ENSb1203 Environmentální výchova

Fakulta sociálních studií
jaro 2022
Rozsah
2/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Michal Medek (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Müllerová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou sudou středu 8:00–11:40 P24a
Předpoklady
! ENS203 Environmentální výchova &&! NOW ( ENS203 Environmentální výchova )
Kurz nevyžaduje žádné předpoklady.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 21/40, pouze zareg.: 0/40, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/40
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz seznamuje studenty s teorií i praxí environmentální výchovy (EV). Studenti se seznámí s vývojem oboru v zahraničí i v České republice a s jednotlivými proudy, které s ním souvisí. Získají přehled o zakotvení EV ve formální, neformální i informální výchově a vzdělávání a o různých typech organizací, které se EV u nás i ve světě zabývají. Budou diskutovat vybrané teoretické otázky EV. Porovnají různé strategie pro dosahování jednotlivých cílových oblastí EV pro různé věkové skupiny. Naučí se vytvářet jednoduché programy EV. Seznámí se s možnostmi získání finančních zdrojů pro své projekty EV.
Studenti
1. Diskutují silné a slabé stránky jednotlivých přístupů a strategií EV
2. Vyhodnocují silné a slabé stránky navštívených programů EV
3.Charakterizují vybrané organizace zabývající se EV a jejich programovou nabídku.
Výstupy z učení
Po úspěšném ukončení kurzu, studenti budou schopni:
- vyhodnotit kvalitu programu environmentální výchovy a navrhnout jeho případné modifikace;
- vyhodnotit programovou nabídku center environmentální výchovy;
- porovnat jednotlivé přístupy environmentální výchovy a jejich silné a slabé stránky.
Osnova
  • 1. Věková specifika cílových skupin environmentální výchovy
    23.2.2022 Medek
    Cíl: studenti aplikují poznatky vývojové psychologie na programy environmentální výchovy (EV). Seznámí se se směry EV zaměřenými na děti předškolního věku.

    Obsah:
    • Základní poznatky vývojové psychologie (VP), aplikace poznatků VP na programy EV – práce s textem.
    Diskuse o případových studiích:
    • Lesní školky,
    • Ozónový program.

    Doporučená literatura:
    Cornell, J. (2012) Objevujeme přírodu, Učení hrou a prožitkem. Praha: Portál
    Filer, J. (2008) Healthy, Active and Outside!: Running an Outdoors Programme in the Early Years. London: Routledge.
    Knight, S. (2009) Forest Schools & Outdoor Learning in the Early Years. London: Sage
    Langmeier, J.; Krejčířová, D. (1998) Vývojová psychologie. Praha: Grada
    Vágnerová, M. (2000) Vývojová psychologie : dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál
    Valkounová, T. (2013) Role předškolního vzdělávání ve výchově k udržitelnému rozvoji. Český portál ekopsy-chologie [online] Dostupné z: http://www.ekopsychologie.cz/citarna/studie/role-predskolniho-vzdelavani/

  • 2. Environmentální výchova v České republice a metody environmentální výchovy
    9.3.2022 Medek

    Cíl: Studenti se orientují v zakotvení EV ve formálním vzdělávání a v široké nabídce EV v oblasti neformálního vzdělávání. Mají přehled o klíčových metodických dokumentech, které mohou využít při vlastních násleších. Studenti se seznámí s příklady konkrétních metod EV.

    Před výukou:
    1) Seznámení se s nabídkou středisek ekologické výchovy

    Obsah: - EVVO ve formální a neformální výchově,
    - střediska ekologické výchovy,
    - případové studie – klimatické vzdělávání,
    - zadání seminárních prací.

    Doporučená literatura: časopisy Bedrník a Mrkvička na www.e-bedrnik.cz
    Činčera, J. (2013). Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita
    Daniš, P. et al (2021). Klima se mění – a co my? Proč a jak se učit o změně klimatu. Praha: MŽP

  • 14.–18.3. World Environmental Education Congress
    Možnost dobrovolnické pomoci na jedinečné akci environmentální výchovy, která proběhne v ČR.

  • 3. Seznámení s environmentální výchovou, pobytový seminář v Kaprálově Mlýně
    22.-23.3. Kaprálův mlýn Činčera, Medek

    Cíl: studenti se seznámi s konkrétními metodami EV a programy nabízenými centrem environmentální výchovy Kaprálův Mlýn.

    Obsah: Dvoudenní pobyt ve středisku ekologické výchovy Kaprálův mlýn. Příklady a ukázky aktivit a krátkých programů spojených s vybranými přístupy EV, spojených s krátkým vysvětlujícím kontextem a reflexí.

  • 4. Vývoj a směry environmentální výchovy
    6.4.2022 Činčera

    Cíl: studenti komentují vybrané směry environmentální výchovy a hodnotí je z hlediska vlastního přístupu k oboru.
    Obsah: Průběh a kontext kurzu. Předchůdci environmentální výchovy a vznik environmentální výchovy v 70. letech 20. století. Akční kompetence jako nový přístup v 90. letech. Vzdělávání pro udržitelný rozvoj. Sociální učení a emancipační přístup v environmentální výchově.

    Před výukou:
    Materiály k nastudování před online výukou:
    • Problémy a konflikty. Dostupné na https://evvoprednasky.cz/
    • Akční strategie. https://youtu.be/aYnFia86iMU
    • Environmentální výchova: Cesty a křižovatky, dostupné na https://evvoprednasky.cz/

    Studenti na základě prvních dvou přednášek navrhnou 1-2 otázky pro společnou diskusi v rámci semináře. Stu-denti si na základě třetí přednášky promyslí otázky uvedené na jejím konci.

    Seminář:
    • Společná diskuse vycházející ze studenty navržených otázek.
    • Společná diskuse o otázkách uvedených na konci přednášky

    Doporučená literatura: Hungerford, H.R., & Volk, T.L. (1990). Changing human behavior through environmental education. The Journal of Environmental Education, 21, 3, 8-21.
    Chawla, L. (1999). Life Paths Into Effective Environmental Education. The Journal of Environmental Education, 31 (1), 15-26. Jensen, B.B. & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 12 (3), 163-178.
    Máchal, A. (2011) Vývoj vzdělávání o životním prostředí od 50. let 20. století po současnost in Máchal, A, Nováčková, H., Sobotová, L et al Úvod do environmentální výchovy a globálního rozvojového vzdělávání. Brno: Lipka.
    Matre, S. (1999). Earth Education .. a new beginning. Greenville: The Institute for Earth Education.
    Rickinson, M. (2001). Learners and Learning in Environmental Education. A critical review of evidence. Envi-ronmental Education Research, 7, 3, 207-320.
    Wals, A., Geerling-eijff, F., Hubeek, F., van der Kroon, S. & Vader, J. (2008). All mixed up? Instrumental and emancipator learning toward a more sustainable world: considerations for EE policymakers. Applied Environ-mental Education and Communication, 7, 55-65.

  • 5. Cíle environmentální výchovy a strategie k jejich naplňování
    20.4.2022 Činčera

    Cíl: Studenti reflektují základní postupy pro tvorbu programů environmentální výchovy a aplikují je v hodnocení programů středisek ekologické výchovy.

    Před výukou: Materiály k nastudování před online výukou:
    • Cíle environmentální výchovy. https://youtu.be/jxoLXXimSTQ
    • Senzitivita https://youtu.be/1zCdanl2dNs
    • Ekologické zákonitosti a výzkumné dovednosti. https://youtu.be/Lf6TQzZdJ8s
    • Problémy a konflikty. https://youtu.be/c3EwD85uYVE
    V rámci přednášky budeme diskutovat o dílčích tématech a otázkách, vyplývajících z prezentací a zájmu studen-tů, případně tématům navržených pro samostatné práce (esej) studentů.

    Doporučená literatura:
    Činčera, J. (2013). Environmentální výchova: efektivní strategie. Praha: BEZK, Agentura KONIKLEC, Masary-kova univerzita Brno. Činčera, J. (2014). Environmentální výchova. Cesty a křižovatky. Trenčín: Špirála.

  • 6. Konzultace seminárních prací
    4.5.2022, Činčera, Medek

  • 7. Představení seminárních prací
    18.5.2022, Činčera, Medek

Literatura
    povinná literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova: efektivní strategie. 1. vyd. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita. 132 s. ISBN 978-80-904141-0-5. 2013. info
  • The failure of environmental education (and how we can fix it). Edited by Charles Saylan - Daniel T. Blumstein. Berkeley: University of California Press. xii, 241 p. ISBN 9780520948723. 2011. info
    doporučená literatura
  • ČINČERA, Jan. Environmentální výchova : od cílů k prostředkům. Brno: Paido. 116 s. ISBN 9788073151478. 2007. info
  • BRAUS, Judy A. a David WOOD. Environmental education in the schools : creating a program that works! Washington: Peace corps. viii, 499. 1993. info
  • ČINČERA, Jan. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita. 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. 2013. info
  • PALMER, Joy. Environmental education in the 21st century : theory, practice, progress and promise. 1st pub. London: Routledge Falmer. xiv, 284. ISBN 0415131979. 1998. info
  • Environmental education teacher resource handbook : a practical guide for K-12 environmental education. Edited by Richard J. Wilke. 1st print. Thousand Oaks: Corwin press, Inc. xi, 448 s. ISBN 0-8039-6370-X. 1993. info
  • LEBLOVÁ, Eliška. Environmentální výchova v mateřské škole. Vydání první. Praha: Portál. 175 stran. ISBN 9788026200949. 2012. info
    neurčeno
  • MATĚJČEK, Tomáš. Ekologická a environmentální výchova : učební text k průřezovému tématu Environmentální výchova podle Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání. 1. vyd. Praha: Nakladatelství České geografické společnosti. 50 s. ISBN 9788086034720. 2007. info
  • DANIŠ, Petr. Děti venku v přírodě : ohrožený druh? : proč naše děti potřebují přírodu pro své zdraví a učení. 1. tištěné vydání. [Praha]: Ministerstvo životního prostředí. 73 stran. ISBN 9788072126101. 2016. info
Výukové metody
Interaktivní přednášky spojené s ukázkami aktivit, vlastní návštěva a hodnocení ekovýchovného programu, pobytové soustředění, četba odborných článků, on-line diskuse, rozbor programu, týmová práce.
Metody hodnocení
Hodnocení kurzu je založeno na bodovém zisku skládajícího se z průběžného a závěrečného hodnocení. V průběžné práci budou studenti bodováni za účast na pravidelných přednáškách (4 b/ přednáška) a na outdoorovém semináři (10 b) a za průběžné plnění úkolů. Jako seminární práci mohou studenti zpracovat hodnocení programu environmentální výchovy, recenzi odborné monografie, či esej na některé ze zadaných témat. Je možné zpracovat i více seminárních prací, získané body se pak sčítají.

Bodované aktivity:
o 0-20 bodů Účast na přednáškách a konzultaci (4 body každá přednáška/konzultace)
o 0-10 bodů Plnění průběžně zadávaných bodovaných úkolů a aktivita během přednášek
o 0-20 bodů Hodnocení programu EV
o 0-20 bodů Esej o vybraných otázkách environmentální výchovy
o 0-20 bodů Recenze odborného textu
o 10 bodů účast na terénním semináři


Hodnocení
• A 40 a více
• B 35-39
• C 30-34
• D 25-29
• E 20-24
• F 0-19
Informace učitele
Podmínkou úspěšného absolvování kurzu je vysoká míra aktivní účasti na jednotlivých seminářích a samostatná práce: četba, hodnocení, tvůrčí činnost. S tím souvisí povinnost zapnuté kamery během online lekcí. V případě technických problémů s tímto opatřením kontaktujte vyučující.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2023, jaro 2024, jaro 2025.