ENS249 Permakultura

Fakulta sociálních studií
podzim 2013
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Helena Vlašínová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Dana Pantůčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Po 10:00–11:40 M117
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 8 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Na konci kursu by měli studenti mít představu o teoretických a praktických možnostech uplatnění permakultury. Měli by znát její východiska a základní permakulturní principy včetně etických. I když původním obsahem permakultury bylo zemědělství respektující přírodu (ze slov „permanent agriculture“), aplikací modelů přírodních ekosystémů i na jiné oblasti života (etika, výuka, ekonomika, architektura, stavebnictví, energetické zdroje, bioregiony,...) se permakultura postupně rozrostla na praktickou koncepci pro navrhování udržitelné společnosti. Studenti budou seznámeni s řadou příkladů aplikací permakulturních principů a technik a získají základní vědomosti a dovednosti, které jim mohou pomoci při řešení otázek spojených s budováním udržitelných systémů v podmínkách limitovaných zdrojů energie.
Osnova
  • 1/ Koncept permakultury, permakultura jako jeden z modelů trvale udržitelného života, základní definice, historie a základníprincipy permakultury.
  • 2/ Regionální rozvoj v souvislosti s konceptem permakutury, srovnání s jinými koncepty (trvalého růstu, parciálních výhod, globálního trhu).
  • 3/ Navrhování trvale udržitelných lidských sídel na základě principů ekolologického zemědělství, rodového statku, zemědělského družstva či permakuturního dizajnu.
  • 4/ Spolupráce či boj s přírodou, hledání spojitostí funkcí, výnosů, řešení a přiměřených technologií. Srovnávací analýza permakultury s jinými filozofickými platformami.
  • 5/ Toky energií v přírodě a v člověkem ovlivněné krajině; efektivní využití energie, využití a ochrana biologických zdrojů.
  • 6/ Energetická krize a teorie ropného zlomu. Energeticky úsporné plánování. Zóny – rozdělení podle sfér vlivu a náročnosti, sektory – rozdělení podle vnějších vlivů.
  • 7/ Recyklace zdrojů v přírodě a lidské kultuře. Kontrast „kovbojské“ a „kosmické“ ekonomiky. Využití přiměřených technologií, příklady využití alternativních zdrojů energie a bezodpadových technologií.
  • 8/ Využití přírodních modelů sukcese a využití vertikálního prostoru.Trvale udržitelné integrované produkční systémy, agrolesnictví - porovnání se systémem certifikovaného ekologického lesnictví FSC.
  • 9/ Diverzita na obecné úrovni, synergie; biodiverzita, polykultura. Možnosti využití a nástroje zvýšení diverzity. Půda jako obnovitelný či neobnovitelný zdroj?
  • 10/ Sociální aspekty permakultury. Podpora okrajových systémů. Speciální techniky zemědělské produkce v aridních a extrémně neúrodných oblastech třetího světa, příklady.
  • 11/ Voda jako energetický zdroj. Porovnání různých systémů hospodaření s vodou v krajině a v lidských sídlech. Možnosti zachycení, „reusace“ a recyklace vody. Akvakultura, akvaponie.
  • 12/ „Trvale udržitelná“ lidská sídla (osady, vesnice, města) a jejich limity. Samozásobitelství versus dodavatelství. Aplikace permakultury při budování lidských komunit, lokálních ekonomických systémů, příklady projektů na snížení energetické závislosti měst „Transition towns“.
Výukové metody
Kombinace přednášek s využitím digitální prezentace s interaktivním vytvářením „map mysli“ a skupinovým „brainstormingem“; simulační hra. Součástí výuky jsou i prezentace studentů po kterých následuje diskuze a doplnění tématu lektorem. Součástí je i exkurze na tři permakulturní projekty v okolí k doplnění teorie o praktické příklady.
Metody hodnocení
Podmínkou zápočtu je zpracování krátké seminární práce na vybrané dílčí téma, související s osnovou předmětu, kterou studenti prezentují na semináři a diskutují s ostatními. Hodnocení provádějí ostatní studenti anonymně – poskytuje zpětnou vazbu, na konci semestru pak je celkové vyhodnocení. V průběhu semestru studenti absolvují dva testy. Předmět je zakončen ústní zkouškou.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, jaro 2018.