PST450 Psychoterapeutic practise - a postmodern perspective

Faculty of Social Studies
Spring 2014
Extent and Intensity
1/1. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Pavel Nepustil, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Bc. Kateřina Novotná (lecturer)
Guaranteed by
Mgr. Bc. Kateřina Novotná
Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Supplier department: Department of Psychology – Faculty of Social Studies
Timetable
Fri 28. 3. 13:30–16:45 U35, Fri 18. 4. 13:30–16:45 U35, Fri 9. 5. 13:30–16:45 U35
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 12 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/12, only registered: 0/12
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Orientation in postmodern approaches to psychotherapy, skills for leading collaborative postmodern conversations, listening and reflecting as a member of a reflective teams.
Syllabus
  • 3 Seminars at a university (3 hours long) and 4 practises in private practices of teachers (2 hours long). Literature Blecha, I. (2000). Filozofická čítanka. Olomouc: Nakladatelství Olomouc. Kapitola 4: Postmoderna. Anderson, H. (2007). Konverzace, jazyk a jejich možnosti. Brno: NC Publishing. Kapitola: „Filozofický postoj“ a „Příprava scény“ Andersen, T. (1995). Reflecting Processes: Acts of Informing and Forming. In S. Friedman, The reflecting team in action: collaborative practice in family therapy. New York: Guilford Press. 2. seminář: Principy a vodítka pro kolaborativní praxi a reflektující proces, cíle a záměry terapeuta. Literatura Anderson, H. (2007). Konverzace, jazyk a jejich možnosti. Brno: NC Publishing. Kapitola: „Terapeutické systémy“ Hoffman, L. (2002). Therapy: An intimate history. New York, NY: Norton. Kapitola 12 a 14. 3. seminář: Etika v postmoderních přístupech k terapii. Anderson, H. (2007). Konverzace, jazyk a jejich možnosti. Brno: NC Publishing. Kapitola: „Terapie jako dialogická konverzace“ Gergen, K. (2009). Relational Being. New York: Oxford University Press. Kapitola 11, 349 – 371 (český překlad J. Černý, K. Novotná, B. Petránková) Cvičení Cvičení se konají na pracovištích lektorů. Studenti se účastní sezení s klienty jako členové reflektujících týmů, popř. analyzují videonahrávky konzultací anebo vedou vzájemné konzultace. Každý student se musí zúčastnit minimálně 4 cvičení. Studenti se na jendotlivá cvičení zapisují elektronicky přes aplikaci doodle. Na konci semestru odevzdávají reflexi svého zapojení ve cvičeních s rozsahem min. 2 normostrany. Práce s literaturou Studenti dostávají zadanou povinnou literaturu vždy z jednoho semináře na další. Nejpozději 24 hodin před konáním semináře vkládají do studijních materiálů reflexe četby – buď všech zadaných textů zvlášť anebo všech textů jako celku. Rozsah: 2 normostrany
Literature
    required literature
  • H. Anderson: Konverzace, jazyk a jejich možnosti. 2009, NC Publishing, a.s.: Brno.
  • Kolaborativní praxe pro studenty psychologie a psychoterapie (Collaborative Practices for Students of Psychology and Psychotherapy). Edited by Kateřina Novotná - Pavel Nepustil. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 95 s. ISBN 9788021063860. URL info
    not specified
  • H. Anderson, P. Jensen (Eds.). Innovations in the reflecting process: The inspirations of Tom Andersen. London: Karnac, 2007.
  • K. J. Gergen. Relational Being: Beyond Self and Community. Oxford: OUP, 2009.
  • S. Friedman. The Reflecting Team in Action: Collaborative Practice in Family Therapy. New York: The Guilford Press, 1995.
  • D. A. Schon. The Reflective Practitioner: how professionals think in action. London: Temple Smith, 1983.
Teaching methods
"collaborative learning communities", practice in reflecting teams, discussions.
Assessment methods
80% presence at all activities of a workshop, writen reflections of practice (2 pages) and of literature (3x 2 pages)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught each semester.
Information on the extent and intensity of the course: Jeden týden přednáška - 2 hodiny, druhý týden cvičení - 2 hodiny - střídá se.
The course is also listed under the following terms Spring 2011, Autumn 2011, Spring 2012, Spring 2013.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/fss/spring2014/PST450