POL212 Rok 2003 - volby a referenda

Fakulta sociálních studií
jaro 2004
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jakub Šedo, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jakub Šedo, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Rozvrh
St 16:00–17:40 G24
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem kursu je přiblížit zájemcům průběh, výsledky a následky výsledků evropských referend a jednotlivých volebních soutěží, které se udály především na evropském kontinentu v roce 2003 a které přinesly pro mnohé země výrazné změny v systému politických stran.
Osnova
  • 1. (25. 2.) Úvodní hodina 2. (3. 3.) Čtecí týden 3. (10. 3.) Parlamentní volby v Nizozemí Parlamentní volby v Izraeli Literatura: Drulák, P. (2003): Nizozemsku odbila třináctá hodina? In: Mezinárodní politika, roč. XXVII., č. 3, s. 27-29. Habáň, M. (2004): Nizozemský stranický systém na přelomu tisíciletí, bakalářská práce, Brno, Fakulta sociálních studií MU, s. 13-17. Hazan, R. Y - Diskin, A. (2004): The parliamentary elections in Israel, January 2003, in: Electoral Studies, Vol. XXIII., No. 2, pp. 1-8. 4. (17. 3.) Parlamentní volby v Estonsku Parlamentní volby ve Finsku Literatura: General Elections in Estonia. on-line text (http://www.robert-schuman.org/anglais/oee/estonie/default.htm). The Centre Party and Res Publica, two groups, that are political rivals, come out equal in the Estonian General Elections. on-line text (http://www.robert-schuman.org/anglais/oee/estonie/resultats.htm). Nurmi, H. - Nurmi, L. (2004): The Parliamentary Elections in Finland, March 2003, in: Electoral Studies, Vol. XXIII., No. 2, pp. 1-9. 5. (24. 3.) Referendum a parlamentní volby na Maltě Referendum ve Slovinsku Literatura: Fenech, D. (2003): The 2003 Maltese EU Referendum and General Elections, in: West European Politics, vol. XXVI., No. 3, pp. 163-170. 6. (31. 3.) Parlamentní volby v Belgii Referendum na Slovensku Literatura: Habáň, M. (2003): Federální volby v Belgickém království 2003, Politologický časopis, č. 3, roč. X., s. 303-312. 7. (7. 4.) Referendum v Maďarsku Referendum v Polsku Parlamentní volby na Islandu Literatura: Kopeček, L. (2003): Politika v ministátu: islandský stranický a politický systém ve 20. století, in: Politologická revue, roč. XI., č. 2, s. 116-137. 8. (14. 4.) Referendum v České republice Doplňovací volby do Senátu v ČR Literatura: 9. (21. 4.) Referendum na Litvě Referendum v Lotyšsku Referendum v Estonsku Literatura: 10. (28. 4.) Parlamentní volby ve Švýcarsku Parlamentní volby v Severním Irsku Parlamentní volby v Chorvatsku Literatura: Federal Elections in Switzerland, 19 October 2003. on-line text (http://www.robert-schuman.org/anglais/oee/suisse/default.htm). Populist Victory in the Swiss Federal Elections. on-line text (http://www.robert-schuman.org/anglais/oee/suisse/resultats.htm). North s move to the hardline. on-line text (http://www.ireland.com/focus/nielection/comment/2911c.htm). Republic of Croatia. Parliamentary Elections 23 November 2003. on-line text (http://www.osce.org/documents/odihr/2004/01/1897_en.pdf). 11. (5. 5.) Prezidentské volby v Ázerbajdžánu Parlamentní volby v Gruzii Literatura: Azerbaijan. Presidential Elections 15 October 2003. on-line text (http://www.osce.org/documents/odihr/2003/11/1151_en.pdf). Georgia. Parliamentary Elections 2 November 2003. on-line text (http://www.osce.org/documents/odihr/2004/01/1992_en.pdf). 12. (12. 5.) Parlamentní volby v Rusku Parlamentní volby v Srbsku Russian Federation. Elections to the State Duma 7 December 2003. on-line text (http://www.osce.org/documents/odihr/2004/01/1947_en.pdf). International Election Observatory Mission. Republic of Serbia (Serbia and Montenegro) Parliamentary Elections 28. December 2003. on-line text (http://www.osce.org/documents/odihr/2003/12/1759_en.pdf). 13. (17. 5.) Zakončení předmětu Pozn.: U referend bude doplněna literatura poté, co vyjde předpokládaná publikace o referendech a EU. U zemí, u kterých prozatím není uveden žádný text, resp. je u nich uveden pouze text v rozsahu do 3 stran, bude ještě literatura doplněna v průběhu prvních 14 dní semestru. U referend v ČR a na Slovensku lze jako podklad k přípravě využít texty ze sborníku Evropská otázka ve volebních kampaních.
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou cvičení a klade důraz na aktivní podíl studentů na hodinách. K úspěšnému ukončení předmětu musí student přednést referát v délce 10 - 15 minut, odevzdat seminární práci v rozsahu 5 - 10 stran, dvě přípravy v rozsahu 1 - 2 stran a získat v průběhu výuky minimálně 36 bodů z 60. Hodnoceny jsou: Přednesený referát - max. 22 bodů - hodnotí se splnění zadání a kvalita obsahu referátu (max. 14 bodů), kvalita přednesu (max. 4 body) a dodržení stanovené délky (max. 4 body). Seminární práce - max. 14 bodů - hodnotí se obsah (max. 9 bodů), naplnění formálních požadavků (max. 4 body) a jazyková úroveň (max. 1 bod). Aktivita v hodinách - max. 10 bodů - pouze účastí je možno získat max. 3 body, zisk dalších bodů závisí na schopnosti studenta aktivně se podílet na seminářích. Přípravy - za každou je možné získat max. 7 bodů. Hodnotí se informační hodnota a naplnění zadání (max. 6 bodů) a jazyková úroveň odevzdaného textu (max. 1 bod). Opticky značně komplikovaný systém bodového hodnocení má zajistit, aby byly pokud možno přiměřeným způsobem zohledněny všechny faktory náležející kvalitním referátům a seminárním pracím. Bodové hodnocení bude zadáno do poznámkového bloku během večera dne, ve kterém se konala předposlední hodina.
Informace učitele
Referát bude zaměřen na program, taktiku a cíle stran před volbami, na to, jestli, příp. nakolik se jim povedlo splnit to, co chtěly a jakým způsobem a proč na úspěch/neúspěch strana reagovala. Autor by měl rovněž ve svém příspěvku zmínit, pokud se tak stalo, nějakou významnou událost, která dle jeho názoru ovlivnila výsledek voleb (v případě zemí, kde došlo k předčasným volbám by měl vysvětlit příčiny jejich konání). Úkolem je rovněž závěrečné shrnutí, ve kterém bude zmíněno, zda a příp. i jakým způsobem se změnila podoba a dynamika SPS sledované země. V případě referend by měl být nastíněn postoj relevantních subjektů v zemi i občanů v delší perspektivě, uvedeno, čím byla kampaň zvláštní či zajímavá, jak k ní přistupovaly relevantní subjekty, jak referendum dopadlo a jak na úspěch referenda reagovaly relevantní strany. Seminární práce v rozsahu 5-8 stran je zadána na stejné téma jako referát, měla by být poněkud rozsáhlejší než referát (s ohledem na předepsanou délku referátu). Příprava v rozsahu 1, max. 2 stran, je věnována tématu, na který nemá student zadaný referát. V případě voleb má student na základě zadané literatury stručně popsat průběh voleb či vliv jejich výsledku na systém politických stran v zemi (v rámci možností daných literaturou), v případě referend na téma postoje relevantních stran k Evropské unii, resp. na nějaký zajímavý moment z kampaně, či jakým způsobem referendum v dané zemi navázalo na tradici dosavadních referend.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2004/POL212