ZSVPP01J Pedagogická praxe I pro jednooborové studenty

Filozofická fakulta
jaro 2025
Rozsah
0/0/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Mgr. Jana Fantová (pomocník)
Mgr. Jana Formanová (pomocník)
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D. (náhr. zkoušející)
Garance
Mgr. Jakub Vojta, Ph.D.
Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra filozofie – Filozofická fakulta
Předpoklady
PHUZDD1_1 Didaktická dílna I 1ob.st || PHUZKDD1 Didaktická dílna I
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Předmět je určen pouze pro studenty s imatrikulací od 2021.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Praxe studentů učitelství na FF je explicitně rozčleněna do tří oblastí: Jedná se o oblasti: (1) Utváření sebepojetí učitele, (2) Utváření podmínek a příležitostí pro učení, (3) Oblast didaktická. Napříč všemi třemi navazujícími předměty jsou ve vzájemné provázanosti nastavovány propedeutické i oborově didaktické cíle, jejichž dosažení je předpokladem pro kvalitní výkon profese učitele. V rámci každé z praxí jsou navázány cíle na tyto konkrétní oblasti, a to v různé míře. Cíle, které jsou vázány na Pedagogickou praxi I, se objevují i v Pedagogických praxích II a III, neboť profesní přípravu učitelů považujeme na kontinuální, pokračující dalším profesním rozvojem, pro který mohou nadále platit téže cíle. V rámci Pedagogické praxe I jsou v popředí propedeutické cíle, které jsou determinantou pro cíle oborově didaktické. Pro Pedagogickou praxi I jsou nastaveny následující obecné (vzdělávací) cíle: •Studenti utvářejí svá sebepojetí učitele. •Studenti jsou schopni reflektovat svoji praxi. •Studenti dokáží vyhodnotit, jaké didaktické dovednosti v rámci praxe rozvinuli a jakým způsobem.
Výstupy z učení
(1) Oblast utváření sebepojetí učitele: Student reflektuje svoji praxi. Student o sobě přemýšlí jako o učiteli. Student si uvědomuje, jaké je spektrum činností spjatých s výkonem profese učitele. Student průběžně vyhodnocuje, v čem se cítí jistě, a v čem naopak potřebuje více podpory. (2) Oblast utváření podmínek a příležitostí pro učení: Student v kontextu své praxe vyhodnocuje, jak lze nastavovat a udržovat podmínky pro učení. Student vnímá žáky jako individuality. Student vyhodnocuje, zda se mu daří podporovat žákovské učení skrze komunikaci. (3) Oblast didaktická: Student dokáže připravit plán výuky a poté jej reflektovat v kontextu průběhu výuky.
Osnova
  • 1. Reflexe a její význam v profesní přípravě učitele. 2. Učitel a jeho sebepojetí. 3. Profesiogram profese učitele. 4. Regulace výuky. 5. Individualizace výuky. 6. Komunikace jako prostředek učení. 7. Designování plánu výuky.
Výukové metody
Pedagogická praxe I je první ze série tří praxí tvořících součást profesní přípravy studentů učitelství. Praxe jsou graduálně uspořádané tak, aby odpovídaly měnícím se potřebám studentů učitelství během jejich profesní přípravy. V rámci Praxe I proto převažují činnosti, v nichž je student v roli pozorovatele. Metody uplatněné v rámci praxe jsou následující: stínování, náslech orientovaný na jeden třídní kolektiv, vedení vlastní výuky, vedení tandemové výuky společně s provázejícím učitelem, reflexe praxe. Časová dotace činností: 12 hodin stínování (2 dny po šesti hodinách) + 2 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 18 hodin náslechu výuky s orientací na jednání žáků ve výuce i mimo ni (3 celé dny po šesti hodinách, celý den u jedné třídy, tzn. bez orientace pouze na předměty dle studované aprobace) + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 6 vyučovacích hodin vlastní výuky + 3 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 8 vyučovacích hodin výuky v tandemu + 4 hodiny reflexe s provázejícím učitelem 20 hodin dalších činností přímo ve škole (např. stínování učitele mimo vyučovací hodiny; seznamování se s danou školou, jejím chodem, vizí, ŠVP, administrativou ad.; studium pedagogické dokumentace a individuálních vzdělávacích plánů žáků ad.; účast na třídních schůzkách, hovorových hodinách, poradách školy, tripartitách, exkurzích, soutěžích, projektech, dozorech ad.; reflexe výuky s provázejícím učitelem (nespadá sem reflexe na FF); plánování výuky ve spolupráci s provázejícím učitelem, společná příprava učebních pomůcek apod.; hodnocení výsledků učení žáků ve spolupráci s provázejícím učitelem (opravování žákovských produktů a jejich hodnocení) ad.
Metody hodnocení
https://www.phil.muni.cz/student/pedagogicke-praxe
Informace učitele
Studenti si tento předmět zapisují ve 2. semestru studia. Ve stejném období absolvují také Reflektivní seminář I, v jehož rámci budou reflektována témata související s praxí. Souběžně si zapisují předměty Didaktika filozofie a ZSV, Školní didaktika a Speciální pedagogika a diagnostika.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.