HEN601 Team Project SD 1

Faculty of Social Studies
Spring 2007
Extent and Intensity
0/2. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Ing. Ladislav Lakomý (lecturer)
Mgr. Martin Nawrath (lecturer)
Guaranteed by
Ing. Zbyněk Ulčák, Ph.D.
Department of Environmental Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Ivona Tolarová
Timetable
Thu 14:00–15:40 U32
Prerequisites (in Czech)
Kurz je určen zejména studentům inovovaných kurzů projektu (Kurz je vypsán v souvislosti s realizací projektu Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů "Implementace systémového hlediska do vzdělávání při přechodu k udržitelnému rozvoji" registrační číslo CZ.04.1.03/3.2.15.1/0151).
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 15 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives (in Czech)
Cílem kurzu je uplatnit systémové myšlení při řešení aktuálně existujícího problému města. Aktuálně existujícím problémem měst je zde přetrvávající nízká úroveň participace obyvatel při tvorbě a implementaci rozvojových strategií, územního plánu apod. Současně platí, že po participaci existuje poptávka, participace je dnes obchodovatelnou hodnotou. Města potřebují prokázat spolupráci s občany z různých důvodů: ze zákona, z důvodů financování projektů z prostředků EU apod. Stále více měst je zapojeno do nejrůznějších kampaní (například Národní síť zdravých měst), kde je participace považována na nutnou součást hledaní konceptu udržitelného rozvoje. Města si pro zajištění komunikace/participace najímají odborníky na komunikaci (profesionály na public relations, facilitátory apod.). Studenti se seznámí s problémem, je jim poskytnut návod, jak řešit problém pomocí systémového vidění. Účastní se řešení problému (tvorba generelu pěších tras v Brně pro potřeby nového územního plánu) pod vedením konzultantů z Nadace Partnerství a z Občanského sdružení Vaňkovka (partnerů projektu), budou vytvářet návrhy politik zvyšujících participaci obyvatel. Práce týmu FSS je koordinována s činností sesterských týmů partnerských univerzit: Fakulta architektury VUT (problematika brněnských brownfields) a Fakulta multimediálních komunikací UTB (tvorba filmových dokumentů). Kurz rozvíjí u studentů systémové myšlení a zvyšuje tím jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Navazující výuka: PSY133 Komplexní a dynamické systémy, PSY421 Modelování dynamických systémů
Syllabus (in Czech)
  • 1. Udržitelný rozvoj a participace – vize a skutečnost (22.2.). 2. Případová studie „Veřejné prostory, trasy pro pěší“ – ing.arch.Robert Sedlák, ing.arch. Eva Staňková (1.3.). 3. Problémové okruhy participace, případová studie „Hypermarket v Ivanovicích“ – příprava komunikace s expertem (8.3.). 4. Případová studie „Hypermarket v Ivanovicích“ – setkání s expertem – Mgr. Eva Slavíková, (15.3.). 5. Veřejná diskuse „Hypermarkety“ – účast na akci (A, 20.3.). 6. Případová studie „Veřejné prostory, trasy pro pěší“ – ing.arch.Robert Sedlák, ing.arch.Eva Staňková, (K, 29.3.). 7. Participace viděná optikou systémové dynamiky (SD, 5.4.). 8. Intervence do systému (SD, 12.4.). 9. Případová studie „Zahrada u smrku“ – Libuše Mičolová (A, 19.4.). 10. Účast veřejnosti v územním plánování - Doc. ing. arch. Karel Havliš (K, 26.4.). 11. Prezentace témat zpracovaných studenty (3.5.). 12. Urbanistické dny – workshop ing. arch. Hurníka (A, 10.5.). 13. Závěrečný seminář "Udržitelný rozvoj a veřejnost" (K, 17.5.). SD - práce s modelem; A - akce v terénu; K - koloqium
Literature
  • STERMAN, John. Business dynamics : systems thinking and modelling for a complex world. Boston: McGraw-Hill, 2000, xxvi, 982. ISBN 0072311355. info
  • WALDROP, M. Mitchell. Complexity : the emerging science at the edge of order and chaos. Touchstone Book, 1992, 380 s. ISBN 0-671-76789-5. info
  • MEADOWS, Donella H. and Dennis L. MEADOWS. Překročení mezí : konfrontace globálního kolapsu s představou trvale udržitelné budoucnosti. Edited by Jørgen Randers, Translated by Pavla Polechová - Libor Zvolánek. 1. vyd. Praha: Argo, 1994, 319 s. ISBN 8085794837. info
  • TUFTE, Edward R. Envisioning information. Cheshire: Graphics Press, 1990, ii, 126 s. ISBN 0-9613921-1-8. info
  • VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie lidské komunikace (Psychology of the Human Communication). Praha: Portál, 2000, 264 pp. ISBN 80-7178-291-2. info
Assessment methods (in Czech)
Podmínky udělení zápočtu: 1. Aktivní plnění role člena týmu (diskuze v rámci kolokvia, účast na aktivitách a lekcích, četba literatury: 100 stran v češtině, 10 stran v angličtině). 2. Podíl na komunikaci výsledků na závěrečném semináři (6-9 minut). 3. Zpracování průběžné a závěrečné zprávy.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
Teacher's information
http://www.fss.muni.cz/~lakomy/217/tymova.html

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2007/HEN601