VIKMB63 Metodologie pro informační studia a knihovnictví 3

Filozofická fakulta
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Pavla Vizváry, Ph.D. LL.M. (přednášející)
Garance
PhDr. Petr Škyřík, Ph.D.
Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Sabina Kubisová
Dodavatelské pracoviště: Kabinet informačních studií a knihovnictví – Ústav české literatury – Filozofická fakulta
Rozvrh
St 10:50–12:25 212
Předpoklady
Znalosti základů metodologie výzkumu (v rozsahu předmětů VIKBA12 a VKBA31)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je individualizované zpracování vlastního kvantitativního nebo kvalitativního výzkumu. Studenti by to předmětu měli vstupovat s definovaným výzkumným tématem (např. v projektu diplomové práce), které v průběhu semestru zpracují až do úrovně vyhodnocení výzkumných dat. Nejdříve budou představeny různé přístupy ke zpracování výzkumného tématu a uvědomění si účelu jeho zpracování. Následuje sběr dat, vyhodnocení a tvorba výzkumné zprávy, kdy se střídají kvantitativní a kvalitativní postupy. Setkání v předmětu se skládají z krátké přednáškové části (max. 30 min.). Následují prezentace jednotlivých studentů, kde představí aktuálně řešené problémy. Studenti by se měli inspirovat navzájem, měli by se učit z problémů jiných na základě jejich praktické práce.
Osnova
  • 1. Vymezení obsahu předmětu a podmínek absolvování. Základní pojmy metodologie výzkumu. Účel výzkumu. 2. Kvalitativní a kvantitativní metody. Základní typy výzkumů (analýza potřeb, akční a evaluační výzkum...). Výhody a nevýhody výzkumných designů (dotazník, obsahová analýza, test, pozorování, rozhovor, focus group...). 3. Význam a postup literature review. 4. Fáze kvantitativního výzkumu. Definování výzkumných otázek a hypotéz, operacionalizace proměnných, výzkumný vzorek. 5. Fáze kvalitativního výzkumu. Definování výzkumných otázek, výzkumný vzorek a vstup do terénu, etika výzkumu. 6. Tvorba kvantitativního výzkumného nástroje: dotazník, test, pozorování. Distribuce výzkumného nástroje. 7. Tvorba kvalitativního výzkumného nástroje: scénář rozhovoru, pozorování. Sběr kvalitativních dat. 8. Čištění kvantitativních dat. 9. Kódování kvalitativních dat. 10. Třídění prvního a druhého stupně, statistické testy hypotéz. 11. Kvalitativní výzkum: Výzkumný projekt/žádost. Výzkumná zpráva. 12. Kvantitativní výzkum: Výzkumný projekt/žádost. Výzkumná zpráva.
Výukové metody
Přednáška, individuální práce, prezentace průběžných výstupů, aktivní diskuze
Metody hodnocení
Pro absolvování předmětu je nutná průběžná práce na vlastním výzkumu a aktivní zapojení do diskuze v rámci setkání věnovaných danému typu výzkumu (kvantitativní nebo kvalitativní). V průběhu semestru studenti písemně vytváří zprávu o postupu vlastního výzkumu. Každý týden je nutný zápis s možností zdůvodnění, proč student daný týden v práci na výzkumu nepostoupil. Na setkáních prezentují výstupy své práce za daný týden a aktuálně řešené problémy. Očekávána je aktivní účast v diskuzích, proto je povinná docházka na min. 6 setkání. Ukončením předmětu je výše zmíněná písemná zpráva o postupu výzkumu, kdy student musí dojít nejméně do fáze, kdy má zpracovány výsledky výzkumu (není nutné mít hotovou výzkumnou zprávu).
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.