?
  • V druhé polovině už budeme znát zadání výzkumného projektu, na kterém budeme po celý zbytek semestru pracovat. Projdeme si proces výzkumu. Sestavíme výzkumný brief, plán výzkumu i rozpočet.
  • 2 Metody pro participativní design: Pozorování. Stínování. Rozhovory.
  • Kde začít naše zkoumání? U konkrétních lidí! Individuální rozhovory jsou královskou disciplínou hloubkového výzkumu. Shrneme si hlavní pravidla a zásady pro vedení kvalitativních rozhovorů a hned si je vyzkoušíme v praxi.
  • 3 Metody pro participativní design II: Focus group.
  • Jak se promění výsledky rozhovorů, když využijeme síly skupinové dynamiky? Focus groups jsou oblíbenou metodou marketingového výzkumu a my si je vyzkoušíme jejich vedení s pomocí hostů/profesionálů.
  • 4 Metody pro participativní design III: Kreativní workshop. World Café. Metoda pozitivní změny.
  • Zatímco rozhovory a focus groups byly metody používané především pro výzkum, kreativní workshop umožní uživatele nejen poznat, ale zapojit ho do procesu návrhu služby nebo produktu. Ukážeme si příklady dobré praxe a vyzkoušíme si několik metod vedení kreativních workshopů.
  • 5 Metody pro participativní design IV: Analýza. Práce s výsledky. Storytelling. Persony.
  • Designový přístup pracuje s daty v mnoha podobách – co se všemi příběhy, záznamy rozhovorů, obrázky, post-ity? Představíme si několik metod, jak zpracovat výsledky výzkumů do přehledné a komunikovatelné formy.
  • 6 Metody pro participativní design V: Ověřování a testování. Hodnota služby. Měříme výsledky a učíme se.
  • 7 Minikonference a prezentace výsledků společného projektu. V zápočtovém týdnu nás čeká představení výsledků společného projektu kolegům z CIDESu a KISKu.
Literatura
  • KOSKINEN, I. K. (2011). Design research through practice: From the lab, field, and showroom. Waltham, MA: Morgan Kaufmann.
  • KUMAR, V. (2013). 101 design methods: A structured approach for driving innovation in your organization. Hoboken, N.J: Wiley.
  • Nutley, S. M., Walter, I., & Davies, H. T. O. (2007). Using evidence: How research can inform public services. Bristol, U.K: Policy Press.
  • CRESWELL, John W. Research design : qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. 2nd ed. Thousand Oaks, Calif.: Sage Publications, 2003, xxvi, 246. ISBN 0761924426. info
Výukové metody
Workshop
Metody hodnocení
Individuální úkoly. Společný projekt.
Informace učitele
Předmět je vyučován blokově v následujících termínech:

26.2.2014
12.3.2014
26.3.2014
9.4.2014
23.4.2014
7.5.2014
14.5.2014 The course will be taught in selected terms (above).
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/phil/jaro2014/VIKMB36