MVD022K Zvládání a řešení konfliktů

Právnická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/2. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. PhDr. Martina Urbanová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jan Duda (pomocník)
JUDr. Bc. Markéta Štěpáníková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. PhDr. Martina Urbanová, Ph.D.
Katedra právní teorie – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Hana Jelínková
Dodavatelské pracoviště: Katedra právní teorie – Právnická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MVD022K/01: Po 3. 3. až Pá 23. 5. Út 13:30–15:00 315, J. Duda, M. Štěpáníková, M. Urbanová
MVD022K/02: Rozvrh nebyl do ISu vložen. J. Duda, M. Štěpáníková, M. Urbanová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je rozvíjet schopnost studenta orientovat se v konfliktních situacích a to nejen v konfliktech interpersonálních ale i skupinových. Student získá informace o aktuálních společenských problémech a konfliktech spojených s těmito problémy. Koncepce výuky vede k dovednosti aplikovat teoretické poznatky v praxi - ve své profesi. V rámci předmětu budou probírány a nacvičovány formou modelových situací (simulace) různé metody a postupy zvládání, odstraňování a řešení konfliktů. Důraz bude kladen především na možnost procvičit efektivní způsoby řešení konfliktů. Po absolvování předmětu student získá schopnost orientovat se v konfliktních situacích, dokáže používat získané dovednosti v praxi, mnohdy pak předcházet konfliktním situacím, zejména pokud se jedná o konflikty nefunkční. Student dokáže odhalit bariérové postoje, vyzná se v různých typech konfliktu. Dokáže rozpoznat stádium konfliktu a použít vhodné postupy k jeho řešení. Naučí se jednat s „problémovými“ lidmi, mírnit projevy agresivity a pasivity druhých v konfliktu. Naučí se tzv. aktivní poslech. Seznámí se a vyzkouší si roli mediátora a vyjednavače.
Osnova
  • Hlavní témata Vývoj, příčiny a druhy konfliktů Latentní a manifestní fáze konfliktu Eskalace a deeskalace konfliktu Styly a řešení konfliktů Prevence konfliktů Asertivita jako strategii jednání Vyjednávání a vyjednavači Mediace a mediátoři Doplňující témata Význam verbální a neverbální a paralingvistické komunikace v konfliktu Umění diskuse a facilitace Umění naslouchat Argumentace a interpretace Srozumitelnost a jednoznačnost mluveného slova Politická korektnost Bariérové postoje Interkulturní komunikace a interkulturní konflikty Rozvoj oboru řešení konfliktů a klasifikace konfliktů Genderové konflikty, rasové konflikty, mezigenerační konflikty Moderní sociální konflikt a možnosti jeho kontroly
Literatura
  • HOLÁ, Lenka. Mediace v teorii a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011, 270 s. ISBN 9788024731346. URL info
  • URBANOVÁ, Martina. Neverbální komunikace. In Urbanová Martina et.al. Rétorika pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 279 s.ISBN 978-80-7380-217-2. 1. vyd. 2009: Aleš Čeněk, 2009, s. 36-44. učebnice. ISBN 978-80-7380-217-2. info
  • URBANOVÁ, Martina. Umění dialogu. In Urbanová Martina et.al. Rétorika pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 279 s.ISBN 978-80-7380-217-2. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009, s. 137-140. učebnice. ISBN 978-80-7380-217-2. info
  • URBANOVÁ, Martina. Verbální komunikace. In Urbanová Martina et.al. Rétorika pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 279 s.ISBN 978-80-7380-217-2. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009, s. 28-35, 13 s. učebnice. ISBN 978-80-7380-217-2. info
  • URBANOVÁ, Martina. Zvládání konfliktu. In Urbanová Martina et.al. Rétorika pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 279 s.ISBN 978-80-7380-217-2. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009, s. 145-158, 13 s. učebnice. ISBN 978-80-7380-217-2. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Konflikty mezi lidmi. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008, 189 s. ISBN 9788073674076. URL info
  • BECK, Gloria. Zakázaná rétorika : 30 manipulativních technik. Translated by Magdaléna Pomikálková. První vydání. Praha: Grada, 2007, 266 stran. ISBN 9788024717432. info
  • ŠVANDOVÁ, Blažena a Milan JELÍNEK. Argumentace a umění komunikovat. první. Brno: PedF MU Brno, 1999, 330 s. Monografie 74. ISBN 1-210-2186-1. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Jak si navzájem lépe porozumíme : kapitoly z psychologie sociální komunikace. Vyd. 1. Praha: Svoboda, 1988, 235 s. URL info
Výukové metody
Modelové situace Rozbor videozáznamů včetně vlastních nahrávek ze simulovaných situací. Hloubkové analýzy videozáznamů konfliktních situací v mikrostruktuře, mezostruktuře i makrostruktuře. Důraz kladen na reflexi účastníků s ohledem na možné využití procvičované látky v praxi.
Metody hodnocení
Aktivní individuální a skupinová vystoupení Aktivní zapojení do týmové práce Prostřednictvím zpětné vazby od učitele a od ostatních studentů Semináře jsou zaměřeny na praktická cvičení a vyžadují přípravu. Aktivní účast v seminárních cvičeních, ústní vystoupení, písemná prezentace. Forma zkoušky: ústní - kolokvium,1 vylosovaná otázka a přehled o 5 dalších otázkách, minimálně 50% správných odpovědí.
Informace učitele
Povaha předmětu neumožňuje absolvování předmětu distančně, studenti s povoleným ISP jsou povinni se účastnit výuky v plném rozsahu.
logolink opvk


Předmět slouží k rozvoji dovedností studentek a studentů a učí je jednat v konfliktních situacích. Poskytuje zpětnou vazbu díky práci v malém kolektivu, učí dovednostem jednání s konfliktními osobami, prezentační a argumentační schopnosti.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.