PST449 Psychoterapie s dětmi a dospívajícími

Fakulta sociálních studií
podzim 2015
Rozsah
1/1. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Jakub Černý (přednášející)
PhDr. Roman Hytych, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Magdalena Valášková (přednášející)
Mgr. Jana Kostínková, Ph.D. (pomocník)
Garance
PhDr. Roman Hytych, Ph.D.
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Dodavatelské pracoviště: Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Nakonci kurzu získají studenti přehled znalostí vztažených k nejdůležitějším tématům psychoterapie dětí a dospívajících. Studenti budou schopni získané znalosti interpretevat a kriticky diskutovat ve vztahu ke konkrétním kazuistikám jakož i vytvářet vlastní návrhy terapeutických postupů.
Osnova
  • 1. Úvodní přehled problematiky, cíle kurzu a uzavření kontraktu se studenty. Seznámení s nástrojem formulace klinického případu (case formulation) a vysvětlení jeho použití při plnění požadavků předmětu. Představení kazuistik a výběr jejich pořadí pro následující semináře. 2. Relevantní diagnostické kategorie, intervenující instituce a legislativní rámec. Nosologická versus problémová diagnóza. Vývojový aspekt psychoterapie s dětmi a dospívajícími. Nejsme na zvládání problémů sami – týmová spolupráce. 3. Specifika uzavíraní terapeutického kontraktu s dětmi a dospívajícími. Etika. Důvěra jako základní stavební kámen. zvládání integrace do skupiny. Techniky skupinové práce: Tajemství, Masky. 4. Skutečnosti, se kterými se lze setkat při práci s dětmi a dospívajícími: narušené sebeschéma (rozvíjející se poruchy příjmů potravy), pozice ve vrstevnické skupině (šikana, agresivita, neschopnost vymezit své hranice), vztah k autoritě, poruchy pozornosti, škola jako instituce a nezbytné dovednosti jejího zvládání, návykové látky (experimenty či závislost), vrstevnické skupiny (sdílené představy, skupinové normy a žitá praxe jejich uplatňování), životní cíle, jejich diverzifikace, hierarchie a způsoby naplňování, (ne)přítomnost nosných mezilidských vztahů. 5. Vytváření podmínek pro dlouhodobou terapeutickou práci. Procesy supervize, intervize, sebezkušenostní výcvik, psychohygiena, nosné mezilidské vztahy, smysluplně vytyčené životní a pracovní cíle. Motivace a hodnoty, aneb jak podpořit klientovo zvládání terapeutického procesu. 6. Práce se skupinou: vytváření nosných vztahů, dovedných vzorců interpersonálního jednání, posilování koherence skupiny a skupinové definování žité etiky (Příběh prince/ princezny Kumárí). Co s odpadlíkem, černou ovcí? – možnosti skupinové psychoterapie a individuální podpory. 7. Psychoterapie s dítětem v rámci individuální nebo rodinné terapie (externí vyučující): A) Specifické potřeby na komunikaci v rámci terapeutického sezení s dítětem nebo rodinou; B) zohlednění postupů, východiska, etika; C) fungující postupy v individuální spolupráci; D) možnosti ovlivnění rodinného systému; E) obecné nastavení systému výchovy, ovlivnění atmosféru v rodině, ve škole; F) prezentace kazuistik – práce s dítětem individuální, práce s dítětem v rámci rodinné terapie.
Literatura
  • GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Dětská psychoterapie a poradenství. Translated by Jiří Foltýn. Vydání první. Praha: Portál, 2008, 328 stran. ISBN 9788073674762. info
  • PÖTHE, Peter. Emoční poruchy v dětství a dospívání : psychoanalytický přístup. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 154 s. ISBN 9788024721316. URL info
  • ŘÍČAN, Pavel a Dana KREJČÍŘOVÁ. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2006, 603 s. ISBN 8024710498. info
  • OAKLANDER, Violet. Třinácté komnaty dětské duše :tvořivá dětská psychoterapie v duchu Gestalt terapie. Vyd. 1. Dobříš: Drvoštěp, 2003, 261 s. ISBN 80-903306-0-6. info
  • GELDARD, Kathryn a David GELDARD. Working with children in groups :a handbook for counsellors, educators and community workers. 1st pub. Basingstoke: Palgrave, 2001, x, 262 s. ISBN 0-333-92143-7. info
  • LANGMEIER, Josef, Karel BALCAR a Jan ŠPITZ. Dětská psychoterapie. 2. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2000, 431 s. ISBN 80-7178-381-1. info
Výukové metody
Přednášky, kazuistické stuide a jejich kritická diskuse
Metody hodnocení
Je požadována aktivní účast na seminářích (80%). Předmět je ukončen zkouškou. Podkladem pro hodnocení je průběžné zpracování zadaných úkolů: 1. Vypracování formulace případu (case formulation) na podkladě záznamu prvního setkání ze studenty vybrané kazuistiky; 2. Vypracování dvou kritických recenzí (1-2 normostrany), jedné česky psané knihy a jednoho cizojazyčného článku zabývajících se psychoterapií dětí a dospívajících; 3. Vypracování závěrečné práce v rozsahu 7 normostran, která použije jednu z nabídnutých kazuistik jako podklad pro kritickou analýzu procesu psychoterapie. Práce popíše silná a slabá místa záznamu psychoterapeutického procesu, navrhne alternativní řešení a vše podpoří analyticky zpracovanými, konkrétními ukázkami výchozího textu a argumentací zakotvené ve vybraném psychoterapeutickém přístupu (minimálně dvě knihy a tři články zabývajících se tématem psychoterapie dětí a dospívajících v daném psychoterapeutickém přístupu).
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.