PST414 Vedení psychoterapeutického rozhovoru

Fakulta sociálních studií
podzim 2016
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Petr Doležal, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: Mgr. Jana Kostínková, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
SOUHLAS
Ochota prakticky si vy zkoušet nové poznatky a postupy ve vedení rozhovoru.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 1 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/1, pouze zareg.: 0/1
Jiné omezení: Kurz je možné si zapsat POUZE na základě udělené výjimky vyučujícím.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student po úspěšném absolvování předmětu bude schopen:
znát teoretické rozdělení psychoterapeutického rozhovoru na základní fáze; porozumět zákonitostem a specifickým rysům jednotlivých fází; použít získané informace k samostatnému klinickému uvažování; používat základní komunikační dovednosti při vedení psychoterapeutického rozhovoru.
Osnova
  • 1) Obecné charakteristiky terapeutického rozhovoru 2) První kontakt s klientem 3) Sběr dat, anamnéza 4) Terapeutická hypotéza, terapeutický kontrakt 5) Terapeutické strategie pro řešení problému: komunikační strategie a strategie zaměřené na činnost 6) Ověřování účinku, terapeutický efekt 7) Ukončení terapeutického setkávání
Literatura
  • Bender, Suzanne, Messner, Edward. Becoming a therapist: What do I say, and why?. New York: The Guilford Press, 2004.
  • TIMUĽÁK, Ladislav. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru : integrativní rámec. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2006, 181 s. ISBN 8073671069. info
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. 5. přeprac. vyd. Praha: Portál, 2006, 383 s. ISBN 8073671220. info
  • PRAŠKO, Ján, Petr MOŽNÝ a Miloš ŠLEPECKÝ. Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. Vydání 1. Praha: Triton, 2007, 1063 stran. ISBN 9788072548651. info
  • Roth, Anthony, Fonagy, Peter. What works for whom? 2. vyd. New York: The Guilford Press, 2006.
Výukové metody
studium teoretických podkladů; teoretický výklad; nácvik praktických dovedností; supervize získaných praktických dovedností; diskuse a rozbor klinického případu ve skupině;
Metody hodnocení
sledování aktivního zapojení studentů při osvojování praktických dovedností; supervize a hodnocení toho, jak si studenti osvojili praktické dovednosti jednotlivých fází a jsou schopni sami vést psychoterapeutický rozhovor;
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.