MVV7925K Klinika daňového práva - Odvolací finanční ředitelství

Právnická fakulta
jaro 2024
Rozsah
0/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Dr Mgr. Damian Czudek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Mgr. Martina Papulová (cvičící)
Mgr. Iveta Indrová (cvičící)
Mgr. Bc. Ivo Keisler (cvičící)
Mgr. Alena Kojzarová Salinková, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Bc. Tomáš Měkýš (cvičící)
Mgr. Bc. Ondřej Myška (cvičící)
Mgr. Eva Věžníková (cvičící)
Garance
Dr Mgr. Damian Czudek, Ph.D.
Katedra finančního práva a národního hospodářství – Právnická fakulta
Kontaktní osoba: Zuzana Suchá
Dodavatelské pracoviště: Katedra finančního práva a národního hospodářství – Právnická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
MVV7925K/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen. D. Czudek
Předpoklady
MP702Z Finanční právo I || NF101Zk Daňové právo I - obecná část || NOW ( MP702Z Finanční právo I ) || NOW ( NF101Zk Daňové právo I - obecná část )
Předpokladem pro zápis tohoto předmětu je absolvování nebo souběžné zapsání předmětu Finanční právo I nebo Daňové právo I.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 16 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/16, pouze zareg.: 0/16
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět bude sloužit jako praktické seznámení se základními aspekty úpravy oblasti daňového řízení s přesahem zejména do daně z příjmů a daně z přidané hodnoty. Znalosti studentů budou rozvíjeny jak v obecných východiscích (prostřednictvím úvodní části z každého semináře, který bude spíše vysvětlením základních právních souvislostí přednáškovou formou), zejména pak ale v praktických dovednostech (za pomocí skupinové práce s přesným zadáním a kontrolou ze strany přednášejících). Akcent bude zaměřen na vysvětlení nejdůležitějších souvislostí na příkladech z konkrétní profesní praxe pracovníků Odvolacího finančního ředitelství, a to jak z pohledu správců daně, tak částečně i z pohledu daňových subjektů a jejich zástupců. V rámci šesti seminářů budou studenti provedeni obsahovou náplní daňové kontroly od prvotního hodnocení předložených dokladů daňovým subjektem, přenosem důkazního břemene mezi správcem daně a daňovým subjektem, reakcí daňového subjektu na pochybnosti správce daně až po hodnocení jednotlivých důkazních prostředků a přijetí závěrů z provedené daňové kontroly. Studenti budou mít ve skupinách ve vztahu k přípravě argumentace pro daňové řízení před správcem daně možnost konzultace v prostorách OFŘ s přidělenými konzultanty z řad pracovníků OFŘ, kteří budou k dispozici na rámcové uchopení postupu skupin tak, aby byla zajištěna základní osa případu. Zástupci OFŘ však nebudou za skupiny řešení vymýšlet, z jejich strany se bude jednat pouze o konzultační pomoc respektující smysl kliniky. Cílem předmětu je rozvinout především praktické dovednosti v oblasti daňového práva. Po absolvování kliniky by studenti měli mít širší přehled v praktických aspektech ve vybraných oblastech daňového řízení, měli by si prakticky vyzkoušet své argumentační schopnosti, ústní projev, schopnost analytického myšlení a řešení dané problematiky v širších souvislostech, stejně tak přípravu konkrétních dokumentů dle zadání.
Výstupy z učení
Po absolvování kliniky by studenti měli mít širší přehled v praktických aspektech ve vybraných oblastech daňového řízení, měli by si prakticky vyzkoušet své argumentační schopnosti, ústní projev, schopnost analytického myšlení a řešení dané problematiky v širších souvislostech, stejně tak přípravu konkrétních dokumentů dle zadání. K plněním dle jednotlivých okruhů a hodnocení výstupů viz dále osnovu.
Osnova
  • • Program 1. Daňová kontrola – prověřování tvrzení daňového subjektu a splnění jeho prvotního důkazního břemene ze strany správce daně. Studenti si v první části semináře vyslechnou úvod do právní úpravy daňové kontroly a přenosu důkazního břemene mezi správcem daně a daňovým subjektem. Studenti budou následně rozděleni do skupin po čtyřech. Všechny skupiny budou reprezentovat správce daně s tím, že polovina skupin se zaměří na daň z příjmů a druhá polovina na daň z přidané hodnoty (DPH). Následně budou pracovat na případu daňové kontroly prováděné u daňového subjektu souběžně na dani z příjmů a na DPH. V rámci předloženého daňového přiznání a vybraných dokladů budou identifikovat ty případy, které jsou z nějakého důvodu podezřelé a na ty se dále zaměří. Cílem druhé části semináře bude vytvoření dokazovací výzvy, kterou dojde k přenosu důkazního břemene zpět na daňový subjekt. Finální znění dokazovací výzvy předají jednotlivé týmy nejpozději do jednoho týdne od ukončení semináře. • 2. Dokazování – naplnění důkazního břemene daňového subjektu. V úvodu semináře budou studenti seznámeni s procesem dokazování v rámci daňového řízení. Studenti zůstanou nadále rozdělení v totožných skupinách a zaměří se na tu daň, pro kterou v předchozím semináři nezpracovávali dokazovací výzvu. V rámci semináře budou reprezentovat daňový subjekt, resp. jeho zástupce. Úkolem jednotlivých skupin bude připravit reakci na dokazovací výzvu. Pro tyto účely budou použity dokazovací výzvy zpracované jednotlivými skupinami jako výstup z předchozího semináře. Studentům budou poskytnuty písemnosti relevantní ke zpochybněným dokladům a jejich úkolem tak bude připravit takovou reakci, která jim zajistí v co nejvyšší možné míře unesení důkazního břemene. • 3. Výpověď svědka a zhodnocení provedeného dokazování. Úvodem semináře bude vysvětlena problematika svědeckých výpovědí v rámci daňového řízení a principy provádění svědeckých výpovědí správcem daně. Dále budou studenti seznámeni s procesem hodnocení důkazních prostředků. Studenti budou opět rozděleni do stejných skupin, přičemž dvě skupiny budou reprezentovat správce daně, z toho jedna skupina se zaměřením na daň z příjmů a druhá skupina se zaměřením na DPH. Další dvě skupiny budou reprezentovat daňový subjekt, resp. jeho zástupce, opět jedna se zaměřením na daň z příjmů a druhá se zaměřením na DPH. Účelem tohoto rozdělení bude mimo jiné také spolupráce mezi jednotlivými skupinami správce daně a daňového subjektu tak, aby byl zajištěn soulad v postupu daň z příjmů x DPH. Následně proběhne simulovaný výslech svědků. Skupiny budou mít možnost se na výslech dopředu připravit – připravit si otázky a strategii výslechu. Svědky budou představovat zaměstnanci OFŘ. Po skončení výslechů skupiny provedou vyhodnocení svědeckých výpovědí. Jejich hodnocení zasadí do kontextu i s dalšími důkazními prostředky, které budou mít k dispozici z předchozích seminářů. • 4. Vyhodnocení provedeného dokazování – daň z příjmů. V úvodu semináře bude probrána hmotněprávní problematika řešené kauzy. Studenti budou pracovat v totožných skupinách jako doposud. Všechny skupiny budou reprezentovat správce daně. Jejich cílem bude zformulovat výsledky proběhlého dokazování a přijmout závěr, s jakým nálezem by daňovou kontrolu jako správci daně na dani z příjmu uzavřeli. Finální závěry budou předány nejpozději do jednoho týdne po ukončení semináře. • 5. Vyhodnocení provedeného dokazování – DPH. V úvodu semináře bude probrána hmotněprávní problematika řešené kauzy. Studenti budou pracovat v totožných skupinách jako doposud. Všechny skupiny budou reprezentovat správce daně. Jejich cílem bude zformulovat výsledky proběhlého dokazování a přijmout závěr, s jakým nálezem by daňovou kontrolu jako správci daně na dani z přidané hodnoty uzavřeli. Finální závěry budou předány nejpozději do jednoho týdne po ukončení semináře. • 6. Řízení před odvolacím orgánem. Na posledním semináři bude probíhat simulované odvolací řízení, na kterém budou studenti rozdělení do totožných skupin jako doposud. Postupně jednotlivé skupiny přednesou své závěry učiněné v rámci daňové kontroly na jednotlivých daních. Konzultanti přidělení k jednotlivým skupinám k přijatým závěrům vznesou své námitky. V závěrečné části semináře bude probíhat vyhodnocení simulovaného řízení z pohledu věcné roviny předložené argumentace. Výstup: vyhodnocení řešených případů
Výukové metody
Výuka probíhá formou seminářů (k podrobnější struktuře seminářů a zadání viz osnova). Povaha předmětu neumožňuje absolvování předmětu distančně, studenti s povoleným ISP jsou povinni se účastnit výuky. Výuka se uskuteční v prostorách Odvolacího finančního ředitelství na adrese Masarykova 427/31, 602 00 Brno.
Metody hodnocení
Hodnocení plnění praktických zadání dle charakteru (ústních výstupů, písemných výstupů), které umožní studentům "projít" jednotlivé pozice aktérů daňového řízení a získat zpětnou vazbu od úředních osob OFŘ.
Informace učitele
Výuka probíhá sudé úterý od 14:00 do 15:40 v prostorách Odvolacího finančního ředitelství na adrese Masarykova 427/31, 602 00 Brno, v zasedací místnosti 321. Předmět je vyučován každoročně. Výuka probíhá každý druhý týden.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2022, jaro 2023, jaro 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/law/jaro2024/MVV7925K