POL264 Volby 2006, volební marketing v ČR

Fakulta sociálních studií
jaro 2006
Rozsah
1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jakub Kyloušek, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Anna Shavit, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Katedra politologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Ivona Tolarová
Rozvrh
St 16:00–17:40 P22
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 40 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/40, pouze zareg.: 0/40
Mateřské obory/plány
předmět má 9 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz se věnuje výzkumu voleb, volebního chování, volebních kampaní a využívání metod politického marketingu na příkladu voleb do PSP ČR v roce 2006. Hlavní pozornost bude věnována analýze volebního zákona, volebního chování a pozorování, jakým způsobem politické strany připravují své strategie a jak ve volebním mechanismu fungují.
Osnova
  • 1. Úvodní hodina (22.2.) Linek, Lukáš: České politické strany a jejich členové. K postupné proměně charakteru členství, 2004. 2. Volební systém a jeho možnosti (1.3.) literatura bude doplněna 3. Volební kampaň a volební reklama teoretická přednáška (8.3.) povinná literatura: Bradová, Eva: Od lokálních mítinků k politickému marketingu, MPU 2005, str. 49-56. Bradová, Eva, Šaradín, Pavel: Volební kampaň, in: Šaradín, Pavel (a kol.): Volby do Evropského parlamentu v České republice, str. 179 207. Bohumil Pečinka Navigátor rozhovor s českým politickým konzultantem Petrosem Micholopusem. 4. Analýza volebního trhu, analýza politické konkurence (15.3.) povinná literatura: Bannon, Declan P.: Marketing Segmentation and Political Marketing, 2004. seminář, 1. vstup analýza volebního trhu z pohledu strany 5. Organizační zázemí politických stran struktura, finance (22.3.) literatura bude doplněna 6. Analýza kandidátních listin (29.3.) literatura bude doplněna seminář, 2. vstup - analýza stranických zásob, analýza voličů, analýza mediálního trhu 7. Průzkumy veřejného mínění stranické a volební preference (5.4.) literatura bude doplněna 8. ODS - historie, image, volební kampaně 1992, 96, 98, 2002 (12.4.) povinná literatura: Cabada, Ladislav, Šanc, Daniel: Český stranický systém ve 20. století, Plzeň 2005, str. 184 190. Pšeja, Pavel: Občanská demokratická strana, in: Marek, Jiří, Marek, Pavel a kol.: Politické strany II., 2004, str. 1503 - 1530. doporučená literatura: Pečinka, Bohumil: Cesta na hrad, Formát 2003. seminář, 3. a 4. vstup 9. ČSSD - historie, image, volební kampaně 1992, 96, 98, 2002 (19.4.) povinná literatura: Cabada, Ladislav, Šanc, Daniel: Český stranický systém ve 20. století, Plzeň 2005, str. 171 176. Kopeček, Lubomír, Pšeja, Pavel: Česká strana sociálně demokratická, in: Marek, Jiří, Marek, Pavel a kol.: Politické strany II., 2004, str. 1463 - 1487. Doporučená literatura: Franklová, Zoja, Kárník, Zdeněk, Kyloušek, Jakub: Bludné cesty sociální demokracie, Prostor, Praha 2005. seminář, 3. a 4. vstup 10. KDU-ČSL - historie, image, volební kampaně 1992, 96, 98, 2002 (26.4.) povinná literatura: Cabada, Ladislav, Šanc, Daniel: Český stranický systém ve 20. století, Plzeň 2005, str. 177-183. Fiala, Petr, Suchý, Petr: Křesťanská a demokratická unie Československá strana lidová, in: Marek, Jiří, Marek, Pavel a kol.: Politické strany II., 2004, str. 1433 - 1453. seminář, 3. a 4. vstup 11. KSČM - historie, image, volební kampaně 1992, 96, 98, 2002 (3.5.) povinná literatura: Cabada, Ladislav, Šanc, Daniel: Český stranický systém ve 20. století, Plzeň 2005, str. 164 170. Fiala, Petr, Mareš, Miroslav, Pšeja, Pavel: Komunisté a jejich strany, in: Marek, Jiří, Marek, Pavel a kol.: Politické strany II., 2004, str. 1413 1432. seminář, 3. a 4. vstup 12. Malé strany a neparlamentní formace (10.5) povinná literatura: Cabada, Ladislav, Šanc, Daniel: Český stranický systém ve 20. století, Plzeň 2005, str. 198 201. Kopeček, Lubomír: Strana zelených, in: Marek, Jiří, Marek, Pavel a kol.: Politické strany II., 2004, str. 1579 1592. Fiala, Petr, Mareš, Miroslav: Unie svobody Demokratická unie, in: Marek, Jiří, Marek, Pavel a kol.: Politické strany II., 2004, str. 1563 - 1578. seminář, 3. a 4. vstup 13. Přípravný týden (17.5) 14. Volby 2006 analýza voleb, ukončení kurzu (24.5) seminář, 5. vstup
Metody hodnocení
Výuka bude probíhat formou přednášek a seminářů. Na začátku semestru vytvoří studenti pracovní týmy v počtu 4-5 lidí (nejpozději do 1.3.), které se po celý semestr budou systematicky zabývat analýzou zvolené politické strany kandidující ve volbách do PSP ČR. Nejpozěji do 28.2 student odešle na e-mailovou adresu matuskov@fss.muni.cz tři návrhy na zařazení do seminární skupiny. Na základě návrhu budou studenti zařazeni do pracovního týmu (rozhodující datum zaslání návrhu). Tým (jeho zástupce) bude na určených seminářích prezentovat probíranou tématiku na příkladě jimi zvolené strany (vstup cca 5 minut, prezentovat musí alespoň jednou každý člen týmu). Zkouška proběhne formou odevzdání semestrální práce v rozsahu 30 až 40 normostran. Celkově je možno získat za semestr 50 bodů, z toho maximálně 30 bodů za seminární práci. Dalších až 20 bodů je možné získat za aktivitu v seminářích (prezentace, vstupy atd.). K absolvování předmětu je zapotřebí získat nejméně 30 bodů. Termín odevzdání semestrální práce bude stanoven dle data konání voleb do PS PČR (do 14 dní od jejich skončení). Hodnocení v tomto předmětu je průběžné. Účast na seminářích je povinná.
Informace učitele
Seznam literatury bude aktualizován v průběhu února 2006. Konzultační hodiny: Anna Matušková, středa, 13:30-14:30, Jakub Kyloušek, středa 14:00-15:00. Podrobné požadavky na semestrální práci Seminární práce by měla být odevzdána do 30. června 2006 (datum můžeme i změnit), měla by splňovat všechny náležitosti po formální stránce (viz stránky katedry kde je napsané jak má seminárka vypadat). Rozsah 30 40 stran, studenti pravděpodobně zadaný rozsah překročí, v tomto případě to nebude bráno jako problém. Osnova práce 1. část Průzkum politického trhu 1. Analýza politického trhu (právní analýza volebního zákona, ekonomická analýza hospodářské a sociální situace, problém nezaměstnanosti atd.) (vstup 1) 2. Analýza politické konkurence (vstup 1) 3. Analýza vybraného politického subjektu (analýza stranických zásob a rozbor konkrétního kandidáta stranického lídra) (vstup 2) 4. Analýza voličů (stranické preference, volební preference, důvěra k politickým stranám, cílová skupina) (vstup 2) 5. Analýza mediálního trhu (televize, noviny celostátní, regionální, místní, rozhlas) (vstup 2) 2. část Analýza SWOT (vstup 3) 1. analýza SWOT vybrané politické strany 2. SWOT politické konkurence 3. SWOT vybraného kandidáta 3. část Marketingová analýza volební kampaně (vstup 4) 1. zahájení a průběh volební kampaně 1.1 volební kandidátka 1.2 volební štáb 1.3 harmonogram kampaně 1.4 rozpočet 2. příprava marketingové politické nabídky 2.1 volební program 2.2 volební prezentace kandidáta 3. volební kampaň 3.1 vizuální kampaň (logo, barvy, hesla) 3.2 volební reklama zvolené typy reklamy 3.3 volební mítinky atd. 4. část Vyhodnocení kampaně (vstup 5) 1. ohodnocení stylu kampaně (negativní, pozitivní, marketingově orientovaná atd.) 2. ohodnocení činnosti volebního štábu 3 . volební výsledky
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/fss/jaro2006/POL264