PSY164 Rytmus v psychologii

Fakulta sociálních studií
jaro 2005
Rozsah
1/1. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Karel Skočovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lukáš Holub
Katedra psychologie – Fakulta sociálních studií
Rozvrh
St 10:00–11:40 G23
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Jiné omezení: Pro otevření kurzu je potřeba minimálně 10 zapsaných studentů.
Mateřské obory/plány
předmět má 7 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Kurz  poskytuje  základní  informace o tom, co je to rytmus,  jak byl a je tento pojem vymezován v dílčích oblastech vědy,  zvláště pak v psychologii. Zabývá se synchronizací vnitřních rytmů  organizmu  s vnějšími  rytmy, zaměřuje  se  na otázku endogenního  původu rytmicity,  mapuje historii a současnost  zkoumání  rytmů  v psychologii  s přihlédnutím  například  k typologickým zvláštnostem ranního a večerního biorytmálního typu, k  sezónním poruchám, k práci na směny a k problematice časových pásem.
Osnova
  • 1. Vymezení předmětu (sylabus, podmínky získání zápočtu, literatura a zdroje na internetu) 2. Úvod do studia rytmicity (základní pojmy, klasifikace; "teorie" biorytmů) 3. Historie výzkumu rytmicity, biologické základy rytmicity (lokalizace pacemakeru, struktura cirkadiánního systému u člověka, epifýza, melatonin a jeho působení) 4. Diurnální a cirkadiánní rytmy kognitivních, emočních a behaviorálních procesů 5. Problematika ranních a večerních typů 6. Spánek a bdění 1 (obecná charakteristika spánku, teorie spánku, spánková deprivace) 7. Spánek a bdění 2 (sny a jejich dynamika, vývojové aspekty, poruchy spánku a bdění) 8. Menstruační cyklus 1: Přirozené plánování rodičovství 9. Menstruační cyklus 2: Vliv na chování a prožívání, menstruační synchronie, feromonální komunikace u člověka) 10. Sezónní a cirkanuální rytmy: konfrontace astrologie a chronobiologie, sezónní afektivní porucha 11. Ultradiánní a týdenní rytmy 12. Aplikace poznatků chronobiologie (medicína, směnný provoz, jet-lag, výzkum vesmíru)
Metody hodnocení
1. 80% docházka 2. vyplnění baterie dotazníků (Dotazník ranních a večerních typů, aj.) Bude zadáno včas. 3. Esej na téma "rytmus v mém životě" v libovolném rozsahu, který komentuje vlastní zkušenost s rytmicitou (biologickou, psychickou).
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2001, jaro 2002, jaro 2003, podzim 2003, jaro 2006.