PST446 Terapie dětí a dospívajících s tzv. poruchami chování

Fakulta sociálních studií
podzim 2008
Rozsah
0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Kontaktní osoba: PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Rozvrh
každou lichou středu 18:00–19:30 U32
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/8
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz je rozdělen na tři části: teoretickou (přednáška), kasuistickou (seminář) a praktickou (přímá účast na terapeuticko-výchovném procesu v rámci střediska výchovné péče). Teoretická část vytyčuje základní témata související s problematikou poruch chování u dětí a dospívajících, která jsou následně v průběhu semináře podrobena kritické diskusi a ilustrována konkrétními kasuistickými zlomky (viz podrobný sylabus). Praktická část kurzu studentům poskytuje možnost zažití atmosféry terapeuticko-výchovného procesu na internátním oddělení střediska výchovné péče, a to ve dvou formách: 1. studenti se účastní přípravy terapeutických strategií, vlastního procesu skupinové psychoterapie a následného reflektování terapeutické práce pracovníky střediska; 2. na jednu sobotu se stanou „pomocným vychovatelem“ a aktivně se účastní programu internátní skupiny. Praktická část kurzu je studenty zaznamenávána jako „kvalitativní výzkumný projekt“ a v rámci závěrečné seminární práce je podkladem pro kritickou diskusi znalostí zprostředkovaných v částech teoretické, kasuistické a vlastním studiem relevantní literatury.
Osnova
  • 1. Úvodní přehled problematiky, cíle kurzu a uzavření kontraktu se studenty. Jaké skutečnosti lze nalézt pod diagnostickou jednotkou poruchy chování?
  • 2. Relevantní diagnostické kategorie, intervenující instituce a legislativní rámec. Nosologická versus problémová diagnóza. Nejsme na zvládání problémů sami – týmová spolupráce (škola, OSPOD, rodina, vrstevnické skupiny, organizace nabízející volnočasové aktivity, Policie ČR, krizová centra, AP, PL…).
  • 3. Specifika uzavíraní terapeutického kontraktu s dětmi a dospívajícími. Etika. Jaké možnosti konkrétně nabízí práce s jednotlivcem (dítětem, dospívajícím, rodičem), párem (rodiče, mladiství), rodinou a skupinou (vrstevnickou, rodičovskou). Důvěra jako základní stavební kámen. Role terapeuticko-pedagogického kontraktu, zvládání integrace do skupiny, důvěra ve vztahu k pracovníkům a vrstevníků. Techniky skupinové práce: Tajemství, Masky.
  • 4. Skutečnosti, se kterými se lze setkat při práci s dětmi a dospívajícími: narušené sebeschéma (rozvíjející se poruchy příjmů potravy), pozice ve vrstevnické skupině (šikana, agresivita, neschopnost vymezit své hranice), vztah k autoritě, poruchy pozornosti, škola jako instituce a nezbytné dovednosti jejího zvládání, návykové látky (experimenty či závislost), vrstevnické skupiny (sdílené představy, skupinové normy a žitá praxe jejich uplatňování), životní cíle, jejich diverzifikace, hierarchie a způsoby naplňování, (ne)přítomnost nosných mezilidských vztahů.
  • 5. Vytváření podmínek pro dlouhodobou terapeutickou práci. Procesy supervize, intervize, sebezkušenostní výcvik, psychohygiena, nosné mezilidské vztahy, smysluplně vytyčené životní a pracovní cíle. Motivace a hodnoty, aneb jak zvládnout dvouměsíční dobrovolný pobyt mimo rodinu. Techniky skupinové práce: Tři přání, Život před a po pobytu, Co mne napadne, když se řekne SVP. Funkce opakované aktualizace kontraktu a jeho vyhodnocování. Útěky – jak předejít, jak zvládnout. Formy vnějšího tlaku.
  • 6. Práce se skupinou: vytváření nosných vztahů, dovedných vzorců interpersonálního jednání, posilování koherence skupiny a skupinové definování žité etiky (Příběh prince/ princezny Kumárí). Co s odpadlíkem, černou ovcí? – možnosti skupinové psychoterapie (technika Mimozemšťan), individuální podpory (možnosti psychodramatu).
  • 7. Prezentace seminárních prací, reflektování kurzu. Studenti mají 10 min k prezentaci své práce, po níž následuje krátká diskuse. Písemně zpracovaná seminární práce je odevzdána v minimálním zadaném rozsahu do tří týdnů po ukončení výuky.
Literatura
  • TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí :jak je rozpoznat a kdy se obrátit na odborníka. Translated by Dagmar Tomková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 198 s. ISBN 80-7178-503-2. info
  • PACLT, Ivo. Hyperkinetická porucha a poruchy chování. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 234 s. ISBN 9788024714264. info
  • ČERMÁK, Ivo, Helena KLIMUSOVÁ a Hana VÍZDALOVÁ. Deprese v dětství a její vztah k problémům chování. Československá psychologie: Časopis pro psychologickou teorii a praxi. Praha: Academia, 2005, roč. 49, č. 3, s. 223-236. ISSN 0009-062X. info
  • ŠIRŮČEK, Jan, Michaela ŠIRŮČKOVÁ a Petr MACEK. Sociální opora rodičů a vrstevníků a její význam pro rozvoj rizikového chování v adolescenci. Československá psychologie. Praha: ČSAV, 2007, roč. 51, č. 5, s. 476-488. ISSN 0009-062X. info
Metody hodnocení
Forma výuky předmětu: 1 přednáška a 1 seminář (1x za 14 dnů); 4x přítomnost na přípravě, procesu a reflektování skupinové psychoterapie (8 hodin) a 1x víkendová asistence speciálnímu pedagogovi při práci se skupinou (12 hodin) v rámci terapeuticko-výchovného programu střediska výchovné péče Help Me;
Je požadována aktivní účast na přednáškách a seminářích (85%) a plná účast na praktické části výuky (100%). Účast na první přednášce a semináři je povinná z důvodu uzavření kontraktu a naplánování průběhu praktické části výuky, na posledním semináři pak z důvodu prezentování průběžných výsledků seminární práce. Předmět je ukončen zkouškou. Podkladem pro hodnocení je zpracování, prezentování a obhájení seminární práce v rozsahu 14 normostran, která se opírá o kvalitativní výzkumné zpracování praktické části výuky a kritické studium relevantní literatury (studenti pracují ve dvojčlenném týmu). Písemně zpracovaná seminární práce je odevzdána v zadaném rozsahu do tří týdnů po ukončení výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010.