POL616 Liberalism and its critics

Faculty of Social Studies
Autumn 2018
Extent and Intensity
0/2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Jiří Baroš, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Lubomír Kopeček, Ph.D.
Department of Political Science – Faculty of Social Studies
Contact Person: Mgr. Lucie Pospíšilová
Supplier department: Division of Politology – Department of Political Science – Faculty of Social Studies
Timetable
Mon 16:00–17:40 U41
Prerequisites (in Czech)
Schopnost číst odborné texty v anglickém jazyce (a rozumět jim), ochota aktivně participovat v diskusích. Neformálně se předpokládá i ochota konfrontovat se s pokročilým textem, který vyžaduje plnou soustředěnost. Od studentů bude též očekávána snaha proniknout do širších filosofických diskusí; mnohdy budou vybírána díla, která překračují hranice běžného členění jednotlivých oborů, tj. díla, která v sobě integrují jak teoretické, tak praktické filosofické disciplíny, tak další společenskovědní obory.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Kurz je zaměřený na podrobné studium nejvýznamnějších knižních děl ze současné filosofické produkce, a to u autorů, kteří se kriticky dívají na různé aspekty liberální modernity, resp. liberalismu jakožto dominantní filosofické tradice dnešní doby. Jedná se tudíž o čtecí kurz, věnovaný v každém semestru, v němž je vypsaný, právě jednomu konkrétnímu dílu v jeho celku.
Learning outcomes (in Czech)
Absolventi a absolventky kurzu si tak osvojí hlubokou znalost pokročilých odborných debat v (politické, morální atd.) filosofii, které souvisí s ústředními morálními a politickými otázkami dnešní doby. Budou proto tyto pokročilé odborné debaty vztáhnout ke stavu a směřování existujících liberálně-demokratických režimů.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod: Poslání a organizace kurzu. AM v kontextu soudobé filosofie (17. 9.) Literatura: ECM, ix-xiii (5 stran) 2. Ch. I: Desires, goods, and 'good': some philosophical issues I (27. 9.) Literatura: ECM, 1–35 (35 stran) 3. Ch. I: Desires, goods, and 'good': some philosophical issues II (4. 10.) Literatura: ECM, 35–69 (35 stran) 4. Ch. II: Theory, practice, and their social contexts I (11. 10.) Literatura: ECM, 70–93 (23 stran) 5. Ch. II: Theory, practice, and their social contexts II (18. 10.) Literatura: ECM, 93–113 (20 stran) 6. Ch. III: Morality and Modernity (25. 10.) Literatura: ECM, 114–138 (25 stran) 7. Ch. III: Morality and Modernity (1. 11.) Literatura: ECM, 138–165 (28 stran) 8. Čtecí týden (8. 11.) 9. Ch. IV: NeoAristotelianism developer in contemporary Thomistic terms I (15. 11.) Literatura: ECM, 166-193 (28 stran) 10. Ch. IV: NeoAristotelianism developer in contemporary Thomistic terms II (22. 11.) Literatura: ECM, 193-220 (28 stran) 11: Ch. IV: NeoAristotelianism developer in contemporary Thomistic terms III (29. 11.) Literatura: ECM, 220-242 (23 stran) 12. Ch V. Four narratives I (6. 12.) Literatura: ECM, 243-273 (30 stran) 13. Ch V. Four narratives II (13. 12.) Literatura: ECM, 273-315 (42 stran)
Literature
    required literature
  • MacIntyre, Alasdair 2016. Ethics in Conflicts of Modernity: An Essay on Desire, Practical Reasoning, and Narrative. Cambridge: CUP.
Teaching methods (in Czech)
Výuka bude probíhat formou seminářů uvozených studentskou prezentací hlavních bodů a argumentů ze zadaných částí ECM. Jedná se o poměrně náročné čtení, proto budou semináře věnovány jak vyjasnění nejdůležitějších či nejproblematičtějších pasáží, tak případným komentářům ze strany vyučujícího i studentů/studentek k čemukoliv tematicky relevantnímu.
Assessment methods (in Czech)
Pro úspěšné ukončení kurzu je třeba mít „odfajfkována“ následující kritéria (s výjimkou účasti v hodinách, nicméně absencí se zcela znejasňuje smysl účasti v kurzu): Písemné přípravy. Student/ka musí během semestru odevzdat minimálně šest příprav vycházejících ze zadané četby. Délka příprav se bude pohybovat mezi 2 a 3 normostranami. Upřednostňovaná struktura příprav je následující: 1) shrnutí argumentace, (2) identifikace problémových, nesrozumitelných apod. míst a případně (3) kritická reakce – pochvalná, odmítavá, nechápavá… Prostě co, jak a proč jste si z textu vzali, co Vám tam chybělo, čemu jste úplně vůbec nerozuměli atd. Přípravy budou hodnoceny 0–4 body; v případě zájmu je pochopitelně možné psát víc příprav než šest. Termín odevzdání: neděle 18:00 do aplikace Odevzdávárna v ISu. Prezentace. Kromě písemných příprav přednese student/ka jednou za semestr referát (délka 15-20 minut), který podá pokud možno systematický rozbor dané části knihy. K tématu pokrytému vlastním referátem již student/ka přípravu nepíše. V referátu by nemělo chybět mimo jiné (1) navázání na předchozí výklad v knize; (2) srozumitelné vystihnutí základních bodů MacIntyrovy argumentace (cíle výkladu, terče kritiky, důvody kritiky, logika jeho vlastní pozice… dle povahy zadaných pasáží) a (3) vlastní zhodnocení společně s návrhy bodů do diskuse. Při tomto hodnocení doporučuji pracovat především (a) s předchozím MacIntyrovým dílem (mnohá témata totiž MacIntyre již – někdy rozsáhleji, jindy způsobem, který později považoval za neadekvátní – řešil v předchozích dílech, jak v knihách, tak v článcích) a (b) s autory/pozicemi, se kterými se MacIntyra konfrontuje. Bude-li tomu odpovídat povaha zadané pasáže, lze referát pojmout i tak, že se student bude hlouběji zabývat těmito alternativními pozicemi (např. Marxem, Nietzschem, Humem, Williamsem, Gibbardem, Blackburnem, citovanými literárními díly, příklady diskutovaných praktik, politik, zkušeností atd.). Prezentaci je tudíž nutno konzultovat s vyučujícím, a to zásadně v jeho konzultačních hodinách. Kvalita prezentace bude hodnocena 0–13 body. Účast a aktivita v hodinách. Vzhledem k charakteru kurzu se předpokládá aktivní participace na základě předchozího nastudování literatury. Hodnocena bude vždy 0–1,5 body. Typ a způsob hodnocení Písemné přípravy (min. 6) 24 bodů (40 %), prezentace 13 b (26 %), aktivní účast v diskusích 18b (cca 33 %). Maximální zisk 55 bodů, minimum pro absolvování kurzu 33 bodů. V případě, že setkání odpadne a nebude nahrazeno, body za účast v diskusi budou přičteny k písemné přípravě, pokud bude odevzdána. Průběžné hodnocení viz Poznámkový blok v ISu. Bodová stupnice: 55–50 A; 49–45 B; 44–40 C; 39–36 D; 35–33 E; 32 a méně F
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.

  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/autumn2018/POL616