PST450 Psychoterapeutické praktikum - postmoderní perspektiva

Fakulta sociálních studií
podzim 2011
Rozsah
Jeden týden přednáška - 2 hodiny, druhý týden cvičení - 2 hodiny - střídá se. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Kateřina Novotná (přednášející)
Garance
Mgr. Bc. Kateřina Novotná
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
Pá 30. 9. 14:00–15:40 U35, Pá 14. 10. 14:00–15:40 U35, Pá 4. 11. 14:00–15:40 U35, Pá 18. 11. 14:00–15:40 U35, Pá 9. 12. 14:00–15:40 U35, Pá 16. 12. 14:00–15:40 U35
Předpoklady
SOUHLAS
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Kurz usiluje o to, aby si studenti osvojili základní dovednosti pro vedení terapeutických konverzací v postmoderní perspektivě, a to s jednotlivci i většími skupinami lidí. Studenti se stručně seznámí s různými terapeutickými přístupy hlásícími se k postmoderní filozofii, nicméně hlavním modelem bude tzv. kolaborativní praxe. Studenti budou mít možnost aktivně se účastnit psychoterapeutických konzultací vedených v této perspektivě, zejména jako členové reflektujících týmů. Praktická zkušenost bude doplněna o teoretický výklad a diskusní semináře. Na konci kurzu by měl být každý student schopen:  navázat terapeutický vztah s klientem/klienty a facilitovat dialogickou konverzaci  aktivně naslouchat a citlivě reagovat na to, co od klienta/klientů slyší  pečovat o svůj vnitřní dialog a otevírat vnější dialog s klienty  obohacovat dialog o svoje vlastní reflexe a postřehy  naslouchat a reagovat jako člen reflektujícího týmu  popsat a vysvětlit základní principy postmoderního přístupu v psychoterapii
Osnova
  • Během semestru se střídají semináře a cvičení na psychoterapeutickém pracovišti. Témata seminářů (2 vyučovací hodiny každý) budou následující: 1. Teoretické a filozofické předpoklady postmoderních přístupů k terapii (sociální konstrukcionismus; pojetí dialogu u Bachtina a Vygotského; narativita) a příklady těchto přístupů: Narativní terapie. Na řešení orientovaná terapie. Kolaborativní terapie. 2. Vnitřní a vnější dialog. Filozofický postoj. Sdílené zkoumání. Reflektující naslouchání. Reflektující tým v kolaborativním přístupu. 3. Historie reflektujících týmů. Různé způsoby využití reflektujících týmů. 4. Problémové systémy. Mnohočetné systémy. Role jazyka při vzniku problémů. 5. Cíle a záměry terapeuta. Sdílená odpovědnost. Rozvoj vlastní síly k jednání. 6. Shrnutí: terapie jako dialogická konverzace.
Literatura
    povinná literatura
  • ANDERSON, Harlene. Konverzace, jazyk a jejich možnosti : postmoderní přístup k terapii. Translated by Pavel Nepustil. Vyd. 1. v českém jazyce. Brno: NC Publishing, 2009, 235 s. ISBN 9788090385863. info
    doporučená literatura
  • GERGEN, Kenneth J. Relational being : beyond self and community. New York: Oxford University Press, 2009, xxix, 418. ISBN 0195305388. info
  • Innovations in the reflecting process : the inspirations of Tom Andersen. Edited by Harlene Anderson - Per Jensen. 1st pub. London: Karnac, 2007, xxi, 234. ISBN 9781855754874. info
  • SCHÖN, Donald A. The reflective practitioner : how professionals think in action. Aldershot: Ashgate, 1991, x, 374. ISBN 9781857423198. info
    neurčeno
  • The reflecting team in action : collaborative practice in family therapy. Edited by Lynn Hoffman - Steven Friedman. New York: Guilford, 1995, xviii, 366. ISBN 1572300035. URL info
Výukové metody
V souladu s postmoderní perspektivou bude hlavním výukovým formátem model kolaborativního vzdělávacího společenství. Kolaborativní vzdělávání je založeno na představě, že nelze nikoho učit, jak být správným terapeutem, sociálním pracovníkem, poradcem nebo jiným odborníkem. Nelze ani dost dobře vybrat, co a kdy by se jednotliví členové skupiny měli naučit. Čemu je naopak věnována velkou pozornost je prostředí, přesněji konverzační prostor, ve kterém se členové mohou obohatit a najít si svou cestu, jak se stát terapeutem. Tento proces by měl vést členy skupiny k tomu, aby převzali zodpovědnost za své vlastní učení a stali se tak jeho architekty. Kurz bude obsahovat následující prvky: - přímá účast na psychoterapeutických konzultacích - reflexe zkušenosti z konzultací - výklad k probíraným tématům - diskuse o probíraných tématech - sledování videonahrávek teoretiků i praktiků postmoderních přístupů
Metody hodnocení
Od studentů bude vyžadována 80% docházka na cvičeních i seminářích, 2 písemné reflexe vlastní terapeutické zkušenosti ze cvičení (účasti v reflektujících týmech) a 4 písemné reflexe četby literatury. Úspěšné absolvování kurzu bude záviset na splnění podmínek, studenti dostanou zpětnou reflexi vyučujících na svoji práci v reflektujících týmech a na písemné reflexe četby.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014.