POL254 Evropská a komparativní vzdělávací politika

Fakulta sociálních studií
jaro 2007
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jiří Nantl, LL.M. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Maxmilián Strmiska, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Lucie Pospíšilová
Rozvrh
Po 12:00–13:30 U41
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
předmět má 26 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou vzdělávací politiky v Evropě, a to na národní, mezivládní i komunitární úrovni. Kurz bude v širším kontextu vzdělávací politiky jako takové zaměřen především na politiku terciárního vzdělávání s přihlédnutím k různým aspektům týkajícím se agregace a zprostředkování zájmů tohoto sektoru politiky v daných politických systémech a procesu tvorby politických programů uvnitř této oblasti.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu. Informace o organizaci výuky a podmínkách ukončení. Vymezení pojmu vzdělávací politika. Poměr vzdlávací politiky k politice výzkumu a vývoje. 2. Dimenze vzdělávací politiky v Evropě (národní, mezivládní, komunitární). Institucionální a kompetenční aspekty. 3. Vzdělávací politika EU (kompetence, nástroje) 4. Boloňský proces a jiné mezivládní aktivity 5. Sociální dimenze Boloňského procesu. Sociální zabezpečení studentů v EU. 6. Vzdělávací politika v České republice 7. Vzdělávací politika na Slovensku 8. Vzdělávací politika v Maďarsku 9. Vzdělávací politika v Polsku 10. Vzdělávací politika ve Slovinsku 11. Vzdělávací politika v Rusku, na Ukrajině a v pobaltských státech. 12. Zápočtový test/odevzdání seminárních prací
Literatura
  • Brdek M. Evropská vzdlávací politika. Praha: ASPI, 2004. ISBN 80-86395-96-0. s. 167
  • a další zdroje zadané vyučujícím do elektronické studovny předmětu v IS MU)
  • File J. Goedegebuure L. (Eds.). Real-time systems. Reflections on higher education in the Czech Republic, Hungary, Poland and Slovenia. Brno: CHEPS/VUTIUM, 2003 ISBN 80-214-2384-6. 246
Metody hodnocení
Kurz je zakončen zápočtem, k jehož udělení je třeba získat nejméně 20 bodů. Ty lze získávat za (alternativně, v libovolné kombinaci): - seminární práci (maximálně 20 bodů) - esej (maximálně 10 bodů) - zápočtový test (maximálně 10 bodů) Volba mezi plněním těchto studijních povinností je věcí strategie studenta. Seminární práci lze odevzdat kdykoli do konce období výuky, esej kdykoli do konce semestru (vč. zkouškového období).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010.