ZD_11 Elektrofony

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Haas, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michael Franěk (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Po 14:00–15:40 N43
Předpoklady
ZD_07 Akustika
Předpokládá se znalost základů hudební akusticky včetně principů syntézy hudebního signálu a principů digitální syntézy hudebního signálu, znalost základů elektroakustiky se zaměřením na oblast reprodukční techniky, záznamové techniky a techniky k úpravě zvuku (efekty) a znalost základů digital signal processing v hudební oblasti a sféře zvuku obecně.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout komplexní vědění o problematice elektrofonů. Jednotlivé nástrojové skupiny, jejich představitelé a vývojové typy, jsou prezentovány na základě principu tvorby signálu, způsobu hry a ovládání. Tím je zastoupeno primární hledisko moderní organologie. Zjev nástrojových skupin nebo vybraných nástrojů je dáván do souvislosti s novými typy hudebního myšlení, jenž se od přelomu 19. a 20. století profilovalo v interakci umělec a technologie. Tak je zastoupeno hledisko hudebně historické a hledisko systematické muzikologie. Volba reprezentantů nástrojových skupin zohledňuje popularitu a rozšíření jednotlivých nástrojů a tím i možnost setkat se s nástrojem v praxi technicko–uměleckého provozu.
Výstupy z učení
Absolventi kurzu získají komplexní vědění o problematice elektrofonů. Budou seznámeni s vybranými základními organologickými pojmy a se systematikou elektrofonů. Dozví se o principech tvorby signálu, kterými se jednotlivé nástrojové skupiny vyznačují a zároveň získají rámcový přehled o jejich historii. U vybraných reprezentantů skupin se seznámí s vývojovými typy a specifiky hry a ovládání. Zjev nástrojových skupin nebo jednotlivých elektrofonů budou schopni dát do souvislosti s charakteristickými typy hudebního myšlení a se souvisejícími tendencemi v hudbě počínaje přelomem 19. a 20. století.
Osnova
  • 1. FENOMÉN ELEKTROFON, motivace a důsledky vzniku
  • ▪ elementární skutečnosti úvodem: jak vzniká zvuk a jak jej tvoří elektronický oscilátor (struna a proud)
  • ▪ pojem elektrofon, vazba elektrofonů na technologický vývoj
  • ▪ motivace a faktory vedoucí ke vzniku elektrofonů
  • ‐ města, hlučnost a průmysl, rozhlas / futurismus a elektroakustická hudba, Edgar Varése / automatizace a nahrazení lidské práce, demokratizace technologií
  • ▪ důsledky zjevu elektrofonů a nových technologií
  • ‐ nové kompetence
  • 2. ORGANOLOGICKÉ MINIMUM, hudební nástroj a hardware, systematika elektrofonů
  • ▪ představení disciplíny organologie, organologická systematika a hudební nástroj jako zdroj akustického signálu
  • ▪ pojem „elektrofon“ v organologické systematice, elektrofon jako hudební nástroj, rozdíl mezi hudebním nástrojem a hudebním hardware
  • ‐ editace záznamu zvuku jako tvůrčí metoda, záznamová technika a hranice pojmu „hudební nástroj“
  • ▪ systematika elektrofonů M. Guštara, pojmy monofonní a polyfonní
  • 3. ELEKTROMECHANICKÉ NÁSTROJE pro produkci zvuku
  • ▪ elektromechanické nástroje, okolnosti vzniku, nové vynálezy a ideje
  • ▪ elektromechanické nástroje, následky vzniku a nové kompetence k tvorbě
  • ‐ senzualizmus, prožitkové aspekty, hudba jako „zvuk“
  • ▪ elektromechanické nástroje pro produkci zvuku
  • ▪ nové typy hudebního myšlení a reprezentace hudby
  • ‐ automatizace, automatofony a algoritmické myšlení / hudební a nehudební zvuk / nové typy kontroly průběhu tvorby tónu/signálu a „nekonečný“ dozvuk / nové typy reprezentace a notace hudby, výtvarné myšlení v hudbě, optofonie / optofonie a ready made přístupy
  • ▪ hřmotiče a ikonické realizace hudebního futurismu
  • 4. ELEKTROMECHANICKÉ NÁSTROJE pro záznam, reprodukci a editaci zvuku
  • ▪ okolnosti vzniku elektromechanických nástrojů pro záznam, reprodukci a editaci zvuku
  • ▪ záznamová technika v tvůrčím procesu, abstraktní a konkrétní světy
  • ▪ elektromechanické nástroje pro záznam, reprodukci a editaci zvuku
  • ‐ gramofonické nástroje /magnetofonické nástroje /ikonické nástroje a nástroje avantgardy
  • ▪ ikonické realizace pro nové nástroje a zařízení
  • ▪ nové typy hudebního myšlení
  • ‐ ready made přístupy / smyčka (loop) a pattern / editace a kompozice / mix a střih, zvuk a hudba (zvuk a symbolická reprezentace zvuku)
  • 5. ELEKTRONICKÉ NÁSTROJE – ANALOGOVÉ NÁSTROJE, PRVNÍ POLOVINA 20. stol., analogové nástroje a avantgarda
  • ▪ analogové elektronické nástroje, okolnosti vzniku, nové vynálezy a ideje
  • ‐ avantgarda a futurologie
  • ▪ základní pojmy, VCO, CV, VCA, VCF, LFO, NG etc., pojem „obvod“
  • ▪ ikonické nástroje a realizace artificiální hudby
  • ▪ nové typy hudebního myšlení
  • ‐ novost a étos moderny, umění a výzkum / nové techniky hry a ovládání
  • 6. ELEKTRONICKÉ NÁSTROJE – ANALOGOVÉ NÁSTROJE, POVÁLEČNÝ VÝVOJ 20. stol., nový standard a myšlení v patternech, fenomén syntezátor
  • ▪ analogové elektronické nástroje jako nový standard
  • ‐ analog. el. nástroje bez určení pro zvukovou syntézu, poválečné období cca do boomu digitálních nástrojů / analogové elektronické syntezátory, fenomén modulární syntezátor
  • ▪ pojem „sekvencér“
  • ▪ efektová zařízení a fenomén vocoder
  • ▪ nové typy hudebního myšlení a reprezentace hudby
  • ‐ smyčka a repetice jako standardní stavení princip / modulace a tvorba signálu jako princip tvorby, absolutní parametry hudby
  • 7. KOMBINOVANÉ NÁSTROJE, nástroje s vyloučím binary digits
  • ▪ digitální svět a všechny světy ostatní
  • ‐ kombinování mechanického, elektromechanického a elektronického generování zvuku
  • ▪ nové hudební myšlení
  • ‐ inovace, akcent na témbr a rušení limitu nástroje
  • 8. ELEKTRONICKÉ NÁSTROJE - DIGITÁLNĚ ŘÍZENÉ ANALOGOVÉ A HYBRIDNÍ NÁSTROJE, první mikroprocesory a analogový signál
  • ▪ pojem „digitální“ a pojmy „digitálně řízený“ a „hybridní“ nástroj
  • ▪ binari digit a zvuk
  • ‐ pojmy D/A, A/D, DSP, analogový a digitální signál, samplovací rychlost
  • ▪ komunikační standard MIDI
  • ▪ fenomén sampler a elektronické bicí (pady)
  • ▪ nové hudební myšlení
  • ‐ modularita, neortodoxní hráčské techniky, kompetence
  • 9. ELEKTRONICKÉ NÁSTROJE - DIGITÁLNÍ HARDWAROVÉ NÁSTROJE, demokratizace technologií
  • ▪ pojem „digitální nástroj“ (hardware)
  • ▪ pojmy rompler, wavetable, digital audio workstation
  • ▪ 80. léta, technologický boom a demokratizace technologií
  • ▪ hardware vs. software
  • ‐ digitální futurologie, 21. stol. a konec hardware
  • ▪ nové hudební myšlení
  • ‐ digitální svět a „zmocnění se všeho“
Literatura
    povinná literatura
  • GUŠTAR, Milan. Elektrofony : historie, principy, souvislosti. Vyd. 1. Praha: Uvnitř, 2007, 397 s. ISBN 9788023984460. info
  • GUŠTAR, Milan. Elektrofony : historie, principy, souvislosti. Vyd. 1. Praha: Uvnitř, 2008, 518 s. ISBN 9788023984477. info
  • KURFÜRST, Pavel. Hudební nástroje. Vyd. 1. Praha: Togga, 2002, 1168 s. ISBN 809029121X. info
    doporučená literatura
  • KOPECKÝ, Pavel. Základy elektronického zvuku a jeho kreativní zpracování. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2008, 151 s. ISBN 9788073311216. info
  • ROADS, Curtis. The Computer Music Tutorial. Cambridge MA: MIT Press 1996.
  • SYROVÝ, Václav. Digitální syntéza zvukového signálu. Hudební nástroje, 1988, roč. 25, č. 1, s. 11-12.
  • SYROVÝ, Václav. Hudební signál a jeho syntéza. Živá hudba, 1986, online [cit 1.11.2018]. < http://www.ziva-hudba.info/list.php?issue=11 >.
  • FLAŠAR, Martin. Elektroakustická hudba. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Elportál. ISBN 978-80-210-7945-8. epub url info
  • SCHAEFFER, Pierre. Konkrétní hudba. Přeložil František Tvrdý. Praha: Editio Supraphon, 1971. info
  • KOHOUTEK, Ctirad. Novodobé skladebné směry v hudbě. 2. rozš. a opr. vyd. Praha: Státní hudební vydavatelství, 1965, 270 s. URL info
Výukové metody
Přednášky, diskuse, domácí úkoly
Metody hodnocení
Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je úspěšně složený vědomostní test.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2024, jaro 2025.