EGO431 What’s new in the EU I.

Fakulta sociálních studií
podzim 2017
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Zdeněk Sychra, Ph.D. (přednášející)
doc. Vratislav Havlík, Ph.D. (přednášející)
Zuzana Ringlerová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Petr Kaniok, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Veronika Velička Zapletalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Hubert Smekal, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petra Kuchyňková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Vít Hloušek, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé sudé pondělí 17:00–18:30 U44
Předpoklady
Žádné.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 12 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 1/12, pouze zareg.: 0/12
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
The course discusses new developments in the EU and runs every semester. It is based on class discussions and presentations of various positions present in the debates. The objectives of the course are threefold: 1) Discuss topical events in the EU.
2) Improve argumentation skills in the issues of interest.
3) Improve presentation skills.
Výstupy z učení
Present arguments on a given topic.
Effectively react to counterarguments and defend one's position on a given topic.
Osnova
  • Seven compulsory seminars per semester (once in two weeks), each of 60 to 90 minutes (total 12 contact hours).
  • From the following broader issues (more specific problems will be specified):
  • 1) Opening session. Democratic backsliding in Hungary
  • 2) Popular opinion in the EU
  • 3) Brexit
  • 4) EU as an actor in Eastern Neighborhood
  • 5) Euroscepticism
  • 6) Selected EU law issue
  • 7) Energy policy
Literatura
    povinná literatura
  • Curtice, John. 2017. “Why Leave Won the UK’s EU Referendum.” JCMS, Vol(55), pp. 19-37.
Výukové metody
Četba zadané literatury. Diskuse na zadané téma.
Metody hodnocení
Form of teaching and students’ assignments The course shall serve as a platform for discussing the developments in the EU and its member states. The class meets biweekly to debate important issues in a structured way. The whole class consists of four groups which have the following tasks: (1) providing background information about the issue at question, (2) providing arguments for a thesis, (3) providing arguments against a thesis, (4) presenting three EU related news. Before every seminar, the lecturer responsible for given issue presents a (provocative) thesis/question which shall serve as a basis for the debate. Requirements of the Course and the Evaluation 1) Compulsory participation at the seminars 2) Active participation at the group projects The evaluation is based on the binary scale: pass – fail. For successful passing of the course it is mandatory to participate at all the seminars and all the group projects.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018.