ENS251 Systems thinking for sustainable development

Fakulta sociálních studií
jaro 2012
Rozsah
0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Dominika Dzwonkovska (přednášející), RNDr. Naděžda Vlašín Johanisová, Ph.D. (zástupce)
Garance
RNDr. Naděžda Vlašín Johanisová, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Dana Pantůčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 13. 3. 18:00–21:15 U34, Čt 15. 3. 16:00–19:30 U34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Cíle předmětu
Course objectives:
1.To foster awarness that sustainable development needs a holistic approach;
2.To convey basic information on Systems Thinking and its possible usage for solving sustainable development problems;
3.To present and teach participants how to use chosen Dynamic Modelling instruments for analysing sustainable development issues.
Learning outcomes:
At the end of the course students will have a general knowledge on Systems Thinking and possibilities of using it for better understanding complexity of sustainable development issues. Students will know how to use selected Dynamic Modelling instruments for analysing sustainable development issues.
Osnova
  • Course content:
  • 1.Introductory lecture on the chosen aspects of the following topics: course overview, general introduction to sustainable development and necessity of holistic approach, systems thinking; system dynamics approach and history; cognitive barriers; mental models; the fifth discipline by Peter Senge (around 4 hours)
  • 2.Causal Loop Diagrams: General theoretical introduction and practical workshop. (around 4 hours)
  • In 2012 the course will be taught in the week 12 - 16 March in two four-hour blocks.
Výukové metody
The course will consist of a frontal leture combined with structured discussions, class excercises and work in small groups.The course will be taught in English.
Metody hodnocení
The students will be evaluated on a pass-fail scale on the basis of attendance and successful completion of group systems analysis projects.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
In 2012 the course will be taught in the week 12 - 16 March in two four-hour blocks.
Literature:
Peter Senge, The fifth discipline, Doubleday Currency, New York 1994. - Peter Senge, A. Kleiner, Ch. Roberts, R.B. Ross, B.J. Smith, The fifth discipline fieldbook, Doubleday Currency, New York 1994.
- Donella Meadows, Leverage Points - places to intervene in a system, http://www.sustainer.org/pubs/Leverage_Points.pdf.
- Marco Keiner (ed.), The future of Sustainability, Springer, Doordrecht 2006..
- Stefan Kozłowski, Przyszłość ekorozwoju, KUL, Lublin 2007.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednorázově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015.