FSS:MVZ144 Centr. Europe from Vis. to EU - Course Information
MVZ144 Central Europe from Visegrad to EU
Faculty of Social StudiesAutumn 2004
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Břetislav Dančák, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Barbora Gábelová (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Petr Suchý, Ph.D.
Department of International Relations and European Studies – Faculty of Social Studies
Contact Person: Olga Cídlová, DiS. - Timetable
- Wed 10:00–11:40 U31
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- there are 26 fields of study the course is directly associated with, display
- Course objectives (in Czech)
- Hlavní zájem je v předmětu Střední Evropa od Visegrádu k EU věnován problematice mezinárodních vztahů v rámci regionu střední Evropy. Těitě předmětu leí ve výkladu utváření zahraniční a bezpečnostní politiky států středoevropského regionu, které projevily největí dynamiku změn po roce 1989. Konkrétně se jedná o Českou republiku, Maďarsko, Polsko a Slovensko. Díky iniciativě těchto zemí vzniklo neformální uskupení Visegrádská čtyřka (V4). V4 významně napomohla při jejich vstupu do NATO a EU, proto bude podrobně popsán proces jejího vzniku a fungování. S vývojem V4 a přípravou na vstup do EU úzce souvisí podpis Středoevropské dohody o volném obchodu (CEFTA), které bude rovně věnována pozornost. Pozornost bude věnována i Středoevropské iniciativě (CEI) jako prvnímu pokusu o uí spolupráci v podunajské oblasti. Předmět má posluchačům poskytnout: a) dostatečně rozsáhlý pojmový aparát, jim charakterizujeme integrační procesy ve střední a východní Evropě, v komparaci se západní Evropou; b) informace o hlavních fázích vývoje středoevropské spolupráce, formách a primárních integračních cílech, kterých hodlaly zmiňované státy dosáhnout.
- Syllabus (in Czech)
- I. Evropa podle N. Daviese hlavní dělící linie a vztah k regionu střední Evropy; vymezení pojmů střední, střední a východní, středovýchodní Evropa v meziválečném a poválečném období. II. Komparace rozdílů v chápání geografického, kulturního a politického rozměru pojmu střední Evropa zevnitř (Čei, Maďaři, Poláci) a zvnějku (západoevropský vs. ruský pohled). IV. Vznik "Quadragonály" v roce 1989 a vývoj spolupráce na bázi "Středoevropské iniciativy" (CEI), principy fungování a uspořádání vnitřní struktury CEI. V. Období před podpisem Visegrádské deklarace iniciativa prezidenta Václava Havla. VI. Pokus o exkluzivitu středoevropských zemí - vznik Visegrádského trojúhelníku. VII. Étos svobodného trhu dominuje spolupráci ve střední Evropě podpis Středoevropské dohody o volném obchodu (CEFTA). VIII. Vstup ČR, MR a PR do Severoatlantické aliance v roce 1999 a vývoj vztahů se Slovenskem. IX. Ozivení Visegrádu v roce 1998 a návrat Slovenska do skupiny. X. Vstup Slovenska do NATO v roce 2004. XI. Vstup Visegrádské skupiny do EU v roce 2004.
- Assessment methods (in Czech)
- Zápočet bude udělen na základě celkového bodového hodnocení studenta, které bude průbězné po celou dobu konání předmětu. Pro udělení zápočtu je nezbytná aktivní účast na seminářích, absolvování průbězného i zápočtového testu a odevzdání seminární práce. Celkový počet bodů nezbytný pro udělení zápočtu je 84 ze 112 mozných. Struktura úkolů a hodnocení: a) seminář -32 bodů (kazdý seminář 4 body z toho 2 body za dobře připravený text, 2 body za aktivitu v semináři); b) Průbězný test znalostí - 20 bodů (4 otevřené otázky, kadá po 5 bodech); c) seminární práce: 20 bodů; d) závěrečný test - 40 bodů (8 otevřených otázek, kazdá po 5 bodech).
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2004/MVZ144