EVS421 Firemní komunikace a řízení reputace

Fakulta sociálních studií
podzim 2006
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Miloš Růžička, Ph.D. (přednášející), doc. PhDr. Markéta Pitrová, Ph.D. (zástupce)
Mgr. Jana Sedláčková Krištoforyová (pomocník)
Garance
PhDr. Vít Dočkal, Ph.D.
Katedra mezinárodních vztahů a evropských studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Olga Cídlová, DiS.
Rozvrh
každý sudý čtvrtek 14:00–17:40 Aula; a Čt 21. 12. 14:00–17:40 Aula
Předpoklady
Kurz je koncipován jako "vstupní brána" do oblasti public relations. Vzhledem k individuálnímu přístupu vyučujících ke studentům bude z maximálního počtu zaregistrovaných (max. 100). testem vybráno 60 účastníků. 30 nejlepším z nich bude nabídnuta stáž u vybrané PR agentury nebo podniku (např. ČEZ, Český telekom apod.). Docházka je povinná. Kurz je realizován ve "dvojhodinách" 1x za 14 dnů. Studentům budou zdarma poskytnuty studijní materiály.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz Firemní komunikace a řízení reputace seznámí studenty se základními metodami řízení firemní reputace (reputace instituce) s důrazem na nástroje public relations a ostatní disciplíny marketingové komunikace. Kurz napomůže absolventům utřídit si poznatky z dalších oboru řízení, zejména zatřídit firemní komunikaci do systému řízení firmy (instituce) a zorientovat se v návaznostech k souvisejícím marketingovým disciplínám (řízení značky). Absolvent kurzu by měl získat takové znalosti, které jej bezprostředně zvýhodňují pro uplatnění v praxi v oblasti public relations. Realizace kurzu sleduje potřebu prohloubit nedostačující kvalifikaci v oborech profesionální firemní komunikace. Počet nově otvíraných pozic s touto specializací trvale meziročně vzrůstá. Absolvování kurzu napomůže účastníkům najít uplatnění buď ve specializovaných útvarech komunikace, resp. marketingu firem a institucí, jednak rozšíří znalosti komunikačních disciplín, jež jsou využitelné i v jiných pozicích v rámci managementu firem a vedení institucí.
Osnova
  • 1. Úvod do problematiky Role firemní komunikace v systému řízení firmy. Vymezení jednotlivých disciplín marketingové komunikace. Firemní kultura, firemní image. Vztah komunikace interní a externí. Role řízení lidských zdrojů v komunikaci. Etika v komunikaci. 2. Reputation Management // Brand Management (Definice firemní image. Image značky. Definice značky. Metody budování značky. Hodnota značky, její zdroje. Vnímání značky, atributy funkční a emoční. Role public relations v systému budování značky. Firemní kultura a hodnota značky. Řízení reputace v nebrandovaných oborech. Případová studie) 3. Public Relations (Definice PR, historie. Funkce PR v systému integrované marketingové komunikace. Struktura procesu public relations. Nástroje PR. Případová studie. Media Relations (Typologie médií z pohledu firemní komunikace. Formy komunikace s médii. Nástroje media relations. Etika v media relations. Případová studie). Krizová komunikace (Definice komunikační krize. Klasifikace komunikačních rizik. Systém včasného varování. Zásady komunikace v krizové situaci.Role krizové komunikace v systému krizového řízení. Manuál krizové komunikace. Případová studie) 4. Public Affairs, lobbying (Definice. Role Public affairs v managementu firmy /instituce/. Zájmové skupiny a veřejný zájem. Government relations jako specifický druh PA. Nástroje a metody. Etická hlediska a legislativní omezení. Případové studie). Politický marketing: Definice. Aplikace marketingových nástrojů v procesu politické soutěže. Marketing versus demokracie. Model marketingově řízené politické strany. Práce s průzkumy veřejného mínění. Specifické techniky message development, political branding aj. Případové studie: New Labour // Arbitráže proti státu 5. Komunikace ve veřejném sektoru. Aplikace marketingových instrumentů v nekomerční sféře. Právo na informace. Etický a legislativní rámec. Specifické techniky. Komunikace v neziskovém sektoru. Využití PR technik ve fundraisingu pro veřejně prospešný účel. Případová studie 6.Společenská odpovědnost firem (CSR) Corporate Social Responsibility definice a východiska. Community Relations definice, místo v systému firemní komunikace. Specifické nástroje a techniky. Vztah CSR a fundraisingu. Případová studie Měření účinku komunikace. Smysl měření účinku. Tradiční metody měření možnosti a omezení. Analýza publicity frekvenční a obsahová. Marketingový přepočet objemu publicity. Hodnota nízké publicity. Mediální audit. Případová studie. 7. Zápočtový test, vyhodnocení studentů pro obsazení do stáží.
Metody hodnocení
Kurz je ukončen zápočtovým testem. 30 nejlepších a nejaktivnějších studentů bude umístněno na stáž. Během kurzu budou studenti zpracovávat průběžné position papery.
Informace učitele
UPOZORNĚNÍ: Výuka na FSS MU předpokládá, že studenti znají studijní předpisy a že se nedopouštějí podvodného plnění studijních povinností, zejména opisování u zkoušek a plagiátorství, tedy vydávání cizích myšlenek za vlastní a přebírání myšlenek jiných autorů bez uvedení autorství. Plagiátorství patří k nejzávažnějším etickým proviněním v akademickém prostředí, popírá poslání university i smysl studia. Z právního hlediska je plagiátorství krádeží cizího duševního vlastnictví. Podvodné plnění studijních povinností nemůže být za žádných okolností na FSS tolerováno. Každý případ podvodného chování bude trestán nejpřísnější sankcí, a to nepodmínečným vyloučením ze studia. Studentům doporučujeme co nejdůkladněji se seznámit s problémem plagiátorství a se způsoby, jak se mu vyhnout.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013.