MVV3968K Klinika práva veřejných zakázek HAVEL & PARTNERS

Právnická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
JUDr. Vladislav Bernard, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Romana Derková (cvičící)
Ing. Mgr. Matúš Holubkovič (cvičící)
Mgr. Mária Kopecká (cvičící)
doc. JUDr. Josef Kotásek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Roman Světnický (cvičící)
Garance
doc. JUDr. Josef Kotásek, Ph.D.
Katedra obchodního práva – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Vladimíra Vraná
Dodavatelské pracoviště: Katedra obchodního práva – Právnická fakulta
Předpoklady
MP506Z Obchodní právo II
Zápočet z předmětu Obchodní právo II
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět bude sloužit jako praktické seznámení se základními aspekty úpravy oblasti veřejných zakázek a jejich přesahu do oblasti ochrany hospodářské soutěže. Znalosti studentů budou rozvíjeny jak v obecných východiscích (prostřednictvím úvodní části z každého semináře, který bude spíše vysvětlením základních právních souvislostí přednáškovou formou), zejména pak ale v praktických dovednostech (za pomocí skupinové práce s přesným zadáním a kontrolou ze strany přednášejících). Akcent bude zaměřen na vysvětlení nejdůležitějších souvislostí na příkladech z konkrétní profesní praxe advokátů a poradců zabývajících se problematikou veřejných zakázek. V rámci šesti seminářů budou studenti provedeni zadávacím řízením od jeho počátku (sestavení zadávací dokumentace z pohledu zadavatele), přes pozici dodavatelů v zadávacím řízení a aspekty práva hospodářské soutěže při tvorbě nabídek, až po potenciální řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Studentům budou objasněna nejčastější pochybení zadavatelů a v praxi ověřené a účinné postupy obrany ze strany dodavatelů. Studenti budou mít ve skupinách ve vztahu k přípravě argumentace pro řízení před Úřadem k dispozici možnost konzultace v prostorách HAVEL & PARTNERS se, kteří budou k dispozici na rámcové uchopení postupu skupin tak, aby byla zajištěna základní osa případu. Zástuci AK však nebudou za skupiny řešení v žádném případě vymýšlet, z jejich strany se bude jednat pouze o konzultační pomoc respektující smysl kliniky. Cílem předmětu je rozvinout především praktické dovednosti v oblasti veřejných zakázek. Po absolvování kliniky by studenti měli mít širší přehled v praktických aspektech ve vybraných oblastech procesu zadávání veřejných zakázek, měli by si prakticky vyzkoušet své argumentační schopnosti, ústní projev, schopnost analytického myšlení a řešení dané problematiky v širších souvislostech, stejně tak přípravu konkrétních dokumentů dle zadání.
Výstupy z učení
Po absolvování kliniky by studenti měli mít širší přehled v praktických aspektech ve vybraných oblastech procesu zadávání veřejných zakázek, měli by si prakticky vyzkoušet své argumentační schopnosti, ústní projev, schopnost analytického myšlení a řešení dané problematiky v širších souvislostech, stejně tak přípravu konkrétních dokumentů dle zadání. K plněním dle jednotlivých okruhů a hodnocení výstupů viz dále osnovu.
Osnova
  • Program 1. Zadávací dokumentace z pohledu zadavatele Studenti budou rozděleni do tří skupin, přičemž každá z nich bude pro účely tohoto semináře představovat zadavatele. Studenti si v první části semináře vyslechnou úvod do úpravy práva veřejných zakázek, zadávacího řízení a náležitostí souvisejících dokumentů. V druhé části semináře si studenti sami ve skupinách zkusí připravit jednoduchou zadávací dokumentaci dle pokynů a vedení vyučujících. Rozdělení studentů: do tří skupin zadavatelů Výstup: zadávací dokumentace za každou skupinu, která ve finální podobě bude moct být dodána nejpozději týden před druhým seminářem 2. Zadávací dokumentace z pohledu dodavatele Studenti budou pracovat opět rozděleni do stejných tří skupin, přičemž v průběhu tohoto semináře budou vystupovat v pozici dodavatele. Každé skupince bude poskytnuta zadávací dokumentace připravena v předchozím semináři jinou skupinou. První část semináře bude věnována analýze odevzdaných zadávacích dokumentací, vysvětlení nejčastějších chyb a ukázání best practice v této oblasti. Zároveň bude studentům vysvětlena oblast možné obrany dodavatelů proti nezákonně nastaveným zadávacím podmínkám. Úkolem studentů tak bude vhodným zákonným způsobem brojit proti nezákonným zadávacím podmínkám a začít s přípravou základní argumentace (proti vybrané z odevzdaných či předložené vzorové zadávací dokumentaci). Rozdělení studentů: do tří skupin dodavatelů Výstup: příprava podání/argumentace proti nezákonně vymezeným zadávacím podmínkám dle vhodnosti (námitky, podnět, žádost o vysvětlení…) za každou skupinu, které ve finální podobě bude moct být dodáno nejpozději týden před třetím seminářem 3. Příprava nabídek do zadávacího řízení Studenti zůstanou nadále rozděleni do tří skupin reprezentujících dodavatele, kteří se chtějí zúčastnit soutěže o veřejnou zakázku, zahájené na základě jedné z odevzdaných zadávacích dokumentací, nebo poskytnuté vzorové zadávací dokumentace. Studentům budou nejprve vysvětleny souvislosti tvorby nabídek, včetně upozornění na základní rizika spojená s účastí v zadávacím řízení a praktické postupy dodavatelů při přípravě nabídek. V následující části semináře budou mít studenti za úkol sami takovou nabídku do zadávacího řízení připravit tak, aby byla nabídka jejich skupiny v zadávacím řízení vybrána jako nejvýhodnější. V závěrečné části semináře bude studentům zadán případ a předány podklady pro závěrečné simulované řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (pro tyto účely budou studenti rozděleni do dvou skupin – strana zadavatele a dodavatele). Rozdělení studentů: do tří skupin reprezentujících dodavatele Výstup: zpracovaná nabídka na veřejnou zakázku 4. Aspekty práva ochrany hospodářské soutěže Studentům budou vysvětleny soutěžněprávní aspekty veřejných zakázek. Úvodem budou podrobeni simulovanému místnímu šetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěži, a to s využitím výstupů v předcházejících seminářích. Interaktivní formou s nimi budou probrána jejich práva a povinnosti v průběhu místního šetření, jakož i možnosti navazujících právních kroků. Zohledněna přitom bude judikatura unijních a vnitrostátních soudů, kterou lze v obecnosti aplikovat i na jiná přestupková řízení. Rozdělení studentů: v počáteční fázi do tří skupin, posléze dohromady bez rozdělení Výstup: diskuze a interaktivní úkoly v průběhu hodiny 5. Vyhodnocení zákonnosti nabídek a zásahu Cílem úvodní části semináře je – v návaznosti na simulované místní šetření – seznámit studenty obecně s uplatněním konceptu protisoutěžních dohod na koordinaci účasti/nabídek v průběhu zadávacího řízení (bid rigging). Pro názornost jim budou prezentovány materiály inspirované skutečnými „kartelovými“ nabídkami a zajímavosti z reálných případů. Závěrem soutěžněprávní části semináře budou studentům vysvětlena základní pravidla, jak se při účasti ve veřejných zakázkách nechovat, resp. jak minimalizovat riziko zásahu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Cílem druhé poloviny semináře, již přímo zaměřené na veřejné zakázky, je zhodnotit kvalitu odevzdaných nabídek, které studenti připravili na předcházejících seminářích. V závěrečné části semináře bude dán studentům prostor pro projednání jejich dosavadní přípravy, procesního postupu a argumentace pro závěrečné simulované řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže s jejich týmovými kouči z řad přednášejících. Rozdělení studentů: bez rozdělení, všichni spolupracují dohromady Výstup: diskuze a interaktivní úkoly v průběhu hodiny 6. Řízení před Úřadem Na posledním semináři bude probíhat simulované řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže, na kterém budou studenti rozdělení na stranu zadavatele a stranu dodavatele přednášet argumenty podporující jejich postavení v případu zadaném na třetím semináři. Cílem obou týmů bude v simulovaném řízení uspět. V závěrečné části semináře bude probíhat vyhodnocení simulovaného řízení z pohledu věcné roviny předložené argumentace a procesních postupů. Rozdělení studentů: do dvou skupin reprezentujících zadavatele a dodavatele (stěžovatele) Výstup: vyhodnocení simulovaného řízení Výuka dle vyučujících: · Seminář 1, 2, 3, 6: Mgr. Romana Derková, Mgr. Mária Kopecká, Mgr. Matúš Holubkovič; · Seminář 4, 5: Mgr. Roman Světnický, Mgr. Vladislav Bernard.
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů (k podrobnější struktuře seminářů a zadání viz osnovu). Povaha předmětu neumožňuje absolvování předmětu distančně, studenti s povoleným ISP jsou povinni se účastnit výuky v plném rozsahu. Výuka se uskuteční v prostorách advokátní kanceláře HAVEL & PARTNERS s.r.o. na adrese Titanium Business Complex, Nové sady 996/25, 602 00 Brno. V odbobí jaro 2020 bude výuka probíhat jednou za 14 dnů; první seminář se bude konat ve čt dne 12. 3. od 16,00.
Metody hodnocení
Hodnocení plnění praktických zadání dle charakteru (ústních výstupů, návrhů podání stran, rozhodnutí ÚOHS...), které umožní studentům "projít" jednotlivé pozice aktérů veřejných zakázek a získat zpětnou vazbu od praktikujících advokátů.
Informace učitele
Výuka probíhá 1x14 dnů, počínaje čtvrtkem 12. 3. 2020 od 16,00, v prostorách advokátní kanceláře HAVEL & PARTNERS s.r.o. na adrese Titanium Business Complex, Nové sady 996/25, 602 00 Brno. Seminář 1, 2, 3, 6 povede Mgr. Romana Derková, Mgr. Mária Kopecká, Mgr. Matúš Holubkovič Seminář 4, 5 povede Mgr. Roman Světnický, Mgr. Vladislav Bernard.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý druhý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, podzim 2024.