ENS222 Sídla - krajina - divočina

Fakulta sociálních studií
podzim 2006
Rozsah
1/1/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Radim Lokoč (přednášející)
Ing. arch. Magdalena Maceková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dana Zajoncová (přednášející)
Garance
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Dana Pantůčková
Rozvrh
St 10:00–11:40 P24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 18 mateřských oborů, zobrazit
Osnova
  • ENS222 "Sídla - krajina - divočina" 1) Divočina Teorie a) první teorie ochrany divočiny v americkém prostředí - zákonná opatření, příklady vyhlášení konkrétních rezervací - autoři (Henry David Thoreau, John Muir, Aldo Leopold...) Paradigma pralesa v evropském kontextu a) vysvětlení pojmu b) vývoj lesů u nás: pravěk - středověk - novověk - počátek průmyslového věku - moderna - postmoderna c) obvykle tradované předsudky o vlivu člověka na les v jednotlivých obdobích Historie ochrany lesů v českém prostředí a) zájem šlechty o přírodní lesy v Čechách v 19. století c) fenomén zálesáctví mezi "přáteli" přírody - tj. u skautů, trampů a v dobrovolné ochraně přírody (TIS, Hnutí Duha...) 2) Praktická ochrana divočiny a) možnosti ochrany divočiny v českém legislativním systému (legislativa ochrany přírody, legislativa lesnická) - možné změny vývoje 3) Ilustrace teorie i praxe na konkrétních příkladech Případové studie, problémy, současná realita ochrany divočiny v českém a prostředí: a) Ščúrnica: ČSOP - program Místo pro přírodu - finanční podpora ze strany veřejnosti - soukromá rezervace 4) Lidské vnímání, reflexe a prožívání fenoménu divočina a) čím nás divočina přitahuje, proč - lze to vysvětlit psychologicky, evolučně? b) reflexe divočiny/lesa v umění - spory kolem vydělování člověka z přírody 5) Vymezení pojmů - kulturní krajina, venkovská krajina a) funkce krajiny - produkční a mimoprodukční b) reflexe kulturní krajiny v minulosti i současnosti, c) krajinné struktury venkovské krajiny - jejich vývoj, původní a současný význam 6) Vztah zemědělství a krajiny do druhé poloviny 20. století Pohled z hlediska sociálního, ekonomického i environmentálního: a) vývoj zemědělství v období tradiční kultury, b) vliv průmyslové revoluce na zemědělství a hospodaření v krajině 7) Vztah zemědělství a krajiny v období druhé poloviny 20. století Pohled z hlediska sociálního, ekonomického i environmentálního: a) kolektivizace zemědělství, socializace vesnice - ideologický základ uvedený do reality dobové dokumenty, literatura, výzkumy 8) Současná zemědělská krajina a) současná zemědělská politika - podpora zemědělské produkce, program rozvoje venkova, b) konvenční versus ekologické zemědělství c) postoje, motivace zemědělců při proměně ve "správce krajiny" - překážky v naplňování cílů zemědělské politiky 9) Vývoj osídlení Konkrétní příklady ilustrující změny osídlení, zástavby a jejich dopad na obyvatelstvo a) tradiční vesnice - formy rostlých a zakládaných sídel b) urbanizace - vývoj města a městského obyvatelstva v historickém a moderním pojetí 10) Problémy současných měst a) suburbanizace a její problémy b) ztráta "genia loci", veřejné prostory, městská zeleň c) reurbanizace, 11) Územní plánování a) význam územního plánování b) různé stupně územního plánování: strategický plán, územní plán, regulační plán, územní rozhodnutí, dotčené orgány 12) Doprava ve městě a) problémy automobilismu b) alternativy individuální automobilové dopravy - městská doprava, chůze, cyklo c) význam chůze pro fungování městských prostor 13) Exkurze do krajiny
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2007, podzim 2008.