ZD_35 Teorie zvukového záznamu

Filozofická fakulta
jaro 2023
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Martin Mazánek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Jan Karafiát
Dodavatelské pracoviště: Ústav hudební vědy – Filozofická fakulta
Rozvrh
Út 16:00–17:40 N31
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
V přednáškách jsou studenti seznámeni s historíí zvukového záznamu, s jednotlivými články záznamových a reprodukčních řetězců v různých dobách a se současnými způsoby záznamu, snímání a reprodukce zvuku. Nejsou opomenuty ani předpokládané progresívní metody blízké budoucnosti.
Osnova
  • A) Historie záznamu zvuk
  • Thomas Alva Edison – fonograf
  • Emil Berliner - gramofon
  • 1. Gramofonová deska: vývoj gramofonové desky až po současnost, technologie výroby.
  • 2. Magnetický záznam: způsob a historie vývoje magnetického záznamu, magnetické dráty, pásky, kazety.
  • 3. Digitální záznam: compact disk - vznik a vývoj, ostatní záznamová média – MiniDisc, DAT, nové technologie – SACD, DVD-Audio ad. Rozdíly v kvalitě záznamu na jednotlivých médiích, technologie a princip vícekanálového záznamu, hudební normy a kompresní formáty-kodeky (Dolby Stereo, Dolby ProLogic, Dolby Digital, DTS, THX, MP3, Flac, MPC ad.).
  • 4. Záznam zvuku na filmovém pásu a filmové zvukové normy.
  • B) Hudební studio
  • 1. Analogové nahrávací technologie: mikrofony, mixážní pulty, vícestopé profesionální, magnetofony, další externí zařízení (audioprocesory), monitorovací reproduktory.
  • 2. Digitální nahrávací technologie a MIDI: digitální mixážní pult, MIDI, MIDI ovladače, samplery a tónové generátory, sequencery.
  • 3. Vybudování domácího nahrávacího studia: ukázkové tři projekty, jak vybudovat domácí nahrávací studio - zvukové karty, softwarová výbava.
  • C) Význam project studií pro vývoj hudební kultury
Literatura
  • ŠPELDA, Antonín. Hudební akustika : pro posluchače filosofických a pedagogických fakult a Akademií múzických umění. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978, 351 s. info
Výukové metody
Semináře, přednášky.
Metody hodnocení
Student musí při ústní zkoušce prokázat znalost přednesené látky.
Další komentáře
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2024, jaro 2025.