PrF:MVD020K Kreativita a kritické myšlení - Informace o předmětu
MVD020K Kreativita a kritické myšlení
Právnická fakultajaro 2012
- Rozsah
- 0/2. 3 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- Ing. Boris Janča (cvičící)
JUDr. Simona Trávníčková, Ph.D. (cvičící) - Garance
- Ing. Boris Janča
Ústav dovednostní výuky a inovace studia – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Bc. Martin Pěnčík
Dodavatelské pracoviště: Ústav dovednostní výuky a inovace studia – Právnická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MVD020K/01: St 29. 2. 15:05–16:35 215, 16:40–18:10 215, St 14. 3. 15:05–16:35 215, 16:40–18:10 215, St 28. 3. 15:05–16:35 215, 16:40–18:10 215, St 11. 4. 15:05–16:35 215, 16:40–18:10 215, St 25. 4. 15:05–16:35 215, 16:40–18:10 215, St 9. 5. 15:05–16:35 215, 16:40–18:10 215, B. Janča
MVD020K/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. B. Janča - Předpoklady
- SOUHLAS
Vzhledem k charakteru kurzu předpokládáme u studentů nejen zájem o jeho témata, ale také ochotu jít "s vlastní kůží na trh" a sdílet své zkušenosti. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/16, pouze zareg.: 0/16 - Mateřské obory/plány
- Právo (program PrF, M-PPV)
- Cíle předmětu
- Předmět reflektuje v praxi rostoucí množství netradičních a nerutinních úkolů a problémů vyžadujících nové, předem neznámé řešení. Obsah kurzu navazuje na obecný postup řešení netradičního úkolu a zaměřuje se na fáze generování, hodnocení a výběr řešení. Umožňuje tak nejen lepší práci v rámci zvoleného oboru, ale také jednodušší přesah do oborů nových a větší flexibilitu absolventa.
Účastníci kurzu:- získají přehled o významu kreativity;
- vyzkoušejí si techniky podporující hledání nových řešení a další práci s nimi;
- zvládnou vybrané techniky k práci s variantami;
- získají základy kritického myšlení.
- Osnova
- Výuka bude probíhat v rozsahu 4 vyučovací hodiny jednou za 14 dní.
V jarním semestru 2012 jsou semináře rozloženy následovně:
- 1. seminář: 29. února;
- 2. seminář: 14. března;
- 3. seminář: 28. března;
- 4. seminář: 11. dubna;
- 5. seminář: 25. dubna;
- 6. seminář: 9. května.
Přehled základních témat Různým tématům bude věnován různý prostor; nejedná se tedy o přehled jednotlivých hodin. Rozsah tématu a konkrétní zaměření může být také upraveno dle potřeb studentů (dosavadní zkušenosti atp.).
Kreativita- princip a význam (oblasti užití, pracovní kontext, vazba na způsob práce – týmová spolupráce atp., inovační prostředí), mozek a mentální bariéry
- konvergentní, divergentní a laterální myšlení
- omezení jako faktor podporující kreativitu
Osobnost- já a kreativita, osobnostní typologie
- podpora a rozvoj vrozené kreativity
Metody generování nových řešení- brainstorming
- brainwriting
- brainpool
- crawford slip
- frakcionalizace a inverze problému atp.
Metody třídění a základního hodnocení řešení- myšlenkové mapy
- analýza dle příbuznosti
- šest myslících klobouků
- metoda Walta Disney atp.
Hodnocení a výběr řešení- analýza rizik
- citlivostní analýza
- hodnocení dle kritérií atp.
Kritické myšlení- principy a kontext, předpoklad pro výběr vhodného řešení
- argument a argumentace, hledání a výstavba argumentu
- Výuka bude probíhat v rozsahu 4 vyučovací hodiny jednou za 14 dní.
V jarním semestru 2012 jsou semináře rozloženy následovně:
- Literatura
- doporučená literatura
- VODŇANSKÝ, Jan. Radost z inteligence, aneb, Příručka pro dočasné majitele IQ s názornými ukázkami. Vyd. 1. Brno: Computer Press, 2003, ix, 110. ISBN 8072266764. URL info
- DE BONO, Edward. Šest klobouků, aneb, Jak myslet. Vyd. 1. Praha: Argo, 1997, 185 s. ISBN 8072031287. info
- DE BONO, Edward. The use of lateral thinking. 1st pub. Harmondsworth: Penguin Books, 1972, 140 s. ISBN 0140214461. info
- Výukové metody
- Interaktivní forma s využitím modelových situací a jejich reflexe
Těžiště seminářů leží v aktivitě studentů – hraní modelových situací, reflexe jejich průběhu a zpětná vazba na výkon jednotlivců. Frontální a teoretická část je omezena na nezbytné minimum a spočívá zejména v podobě úvodu do tématu, zasazení dění do obecného kontextu, upozornění na související dění. U vybraných témat či technik předpokládáme přesah do tréninkové podoby, tj. opakovaného cíleného nacvičování dané dovednosti, u zbývajících pak alespoň vyzkoušení a získání přehledu o míře zvládnutí/nezvládnutí. - Metody hodnocení
- Neklasifikovaným způsobem (kolokvium/zápočet), jelikož jen těžko lze dosažení hodnotit známkou.
Požadavky na ukončení- aktivní účast (plnění úkolů zadávaných na semináři, poskytování zpětné vazby apod.)
- seminární práce – kazuistika s návrhem řešení, reflexe semestru
- reálné výstupy
- zvládnutí modelových situací
- získání určitého počtu bodů od ostatních studentů (hodnocení průběžné práce v semestru na zadávaných úkolech)
- Informace učitele
Registrace a zápis předmětu
U předmětu není soutěž v registraci. Možnost jeho zaregistrování má kdokoli, kdo splňuje prerekvizity. Proč? Chceme mít možnost do předmětu vybrat ty studenty, co mají zájem o rozvoj těchto dovedností, nikoli pouze ty, kteří se stihnou včas zaregistrovat. Pro zápis tohoto předmětu si proto všichni zaregistrovaní musí požádat o výjimku. Na základě informací poskytnutých od uchazečů o zápis předmětu, které zaregistrovaným přijdou emailem, potom bude výjimka udělena a předmět vám bude zapsán. Věříme, že se tak na výuce setkáme skutečně s těmi, co mají o tento předmět zájem.
O postupu budeme zaregistrované informovat emailem.- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/law/jaro2012/MVD020K