HEN570 Nature in World Religion Systems

Faculty of Social Studies
Autumn 2004
Extent and Intensity
2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Rudolf Dvořák (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Pavel Klvač
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Dana Pantůčková
Timetable
Tue 12:00–13:30 J.301
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz má posluchače seznámit s pohledy jednotlivých náboženství světa a náboženských představ na přírodu a její postavení v těchto hodnotových a ideových systémech. Náboženství se významně podílejí na formování lidského přístupu ke světu od jeho zposvátnění po naprostou desakralizaci. Připisují tedy světu, prostředí (půda, voda, ...), životu a jednotlivým životním formám (živočichové, rostliny) hodnotu a symbolický význam popřípadě účin. Lze však také říci, že existuje rozdíl mezi náboženskou normou a náboženskou praxí. Po krátkém seznámení se způsoby studia náboženských představ v současném vědním diskurzu (teologie, filosofie, religionistika, sociologie, psychologie, etnologie, kulturní antropologie aj.), následuje probrání jednotlivých náboženských forem života od tzv. primitivních po vyspělé (singulární až komplexní), s důrazem na jejich chápání přírody, formování přístupu k vlastnímu prostředí a ke světu jako celku. Účastníkům budou též ukázány obrazy převzaté z přírody a typů jejich krajin, jak se promítají do obrazů zásvětí (ohnivé a ledové peklo, nebe jako rajská zahrada a oáza s prameny živé vody atd.) a události, které mají vliv na formování představ o počátku a konci světa. Nedílnou součástí kurzu je i problematika podílu náboženství na vzniku "ekologické krize", možnosti jejího řešení, která navrhují současní představitelé církví a náboženských směrů, popř. představitelé světového parlamentu náboženství anebo členové vědecké komunity. Posluchači se naučí pracovat jak s prameny, tak se sekundární literaturou. Poznají náboženství jako pluralitní fenomén. Hloubku i plytkost některých autorů, s níž dokáží o náboženství hovořit a svá povrchní tvrzení aplikovat na náboženská, teologická a environmentální témata.
Syllabus (in Czech)
  • PŘÍRODA V NÁBOŽENSTVÍCH SVĚTA 1. Co je náboženství, jak k němu přistupujeme a co nám říká o světě? Komplexní výklad světa - nábožensky vykládané skutečnosti, nábožensky vykládané zkušenosti a nábožensky vykládané normy. Normativní a žité náboženství. Mytologické a teologické systémy. Příběh náboženství. 2. Příroda ve světových mytologiích. Keltské, germánské, severské, perské aj. mýty. (Kosmický strom - axis mundi, Ygdrasil, jak uctívat přírodu, ledová věčnost, síly plodnosti, zárodky dobra a zla v přírodě). 3. Archaická náboženství. Od Velké matky Země k prvenství nebeského Otce. (Lunární a solární cykly, sběrač, lovec, pastevec a zemědělec, první zemřelý a první zmrtvýchvstalý, hieros gamos jako obnova plodivých sil přírody, vliv jednotlivých zemských pásem na vývoj náboženského myšlení.) 4. Zůstatky původních náboženství v Evropě, Asii, Africe, Americe. (Animismus, totemismus, manismus, šamanismus.) Američtí indiáni - lovecké a zemědělské kulty (Manituovy pláně ...). 5. Egypt - vraždící Slunce, Nil - Otec Země, (Theriomorphia - Zoomorphia, Faunomorphia). Mezopotámie (ničivé záplavy, příroda jako nástroj bohů, terapeutická funkce přírodních katastrof na lidské společenství). Řecko (Theogónia, Demétér, Persefóna, Hádes, Adónis, Bakchus, saturnálie - výklad zrození světa a ročních cyklů). Řím - teurgové a jiní věštci, Pontifex maximus - kdo a k čemu staví mosty. 6. Indická náboženství. Hinduismus (O čtyřech věcích a o tom že žijeme v tom nejhorším, Mahabharáta a den jasnější tisíce sluncí, Bráhman a Atmán přítomnost v každém z nás). Reforma Mahavírova (úcta k životu anebo znechucení životem, nazí a odění, proč je nutné před sebou zametat a pít vodu přes sítko) a prince Siddhárty. 7. Budhův svět (O soucitu se vším, co žije, nutnost vyvanutí, proč se Schumacher v buddhistické ekonomii mýlí, ahimsá, mája, šunjáta, Mára, karma, lóka atd.). Velké a malé vozidlo. Co jedli mniši v Tibetu (o nutnosti jíst maso) a jak žili tamní lidé (proč má více mužů v jednom domě spát s jedinou ženou). 8. Konfucianismus (správci nebes a země, když je císař slabý, kde si kráva lehne, tam si člověk ustele, o nutnosti kosmické harmonie), taoismus (nutnost dobra a zla a jejich rovnováhy), šintoismus (pár prvních lidí, který si tvoří svět). 9. Judaismus (dílo stvoření, šabat - sociální vymoženost, zaslíbená země plná strdí nebo hloží, dekalog - pamatuje některé z přikázání na přírodu, Numeri a Leviticus, člověk jako cham arec - prach země, katarzní poušť, mesiášovo království - příběhy hieroi androi). 10. Křesťanství (Polní lilie a ptáci, list Koloským a Efeským, Janovo vidění).Dualismus, manicheismus - špatná hmota a dobrý duch. (pneumatikoi, psychikoi, hylikoi, saošjant). 11. Stará Arábie a Islám (jak se staré náboženství bránilo přelidnění - proč se zabíjely prvorozené dcery, co řekl Mohamed). Nová náboženství - kargo kulty. New Age - pokus o syntézu. UFO - život od jinud, až přijde katastrofa - přestěhujeme se. 12. Teologie a přírodní vědy - možnost, nutnost, neslučitelnost. Obětní beránek - příroda. Russelův ateistický humanismus - o tom jak každá snaha má svou cenu aniž by musela trvat věčně. 13. Pohled sociobiologie na náboženství - adaptační funkce. V čem má základ milosrdenství.
Assessment methods (in Czech)
Přednášející: Rudolf Dvořák Hodinová dotace: týdně 2 h (1 přednáška/ 1 seminář) semestr 26 h (13 týdnů) Ukončení: kolokvium Kreditová dotace: 6 ECTS Podmínky: 3 testy z četby (4. týden z teorie a metodologie náboženství, 8. a 12. týden z jednotlivých náboženství) vědecká esej, vyargumentovaná úvaha nebo recenze v rozsahu 5400 - 7200 znaků (tj. 3 - 4 normostrany)
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2004/HEN570