fv058 Televize a její publikum v každodenní perspektivě

Filozofická fakulta
jaro 2001
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Jaromír Volek, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Jiří Pavelka, CSc.
Katedra mediálních studií a žurnalistiky – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: prof. PhDr. Jiří Voráč, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Uvedený kurs završuje čtyřsemestrový cyklus přednášek zaměřených na objasnění základních teoretických východisek tzv. masmediálních studií, respektive teorie masové komunikace. Kurs seznamuje posluchače se specializovanou analýzou role televize v moderní, respektive postmoderní společnosti, a to zvláště ve vztahu k fenoménu každodennosti. Kurs nabízí posluchačům možnost seznámit se s reflexí uvedené problematiky v širokém spektru různých teoretických východisek zahrnujících především sociologickou, psychoanalytickou a fenomenologickou perspektivu. Vedle uvedených teoretických koncepcí se posluchači seznámí i s řadou empirických výzkumů zaměřených na uvedenou problematiku. Tématicky je kurs členěn do následujících šesti okruhů: televize a každodennost, televize a její publikum, místo televize v rodině, televize jako socio-technologický systém, televize a její konzumace, televize jako nástroj konstrukce bezpečí. Jádro kursu je postaveno na samostatné četbě vybraných textů a na jejich seminární analýze
Osnova
  • 1/ Vymezení tématu, základních pojmů a literatury 2/ Historické proměny výzkumu mediálního publika - behaviorální a kritické paradigma *Hall, S.: Cultural Studies: two paradigms. In: Media, Culture and Society. Sage 1992 *Lodziak, C.: Studying the Power of Television. In: The Power of Television. Sage 1986. *Roberts, J.: Critical Social Theory and the Study of Television. In: Critical Theory. Sage 1994. 3/ Historické proměny výzkumu mediálního publika - "každodenní perspektiva" a "etnografický obrat" *Lull, J.: An Emerging Tradition: ethnographic research on television audiences. In: Inside Family viewing. Routledge 1990. *Fiske, J.: Moments of Television. In: Seiter, E.: Remote Control: Television, Audiences and Cultural Power. Routledge 1989. 4/ Modernita a každodennost Giddens, A.: Důsledky modernity. Slon 1999. *Lefebvre, H.: Philosophy and the Critique of Everyday Life. In: Critique of Everyday Life. Verso 1991. 5/ Televize jako nástroj konstrukce bezpečí * Mellencamp, P.: TV Time and Catastrophe, or Beyond the Pleasure Principle of Television. In: Logics of Television. BFI 1990. *Winnicott, D.: Lidská přirozenost. Psychoanalytické nakladatelství 1999. str. 83-94. *Winnicott, D.: The Theory of Parent-Infant Relationship. In: The Maturational Processes and the Facilitating Environment. Karnac Books. 1990. *Winnicott, D.: From Dependence Towards Independence in the Development of the Individual. In: The Maturational Processes and the Facilitating Environment. Karnac Books. 1990. 6/ Televize jako kulturní technologie v privátní sféře *Abramson, A.: The invention of television. In: Smith, A.: Television: An International History. Sage 1998. *Smith, A.:Television as a Public Service Medium. In: Smith, A.:Television:An International History.Sage 19981 *Drotner, K.: Modernity and media panics. In: Christian, K., Skovmand, M.: Media Cultures. Sage 1991. 7/ Televizní technologie a globalizace Cairncross, F.: Konec vzdálenosti. Computer Press 1999. kap. 3 - 7, 9, 10. *Ang, I.: Global Media/Local Meaning. In: Living Room Wars. Routledge 1996. 8/Televize jako spolutvůrce domova *Spiegel, L.: Television in the Family Circle: The Popular Reception of a New Medium. In: Logics of Television. BFI 1990. *Lull, J.: A rules approach to the study of television and society. In: Inside Family viewing. Routledge 1990. *Gray, A.: Technology in the domestic environment. In:Video Playtime: The gendering of a leisure technology. Routledge 1992. 9/ Televize jako člen rodiny *Morley, D: Television in the Family. In: Family Television: Cultural Power and Domestic Leisure. Routledge 1986. *Ang, I.: Gender and/in media consumption. In: Living Room Wars. Routledge 1996. *Rogge, J.: The media in evyday family life: some biographical and thypological aspects. In: Seiter, E.: Remote Control: Television, Audiences and Cultural Power. Routledge 1989. *Gray, A.: Gender and class in the household. In: Video Playtime: The gendering of a leisure technology. Routledge 1992. 10/ Televize jako objekt a nástroj masové konzumace *Morley, D.: Theories of Consumption in Media Studies. In: Miller, D.:Acknowledging Consumption. Routledge 1995. 11/ Televize jako objekt a nástroj masové konzumace *Ang, I.: Living-room wars: new technologies, audience measurement and the tactics of television consumption. In. Silverstone, R., Hirsch, E.: Consuming technologies: Media and Information in Domestic Spaces. Routledge 1992. 12/ Závěrečný test
Další komentáře
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2002.