HEN629 Komunikace environmentálních témat s veřejností

Fakulta sociálních studií
jaro 2019
Rozsah
2/0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jan Krajhanzl, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Bc. Petra Burišková
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každou lichou středu 12:00–15:40 M117
Předpoklady
Kurz je určený pro studenty a studentky, které zajímá komunikace environmentálních témat s veřejností, kteří umí číst v angličtině, kteří mají chuť ve výuce tvořit, analyzovat, debatovat, hrát si a soustředěně pracovat právě proto, aby uměli oslovit ochranou životního prostředí co nejširší veřejnost.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Absolventi a absolventky kurzu:
1. Znají specifika komunikace environmentálních témat s veřejností.
2. Orientují se v aktuálním výzkumu a debatě o environmentální komunikaci.
3. Umí navrhnout kampaň podporující změnu environmentálních postojů, environmentálního chování nebo branding environmentální organizace.
4. Vědí, kde mohou pro své studium a práci hledat další informace.
Osnova
  • 1. Jak komunikovat environmentální témata s veřejností? Psychologická úskalí komunikace ochrany životního prostředí. Environmentální komunikace. Situace v ČR a zahraničí. Fáze přípravy kampaně. Volba cílů kampaně. Etické zásady.
  • 2. Jak poznat cílovou skupinu? Persona. Segmentace. Positioning. Metody průzkumu v cílové skupině.
  • 3. Jak lidé uvažují a rozhodují se v otázkách ochrany životního prostředí?
  • 4. Jak prohlubovat environmentální postoje?
  • 5. Jak posilovat vztah mezi environmentální organizací a veřejností? Obraz ekologů u české veřejnosti.
  • 6. Jak podporovat změnu environmentálního chování? Strategie podpory proenvironmentálního chování? Aplikovaná behaviorální analýza. Community-based Social Marketing. Nudge (Štouch).
Literatura
    doporučená literatura
  • KRAJHANZL, Jan. Dobře utajené emoce a problémy životního prostředí. Brno: Lipka, 2012.
  • • TYSON, Ben; Hurd, Mercedes. Social Marketing Environmental Issues. New York, Bloomington : iUniverse, 2009.
  • LEFEBRE, Craig R. Social Marketing and Social Change: Strategies and Tools For Improving Health, Well-Being, and the Environment. Jossey-Bass, 2013.
  • BONAR, Scott A. The Conservation Professional's Guide to Working with People. Island Press, 2007.
  • • KRAJHANZL, Jan, ZAHRADNÍKOVÁ, Šárka, RUT, Ondřej. Možnosti spolupráce s veřejností (nejen) při ochraně životního prostředí [online]. Zelený kruh, 2010. [cit. 2012-04-22]. Dostupný z .
  • KEARNEY, Albert J. Understanding applied behavior analysis : an introduction to ABA for parents, teachers, and other professionals. London: Jessica Kingsley Publishers, 2007.
  • ALBERTO, Paul A. a Anne C. TROUTMAN. Applied behavior analysis for teachers. Ninth edition. Boston: Pearson. xiv, 456. ISBN 9780132925266. 2013. info
  • MCKENZIE-MOHR, Doug. Social marketing to protect the environment : what works. Thousand Oaks: SAGE Publications. xiv, 237. ISBN 9781412991292. 2012. info
  • Communication skills for conservation professionals. Edited by Susan Kay Jacobson. 2nd ed. Washington, D.C.: Island Press. xiii, 461. ISBN 9781597269438. 2009. info
Výukové metody
Práce ve skupinách, cvičné úkoly, výklad a prezentace, příklady dobré a špatné praxe, diskuse, samostatná četba zadaných textů a domácí příprava, minitesty, sdílení zkušeností.
Metody hodnocení
Aktivní zapojení na seminářích (možná 1 absence, další absence lze případně nahradit doplňujícími úkoly), příprava na další hodinu (četba, domácí úkoly), ústní zkouška.
Informace učitele


Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován jednou za dva roky.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2019/HEN629