HEN654 Globální občan a systémová změna

Fakulta sociálních studií
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Adam Čajka (přednášející)
Mgr. Petra Frühbauerová (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D.
Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ing. Veronika Išová
Dodavatelské pracoviště: Katedra environmentálních studií – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
každé liché úterý 10:00–13:00 U35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je ukázat rozmanitost pohledů na mezinárodní rozvoj, pokrok, blahobyt a související perspektivy možností změn pro jejich dosahování. V první části kurzu se zaměříme na identifikaci předpokladů, na kterých naše představy o rozvoji, pokroku a blahobytu stojí. Zamyslíme se nad tím, jak jsou tyto představy konstruovány a zejména jak se projevují v realitě. Pozornost zaměříme i na to, jak jsou globální témata ovlivňována mocenskými vztahy v historii (kolonialismus) a současnosti (globální kapitalismus). V kurzu se následně budeme věnovat konceptualizaci systémové změny.
Výstupy z učení
Student/ka bude po absolvování předmětu schopen/schopna:
- identifikovat předpoklady a východiska, na kterých stojí naše představy o rozvoji, pokroku a blahobytu;
- popsat, jak jsou globální témata ovlivňována mocenskými vztahy v historii (kolonialismus) a současnosti (globální kapitalismus);
- identifikovat konkrétní projevy dominance ve vybraných typech vztahů;
- aplikovat nástroje podpory informované a reflektované akce pro realizaci vlastních projektů;
- zvažovat perspektivy a možnosti dosahování systémových změn.
Osnova
  • Navrhovaná osnova:
  • 1. Předpoklady různých pojetí rozvoje a blahobytu;
  • 2. Globální témata perspektivou historických mocenských vztahů;
  • 3. Paradigma dominance v kontextu každodennosti;
  • 4. Nástroje podpory informované a reflektované akce v globálním kontextu;
  • 5. Další perspektivy pojetí rozvoje a blahobytu;
  • 6. Jiné cesty k blahobytu.
Literatura
    povinná literatura
  • ANDREOTTI, Vanessa de Oliveira (a kol.). From the house that modernity built to healthy mycelium.
  • ANDREOTTI, Vannessa de Oliveira. HEADS UP checklist.
  • ANDREOTTI, Vanessa de Oliveira, STEIN, Sharon, AHENAKEW, Cash, HUNT, Dallas. Mapping interpretations of decolonization in the context of higher education.
  • DANĚK, Petr. Nerovnoměrný rozvoj světa: kolonialismus, neokolonialismus a diskurz rozvoje. In Stát, prostor, politika. Vybrané otázky politické geografie. Praha: Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta, 2000, s. 28-58. ISBN 80-238-5566-2. info
  • KASHTAN, Miki. You’re Not a Bad Person: How Facing Privilege Can Be Liberating.
  • KOTHARI, Ashish. Bold vision, weak words.
  • PIETERSE, Jan Nederveen. My Paradigm or Yours? Alternative Development, Post-Development, Reflexive Development
    doporučená literatura
  • ČECHOVÁ, Blanka. Totál Balkán. Vyd. 1. Praha: Opravdu Skvělé Nakladatelství, 2011, 385 s. ISBN 9788087609033. info
  • ESCOBAR, Arturo. Encountering Development: Making and Unmakind the Third World,1995.
  • FANON, Frantz. The wretched of the earth. Edited by Jean-Paul Sartre. 1st ed. New York: Grove Press, 1968, 316 s. info
  • GALEANO, Eduardo. Open veins of Latin America : five centuries of the pillage of a continent. Edited by Isabel Allende, Translated by Cedric Belfrage. New York: Monthly Review Press, 1997, xiii, 317. ISBN 0853459908. info
  • HARDING, Stephan. Deep Time Walk, 2007.
  • Gender ve škole : příručka pro budoucí i současné učitele a učitelky. Edited by Irena Smetáčková. Vydání první. Praha: Otevřená společnost, o.p.s., 2006, 67 stran. ISBN 809033315X. info
  • KASHTAN, Miki. Reweaving our Human Fabric. Working Together to Create a Nonviolent Future, 2014.
  • LOVELOCK, James. Gaia : nový pohled na život na zemi. Vyd. 2. Tulčík: Abies, 2001, 211 s. ISBN 8088699185. info
  • MOYO, Dambisa. Dead aid : why aid is not working and how there is another way for Africa. 1st ed. London: Allen Lane, 2009, xx, 188. ISBN 9781846140068. info
  • SAID, Edward W. Orientalism. London: Penguin Books, 1995, xi, 396 s. ISBN 0-14-023867-0. info
  • SPIVAK, Gayatri Chakravorty. Can the subaltern speak?, 1988.
  • NAVRÁTILOVÁ, Alice. Nerovný rozvoj světa a rozvojová teorie, 2013.
  • TROLL, T. HEADS UP or thumbs down? A postcolonial analysis of the UN decade on education for sustainable development, 2012.
Výukové metody
Kurz je strukturován blokově, výuka probíhá interaktivní formou - využívá metody aktivního učení, programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení a práci s imaginací.
Metody hodnocení
Smysluplná spolupráce v rámci předmětu vyžaduje zodpovědné nakládání s osobní svobodou, podílení se na pěstování prostředí důvěry a schopnost přijetí závazku s ohledem na aktivní účast, průběžnou práci mezi setkáními (písemné reflexe, četba) a zapojení při kolokviu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.