ENSn4637 Environmentální vzdělávání a jeho evaluace

Fakulta sociálních studií
jaro 2023
Rozsah
2/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Kristína Markechová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Út 16:00–17:40 U41
Předpoklady
! HEN637 Environmentální programy &&! NOW ( HEN637 Environmentální programy )
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 8/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se naučí sestavovat programy naplňující cíle environmentálního vzdělávání, výchovy a osvěty (EVVO), environmentální komunikace či politiky. Osvojí si principy pro naplánování a realizaci evaluace programu a pro zvolený program navrhnou vhodný evaluační plán.
Výstupy z učení
Po ukončení kurzu studenti
- navrhnou vlastní environmentálně výchovný program korespondující s relevantním metodickým rámcem;
- analyzují silné a slabé stránky teorie hodnocených programů environmentální výchovy;
- navrhnou evaluační plán pro zvolený program;
- samostatně povedou průběh evaluačního výzkumu.
Osnova
  • 1. Teorie programu. Co jsou programy a v jakém kontextu se používají. Logický a procesní model programu. Zakotvení teorie programu v psychologii a v pedagogice.
  • 2. Analýza programu. Identifikace silných a slabých stránek programu. Design programu. Zásady pro přípravu vlastního programu v oblasti environmentálního vzdělávání, výchovy, komunikace či politiky. Práce s logickým a procesním modelem při přípravě nového programu.
  • 3. Prezentace a oponentura vlastních programů.
  • 4. Teorie evaluace programu. Základní typy evaluace: analýza potřeb, formativní evaluace, sumativní evaluace. Evaluace orientovaná na uživatele. Zainteresované strany evaluace. Etické aspekty evaluace, standardy evaluace.
  • 5. Evaluační cyklus. Volba evaluačních otázek, návrh evaluačního plánu. Metodologické přístupy k evaluaci, specifika kvantitativního, kvalitativního či smíšeného evaluačního plánu.
  • 6. Příprava nástrojů pro sběr dat. Pozorování, rozhovory, ohniskové skupiny, dotazníky, testy, artefakty, dokumentace programu.
  • 7. Analýza a interpretace dat. Komunikace výsledků zainteresovaným stranám, struktura evaluační zprávy, formulace doporučení.
  • 8. Prezentace vlastních programů.
Literatura
    povinná literatura
  • WORTHEN, Blaine R., James R. SANDERS a Jody L. FITZPATRICK. Program evaluation : alternative approaches and practical guidelines. 3rd ed. Boston: Allyn and Bacon. xv, 555. ISBN 0321077067. 2004. info
  • PATTON, Michael Quinn. Qualitative research & evaluation methods. 3rd ed. Thousand Oaks: Sage Publications. xxiv, 598. ISBN 0761919716. 2002. info
  • PATTON, M. Q. (2008). Utilization-Focused Evaluation. Thousand Oaks: Sage.
    doporučená literatura
  • ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení programů environmentální výchovy pro dospělé účastníky. 2013. URL info
  • Činčera, J. (2013). Metodika pro hodnocení programů environmentální výchovy pro starší školní věk a střední školy. Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education, 8(5). Retrieved from http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigog
  • ČINČERA, Jan. Metodika pro hodnocení programů environmentální výchovy pro předškolní a mladší školní věk. 2013. URL info
  • Činčera, J. (2010). Metodika evaluace programů environmentální výchovy. Envigogika: Charles University E-journal for Environmental Education, 5(3). Retrieved from http://www.envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/149/html_149
  • ČINČERA, Jan. Střediska ekologické výchovy mezi teorií a praxí. Praha: BEZK, Agentura Koniklec a Masarykova univerzita. 273 s. ISBN 978-80-210-6525-3. 2013. info
  • ERNST, J.A., MONROE, M.C., SIMMONS, B. (2009). Evaluating your environmental education program. A workbook for practitioners. Washington: NAAEE.
  • FRECHTLING, Joy et. al. The 2002 User-Friendly Handbook for Project Evaluation. The National Science Foundation, 2002. [online] [Cit. 2009-01-05] Dostupné nahttp://www.nsf.gov/pubs/2002/nsf02057/nsf02057.pdf
  • KIRKPATRICK, Donald L a James D KIRKPATRICK. Implementing the four levels: a practical guide for effective evaluation of training programs. 1st ed. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers. 153 s. ISBN 1-57675-454-5. 2007. info
  • ROSSI, P. H., LIPSEY, M.W. & FREEMAN, H.E. (2004). Evaluation. A Systemic Approach. Thousand Oaks: Sage.
  • Stokking, H.; van Aert, L.; Meijberg, W; Kaskens, A. Evaluating Evironmental Education [online]. IUCN Commission on Education and Communication CEC, 1999. Dostupné nahttp://www.iucn.org/wp2003/books/pdf/cec4.pdf
  • Handbook of practical program evaluation. Edited by Joseph S. Wholey - Harry P. Hatry - Kathryn E. Newcomer. 3rd ed. San Francisco: Jossey-Bass. xxxix, 700. ISBN 9780470522479. 2010. info
Výukové metody
Přednášky, aktivní účast
Metody hodnocení
Hodnocení studentů:
ústní prezentace a obhajoba navrženého projektu relevantního pro oblast environmentálního vzdělávání a výchovy. Projekty budou zpracovány ve 2-3 členných studentských týmech.
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2024, jaro 2025.