VIKMB61 Online education: from design to practice

Faculty of Arts
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Hana Tulinská (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Contact Person: Mgr. Sabina Kubisová
Supplier department: Division of Information and Library Studies – Department of Czech Literature – Faculty of Arts
Prerequisites (in Czech)
Zájem o problematiku. Kurz je určen všem zájemcům o vzdělávací technologie, kteří sami sebe vnímají jako začátečníky. Především je vhodný pro studenty, kteří za sebou nemají bakalářské studium na KISKu.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je uvedení studentů do problematiky tvorby online kurzu - od jeho návrhu a přípravy až po jeho samotnou realizaci. Student získá základní teoretický, ale především zkušenostní praktický základ, který bude schopen uplatnit v tvorbě vlastních kurzů či v inovacích. Předmět má charakter interdisciplinárního kurzu dotýkajícího se také tématu designu služeb či práce s daty.
Na konci kurzu bude student schopen:
  • Definovat cíle a metody online kurzu;
  • Provést design kurzu a zvolit jeho adekvátní formu;
  • Navrhnout prototyp a otestovat ho;
  • Navrhnout a provést základní jednoduchou evaluaci;
  • Vytvořit vlastní jednoduchý online kurz
  • Syllabus (in Czech)
    • Příklady dobré praxe elearnigu, web base kurzy, MOOC, Codeacademy, adaptabilní systémy, ... tedy, jak to může být pěkné.
    • Vymezení a zamyšlení se nad specifiky online vzdělávání
    • I. Výzkumná fáze: hledání vlastní inspirace něčeho pěkného
    • Vzdělávací cíle a smysl vzdělávání, pedagogická paradigmata, hodnoty
    • Vzdělávací metody v online prostředí
    • Učební styly a postupy
    • Fact-based x Inquiry-based learning
    • Problémová a projektová výuka v online prostředí
    • Učení zaměřené na studenta x učení zaměřené na obsah
    • LMSs
    • Práce s Moodle a ještě jedním nějakým LMS
    • Designové metody, vymezení kurzu
    • Příklady dobré praxe: návrh a design
    • II. Výzkumná fáze: návrh vlastního kurzu, tvorba konceptu
    • Evaluace konceptů a úvod do tvorby prototypu
    • Základní vzdělávací objekty; textové opory, wiki, diskuse, portfolia, webináře, práce s odkazy, slovníky,...
    • Metody, nástroje a způsoby testování (od otázek v Moodle po Kahoot)
    • Zpětná vazba v elearningu
    • Nástroje a služby užitečné pro elearning
    • Decentralizované LMS
    • Příklady dobré praxe: užitlí LMS, evaluační nástroje
    • III. Výzkumná fáze: tvorba protototypu a jeho základní evaluace
    • Jak tutorovat kurz
    • Metody a nástroje evaluace kurzu
    • Kritický pohled na distanční vzdělávání, analýza rizik a problémů
    • Kybergogika a sociální učení, design hodnot
    • Gamifikace, herní mechaniky
    • Konektivistický přístup
    • Příklady dobré praxe: drobnosti, co se jinam nevešly
    • IV. Výzkumná fáze: Tvorba finálního produktu a jeho presentace
    • Závěrečná evaluace
    Literature
    • ČERNÝ, Michal, Dagmar CHYTKOVÁ, Pavlína MAZÁČOVÁ and Gabriela ŠIMKOVÁ. Distanční vzdělávání pro učitele (Distance education for teachers). Online. 1. vyd. Brno: Flow, 2015. 176 pp. ISBN 978-80-905480-7-7. [citováno 2024-04-23] info
    • ZOUNEK, Jiří, Libor JUHAŇÁK, Hana STAUDKOVÁ and Jiří POLÁČEK. E-learning. Učení (se) s digitálními technologiemi (E-learning. Learning with digital technologies). Online. Vydání první. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 280 pp. ISBN 978-80-7552-217-7. [citováno 2024-04-23] info
    • ČERNÝ, Michal. Webináře ve vzdělávání: pedagogické a didaktické aspekty (Webinars in Education: Pedagogical and Didactical Aspects). Online. Brno: Flow, 2015. 86 pp. ISBN 978-80-88123-04-0. [citováno 2024-04-23] info
    • ZOUNEK, Jiří. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti (E-learning - one of the forms of learning in modern society). Online. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 161 pp. Spisy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. ISBN 978-80-210-5123-2. [citováno 2024-04-23] info
    Teaching methods (in Czech)
    Třídenní workshop zakončený samostatným projektem a jeho obhajobou. Kurz bude probíhat od středy 12.9. do pátku 14.9. 2018
    Assessment methods (in Czech)
    Presentace a obhajoba vlastního kurzu.
    Language of instruction
    Czech
    Further comments (probably available only in Czech)
    Study Materials
    Information on the extent and intensity of the course: Blokově.
    The course is also listed under the following terms Autumn 2017.
    • Enrolment Statistics (recent)
    • Permalink: https://is.muni.cz/course/phil/autumn2018/VIKMB61