ENSn4624 Etické a lokální ekonomiky

Fakulta sociálních studií
jaro 2021
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
Mgr. Eva Fraňková, Ph.D. (cvičící)
RNDr. Naděžda Vlašín Johanisová, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kristína Markechová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 10:00–11:40 bude_upresneno
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
ENSn4624/01: Rozvrh nebyl do ISu vložen.
Předpoklady
! HEN624 Etické a lokální ekonomiky &&! NOW ( HEN624 Etické a lokální ekonomiky )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Jiné omezení: Minimální počet studentů: 8
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurs je určen především studentům, kteří se zajímají hlouběji o konkrétní ekologicko-ekonomické alternativy. Příkladem takovýchto alternativ mohou být komunitou podporované zemědělství, carsharing, družstvo pro obnovitelnou energii apod. Předmět je interaktivní a podmínkou jeho úspěšného průběhu je ochota studentů k aktivní účasti a schopnosti si vždy během týdne přečíst a komentovat odborný text (česky či anglicky), který je poté základem pro diskusi a aktivity v dané hodině. Součástí kursu jsou také besedy s praktiky ve sféře etických a lokálních ekonomických projektů.
Cíle kursu: Během kursu student získá či se zdokonalí v následujících znalostech, dovednostech a postojích:
Znalosti: znalosti praktických modelů, řešení a přístupů ve sféře ekologické ekonomie (tzv. alternativní ekonomické projekty či projekty sociální/solidární ekonomiky) u nás i v zahraničí a jejich kontextualizace v rámci ekologické ekonomie a dalších současných myšlenkových proudů;
Dovednosti: četba českých i cizojazyčných odborných textů a jejich hodnocení, schopnost kritického myšlení a diskuse, aplikace principů ekologické ekonomie a modelů alternativní ekonomiky v praxi, týmová práce, zpracování případové studie či projektového záměru komunitního ekonomického projektu;
Postoje: důvěra ve vlastní síly při analýze a navrhování komunitních ekonomických projektů, realistické ocenění pozitiv i omezení těchto projektů jako jednoho z nástrojů přechodu k environmentálně a sociálně příznivější ekonomice.
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student/studentka předmětu schopen/schopna:
* vyjmenovat konkrétní příklady ekonomických alternativ, které fungují v ČR i v zahraničí;
* identifikovat základní charakteristiky a eko-sociální přínosy alternativních ekonomických iniciativ;
* analyzovat odborné texty z oblasti ekonomických alternativ z hlediska jejich ideologických východisek a (skrytých) předpokladů;
* navrhnout vlastní projekt lokálně-etické ekonomické iniciativy ve formátu studie proveditelnosti, případně zpracovat případovou studii existujícího projektu a posoudit jeho socio-environmentální dopady.
Osnova
  • Vzájemné představení, podmínky absolutoria kursu
  • Ekologická vs. environmentální ekonomie/ Carsharing, Brno
  • Nerůst/Sociální centrum v Barceloně
  • Postrozvoj/Timbactu Collective,Indie
  • Družstva/ Družstevní kavárna, Brno
  • Kritiky peněžního systému/ Sociální banky
  • Alternativní ekonomické praktiky, nepeněžní ekonomiky/Komunitní měna,Brno
  • Sociální podnikání/Impact Hub, Social Impact Award, Praha
  • Ekonomická lokalizace/Komunitou podporované zemědělství v ČR
  • Prezentace pracovní verze závěrečné práce
  • Program je přibližný, změna vyhrazena!
Literatura
    doporučená literatura
  • GIBSON-GRAHAM, J.K. Diverse economies: performative practices for „other worlds“. Progress in Human Geography, 2008: 32 (5): 613 - 632
  • ILLICH, Ivan. Tools for Conviviality. New York: Harper and Row, 1973 dostupné on-line: http:// www.mom.arq.ufmg.br/mom/arq_interface/3a_aula/illich_tools_for_conviviality.pdf
  • DOUTHWAITE, Richard. Ekológia peňazí. Dolný Kubín: diveRzita. 77 s. ISBN 80-968086-2-1. 1999. info
  • ILLICH, Ivan. Tools for conviviality. London: Calder and Boyars. xiii, 110. ISBN 0-7145-0973-6. 1973. info
Výukové metody
Kurs bude probíhat interaktivně a podmínkou jeho úspěšného průběhu bude ochota studentů k aktivní účasti a schopnost si vždy během týdne přečíst a komentovat odborný text (česky či anglicky), který bude základem pro diskusi v dané hodině.Součástí kursu budou také besedy s pozvanými osobnostmi, které mají k daným tématům co říci.
Metody hodnocení
Studenti budou hodnoceni pomocí bodového systému, který zohlední:
1. aktivní účast v hodinách
2.včasné odevzdání komentářů k zadaným textům (texty budou zadávány pro téměř každou hodinu)
3. zpracování závěrečného textu: případové studie vybraného projektu nebo projektového záměru vlastního komunitního ekonomického projektu (práce ve dvojicích)
Informace učitele


Předmět bude vyučován, pokud se zapíše alespoň osm studentů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.